تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
عاشقان و بيزاران ارزهاي ديجيتال در جهان تكنولوژي

برنده جنگ ثروتمندان جهان بر سر بيت كوين چه كساني هستند؟

بازي مالي بيت كوين و رمز ارزها تبديل به يك بازي مرموز و غير قابل اتكا شده است چرا كه بر خلاف ارزهاي واقعي كه همواره دامنه نوسان مشخص و معقولي دارند، نوسان اين ارزها بسيار شديد است و گاهي آنچنان بالا مي‌روند كه هيچ ارزي به گرد پايشان نمي‌رسد و گاهي با سر سقوط مي‌كنند.
کد خبر: ۱۸۶۵۰
به گزارش پايگاه خبري معاصر، طی هفته گذشته، ایلان ماسک به دنبال کاهش سهام تسلا از جایگاه اولین مرد ثروتمند جهان یک پله پایین آمد و دوباره دوم شد. اندکی قبل از آن، پس از آنکه بانک مرکزی آمریکا از افزایش بی‌سابقه بیت‌کوین اظهار شگفتی کرد، بیل گیتس به افرادی که به اندازه ماسک ثروتمند نیستند هشدار داد که مراقب باشند و از سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال اجتناب کنند.

این در حالی است که مدیران ارشد چند شرکت مطرح جهان به ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند و قصد دارند سرمایه‌گذاری‌هایشان در رمزارزها را کماکان ادامه دهند. هنوز یک ماه از قمار ماسک برسر ارز دیجیتال نگذشته که نتیجه آن به پایین کشیده‌شدن او از قله ثروت منجر شده است. مدیر ارشد شرکت تسلا با خرید میلیاردی بیت‌کوین، قصد داشت امکان خرید محصولات تسلا با ارز دیجیتال را نیز برای مشتریانش فراهم بیاورد که همین موضوع باعث ارزشمند شدن سهام این شرکت در هفته‌های اخیر شد، اما یک نوسان شدید کاهشی در این بازار، لرزه به سهام و ثروت تسلا و ماسک انداخت.

عیارسنجي «ارز دیجیتال»
بیل گیتس از آن متنفر است، اما ایلان ماسک عاشقش است. جنت یلن یک جورهایی از آن خوشش می‌آید، اما قطعا قصد خرید ندارد. جک دورسی دیوانه‌اش است. مارک زاکربرگ می‌خواهد آن را کپی کند. سلبریتی‌هایی مثل اسنوپ داگ و سرینا ویلیامز و اشتون کوچر ممکن است بخش کوچکی از پولشان را به سرمایه‌گذاری در آن اختصاص دهند. بعضی از اقتصاددان‌ها می‌گویند یک روز ارزشش به یک میلیون می‌رسد و برخی دیگر می‌گویند دیر یا زود، کلا بی‌ارزش می‌شود.

اگر کسی سال ۲۰۱۰، به اندازه یک دلار از آن خریده بود، الان ارزشش به ۵ میلیون دلار رسیده بود. بله. صحبت از پدیده عجیب و غریبی به نام «بیت‌کوین» است؛ اولین ارز دیجیتال جهان. از زمان شروع کرونا، ارزشش حدود ۱۰۰۰درصد افزایش یافت و به بیشترین میزان خود، یعنی ۵۸ هزار دلار رسید، اما طی همین هفته گذشته، حدود ۱۰ هزار دلار کاهش یافت. طی یک دهه اتفاقات زیادی ممکن است بیفتد. ۱۰ سال پیش، آی پد هنوز اختراع نشده بود و دونالد ترامپ، مجری میلیاردر تلویزیون بود، نه رئیس جمهوری که استیضاح شده باشد، اما پیدایش ارزهای دیجیتال طی ۱۰ سال اخیر، یکی از فرصت‌های برجسته و در عین حال گیج‌کننده سرمایه‌گذاری در تاریخ اقتصاد بوده است.

یکی از مشکلات ارزهای دیجیتال این است که بیشتر آنها فقط برای بخش کوچکی از افراد قابل درک هستند و بیشتر آدم‌ها از آن سردرنمی‌آورند. اتفاقی که الان افتاده این است که شاید علت اصلی هجوم مردم به این ارزها، یکنواختی دوران کرونا باشد. بعضی‌ها نمی‌دانند با پولشان چه کار کنند و بعضی‌ها شغلشان را از دست داده‌اند. در حال‌حاضر، دلیلی ندارد که لباس شیک بخرید، چون مهمانی‌ای در کار نیست. نمی‌توانید مثل قبل به مسافرت یا رستوران بروید، به همین خاطر مردم دنبال جایی هستند که پولشان را خرج کنند و آنهایی که بیکار شده‌اند، دنبال منبعی برای درآمدند و پولی که از این طریق به دست می‌آید، فورا تبدیل به اعتیاد می‌شود و وقتی به خودتان می‌آیید، می‌بینید در آن غرق شده‌اید.

گرچه بازگشت سرمایه در این ارزها می‌تواند سریع و هنگفت باشد، ولی ضررش هم به همان اندازه سریع و هنگفت است و در این میان، سوال خیلی‌ها، کسانی که وارد این حوزه شده‌اند و کسانی که از دور نظاره‌گر هستند این است که اصلا ارزهای دیجیتال چیستند؟

 بدون واسطه، بدون بانک

ارز دیجیتال یک پول رایج دیجیتال یا مجازی یا یک شبکه پرداخت است که امنیتش از طریق رمزنگاری تامین می‌شود. به این ترتیب، جعل یا دوباره خرج‌کردن آن

(Double Spending) تقریبا غیرممکن است. بسیاری از ارزهای دیجیتال، شبکه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین هستند؛ یک کیف پول دیجیتال یا همان اجماع داده‌های دیجیتالی مشترک و هماهنگ‌سازی شده که به لحاظ جغرافیایی می‌توانند در چندین سایت، کشور یا موسسه توزیع شوند. ارزهای دیجیتال، ماهیت فیزیکی ندارند. یکی از ویژگی‌های اصلی ارزهای دیجیتال این است که هیچ مقام مرکزی و دولتی‌ای نمی‌تواند آن را منتشر کند. این ارزها در واقع سیستمی هستند که امکان پرداخت آنلاین را فراهم می‌کنند. آنها یک‌جور «ژتون» مجازی هستند. به آنها رمزارز هم می‌گویند که معادل واژه CryptoCurrency است.

 انواع ارزها
معروف‌ترین ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین و اتریوم هستند، اما طبق گزارش وب‌سایت Coinlore، در حال‌حاضر بیش از ۵هزار ارز دیجیتال وجود دارد.

بیت‌کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال با نام اختصاری BTC است که سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم‌افزار منبع‌ باز توسط فرد یا افرادی ناشناس اختراع شده که از نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» استفاده می‌کنند.

اتریوم با نام اختصاری ETH، سال ۲۰۱۵ توسط «ویتالیک بوترین»، نویسنده و برنامه‌نویس روسی-کانادایی اختراع شد. این ارز نیز یک پلت فرم منبع‌باز بر مبنای تکنولوژی بلاک‌چین است. اتریوم فقط یک پلت‌فرم نیست، بلکه یک زبان برنامه‌نویسی اجرا شده روی بلاک‌چین است و به برنامه‌نویس‌ها کمک می‌کند اپلیکیشن‌های توزیع‌شده، طراحی و منتشر کنند.

لایت‌کوین با نام اختصاری LTC، سال ۲۰۱۱ به عنوان جایگزین بیت‌کوین معرفی شد. این ارز نیز مثل بقیه رمزارزها یک شبکه جهانی پرداخت منبع‌باز است. یکی از تفاوت‌هایش با بیت‌کوین این است که ظاهرا تراکنش‌ها با استفاده از لایت‌کوین، سریع‌تر است. تفاوت دیگرش این است که تعداد واحدهایش محدود به ۸۴ میلیون است در حالی که تعداد واحدهای بیت‌کوین، ۲۱میلیون است.

زی‌کش با نام اختصاری ZEC. این ارز دیجیتال با استفاده از کدهای بیت‌کوین و توسط متیو گرین و چندی دیگر از چهره‌های آکادمیک دانشگاه جانز هاپکینز ساخته شده. تعداد این ارز نیز محدود به ۲۱میلیون است.

کدام شرکت‌ها بیت‌کوین خریده‌اند؟
مایکرو استراتژی: این شرکت و به‌ویژه مدیر ارشد آن علاقه خاصی به بیت‌کوین دارند. این شرکت که حوزه فعالیتش، هوش کسب‌وکار است، از ماه آگوست ۲۰۲۰ چندین بار اقدام به خرید بیت‌کوین کرده و قصد دارد به این سرمایه‌گذاری ادامه دهد.

اسکوئر: این شرکت که بنیان‌گذارش، جک دورسی، مدیر ارشد توییتر است چند روز پیش در گزارش سه‌ماه آخر ۲۰۲۰ اعلام کرد که ۱۷۰ میلیون دلار بیت‌کوین خریداری کرده. تا پایان ۲۰۲۰ معادل ۵ درصد از دارایی این شرکت، به شکل بیت‌کوین بوده است. این اولین سرمایه‌گذاری آنها در بیت‌کوین نیست.

تسلا: تسلا نیز اخیرا اعلام کرد که مبلغ ۵/ ۱ میلیارد دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده. این خبر باعث شوک مردم و تحلیلگران شد. ایلان ماسک که بارها در توییترش از این ارز دیجیتال حمایت کرده، همان روز اعلام کرد که احتمالا در آینده، مشتریان شرکتش می‌توانند به جای پرداخت پول، با بیت‌کوین خرید کنند.

علاوه بر این سه شرکت، شرکت‌های گلکسی دیجیتال هلدینگ، هات اند ماینینگ و وویجر دیجیتال و چند شرکت دیگر نیز در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

طلای نسل جوان
وارن بافت می‌گوید: هیچ‌کس دوست ندارد با سرعت کم، پولدار شود و به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران پول خود را از دست می‌دهند. جوانان این روزها برای پول در آوردن به روش‌های جدید روی آورده‌اند. از ساختن کانال در یوتیوب و تبلیغات در اینستاگرام گرفته تا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال. استراتژیست‌های بانک جی.پی.مورگان می‌گویند: «رقابت بیت‌کوین با طلا همین حالا در ذهن ما شروع شده.»

حال سوال اینجاست که آیا بیت‌کوین، طلای جدید است؟ جوابش پیچیده است. برای طرفداران طلا در حوزه سرمایه‌گذاری، این فلز به شدت اغواگر است. کاربرد آن در دنیای واقعی، برای همه ما مشهود و واضح است. می‌توانیم آن را به شکل سکه داشته باشیم یا به عنوان زیورآلات از آن استفاده کنیم. به‌علاوه، پشتوانه طلا یک تاریخ طولانی است و این چیزی است که بیت‌کوین از آن محروم است. فقدان ارزش ذاتی.

اما «جوزف ادواردز»، رئیس بخش تحقیقات Enigma Securities در گفت‌وگویی با دویچه وله می‌گوید: «هر چیزی ممکن است سرانجام به ذخیره ارزش تبدیل شود، اگر همه قبول کنند که ارزشمند است». جوانان نسل Y و Z به بیت‌کوین به عنوان دارایی‌ای نگاه می‌کنند که ۱۰ سال از عمرش گذشته و از تمام افت‌ها و شوک‌ها جان سالم به در برده است. با این وجود، آینده این ارز دیجیتال هنوز در هاله‌ای از ابهام است و هنوز شک و شبهات زیادی در مورد آن وجود دارد، اما ادواردز می‌گوید: «آیا بیت‌کوین، طول عمر طلا را دارد؟ البته که نه. اما مهم نیست. اینترنت مدرن، همه چیزهایی که ما می‌بینیم و استفاده می‌کنیم، نهایتا ۲۰ سال از عمرشان گذشته. هیچ‌کس نمی‌تواند دنیایی را تصور کند که اینترنت از آن حذف شود. ۱۲ سال برای بیت‌کوین می‌تواند مثل ۱۲۰ سال سایر دوره‌های تاریخ بشر باشد».

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز