تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
يادداشت

احیای برجام و انتخابات ۱۴۰۰

از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا روند احیای برجام هر روز پیچیده‌تر از قبل می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد این روند آهسته و پیوسته به سمت توافقی میان ایران و آمریکا برود.
کد خبر: ۱۹۰۸۲
نویسنده :
پرستو بهرامی‌راد*

پرستو بهرامی‌راد* :آمریکایی‌ها سعی دارند قبل از بازگشت خود به برجام، ایران را مجاب به بازگشت به تعهدات برجامی خود بکنند؛ اما از آنجایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از برجام خارج شد، ایران می‌خواهد اول واشنگتن به برجام بازگردد و به تحریم‌های علیه ایران پایان دهد.

این دعوای به اصطلاح «اول تو» گره احیای برجام را کور کرده است. در این بین شاهد واسطه‌گری اروپایی‌ها و حتی کشورهای منطقه در خصوص احیای برجام هستیم. قطر این روزها بیش از هر زمانی سعی دارد با قدرت بیشتری این میانجیگری را دنبال کند. البته در این بین به نظر نمی‌رسد واشنگتن عجله خاصی برای بازگشت به برجام داشته باشد؛ اما به دلیل شرایط داخلی آمریکا و روابط واشنگتن و پکن به نظر نمی‌رسد جو بایدن خاورمیانه پرتنش بخواهد.

اما سوال اصلی این است که آیا احیای برجام قبل از انتخابات 1400 روند بهبودی را طی می‌کند یا به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول می‌شود؟ نوع برخورد کشورهای امضاکننده برجام و مخصوصا آمریکای بعد از ترامپ نشان از این دارد که واشنگتن و دیگر اعضای قرارداد برجام خواستار احیای آن هستند. با این حال اینکه این روند تا چه زمانی طول خواهد کشید، برای ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. تا به امروز آمریکا با موافقت با آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی، ژاپن و عراق و  همچنین پس گرفتن درخواست مکانیسم ماشه از سازمان ملل سعی داشته کمی از تنش‌های ایجادشده بین ایران و آمریکا کاهش دهد.

حتی این موضوع که وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده جواب حمله به عین‌الاسد را به‌موقع می‌دهند و در شرایط حال حاضر واکنشی نداده‌اند، همه نشان از این دارد که دولت بایدن خاورمیانه‌ای ناآرام نمی‌خواهد و به دنبال تنش با ایران نیست. با این حال به نظر می‌رسد جو بایدن سعی دارد در خصوص پرونده برجام گام به گام پیش برود. با این شرایط و گره کوری که تا امروز در پرونده احیای برجام به‌وجود آمده است، بی‌شک روند احیای برجام تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 به نتیجه قطعی نخواهد رسید.

بر همین اساس سیاست خارجی و احیای برجام بی‌شک از مسائل مهم و کلیدی نامزدهای انتخابات ریاست 1400 خواهد بود.

*روزنامه‌نگار

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز