تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پاسخ می دهد؛

حذف دفترچه کاغذی چه مزایایی دارد؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: حذف دفترچه‌های بیمه کار بسیار خوب و به نفع مردم و بیمه است. خیلی از سواستفاده‌ها برطرف می‌شود و به زمان هم تسریع می‌بخشد.
کد خبر: ۱۹۱۷۳
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از مهر، همایون نجف آبادی در خصوص حذف دفترچه‌های بیمه، افزود: حذف دفترچه‌های بیمه کار بسیار خوبی است البته لازم به ذکر است که این اتفاق کار جدید و نوآوری نیست که بخواهیم در خصوص فواید و مضرات آن صحبت کنیم و ما در کشورهای دیگر هم شاهد این اتفاق و بهره‌وری آن بوده‌ایم در بسیاری از کشورها سالیان قبل این کار انجام شده است و بسیار موفقیت آمیز بوده است ایران هم می‌تواند از تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کند. و مطمئناً در ایران هم به موفقیت خواهد رسید. اما این نکته هم نباید فراموش کرد که در ابتدای کار قرار داریم و یک مقدار مشکلات و نقایص وجود دارد ولی در نهایت با گذر زمان، این نقص‌ها برطرف خواهد شود و این اتفاق خیلی به نفع مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دفترچه بیمه دارای چند برگ است بعضی از دفترچه‌ها ۱۰ برگ، ۱۵ برگ، ۲۰ برگ دارند و وقتی که تمام شود لازمه آن این است که شخص وقت بگذارد و دفترچه جدید برای او صادر شود ولی در سیستم جدید با در دست داشتن کارت ملی یک دفترچه‌ای در اختیار افراد هست که تمام نمی‌شود ولی یکسری از طرف قرارداد یعنی کسانی که طرف قرارداد بیمه‌ها هستند یک مقدار مقاومت می‌کنند برای انجام چنین کاری و علت اصلی آن این است که در ابتدا همه به دنبال روش سنتی در این کار هستند و یک مقدار از روش‌های جدید هراس دارند و نگرانی این را دارند که نتوانند کار را خوب انجام دهند و مشکلاتی ایجاد شود و برای همین طرف قرارداد مقاومت بروز می‌دهند. وی در خصوص بیمه‌های سلامت هم اشاره کرد: در بیمه سلامت این کار انجام شد و مشکلی هم به وجود نیامد با وجود اینکه هنوز دفترچه‌ها حذف نشده هر مرکز قراردادی که تمایل به انجام این کار دارد خود مأمورین سلامت مستقیم به مرکز مراجعه کردند و سیستم و برنامه‌های لازم را آموزش دادند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین اشاره کرد: متأسفانه تأمین اجتماعی هنوز نسبت به این موضع دارد و با فرستادن فیلم‌های آموزشی و غیره که خیلی هم مبهم بود رابطه خوبی ندارد، خیلی از کسانی که طرف قرارداد بودند تمایل داشتند که به صورت الکترونیک کار انجام شود ولی در زمان مراجعه با جواب‌های مختلف از سوی شخص مواجه می‌شدند گاهی اطلاعات ناقص بود و حتی خیلی از مراکز هم می‎‌گفتند ما در جریان این موضوع نیستیم و بالاخره طرف قراردادها سردرگم می‌شد. در نهایت تأمین اجتماعی تصمیمش بر این شد که دفاتر جمع آوری شود. به طبع یک مقدار از کسانی که مراکز درمانی، مطب، درمانگاه یا داروخانه، رادیولوژی، فیزیوتراپی و همه اطلاعات لازم را برای ثبت نسخه‌ها نداشتند بخاطر همین موضوع و نبود اطلاعات کامل بیمار در دفترچه الکترونیکی برای بیماران مشکلات زیادی پیش می‌آمد.

نجف آبادی در خصوص تأثیر الکترونیکی کردن دفترچه بیمه بر جلوگیری از بیماری کرونا افزود: به دلیل ازدحام جمعیت عمدتاً مراکز بیمه هم بسیار شلوغ است و هم روزانه جمعیت در این مراکز در رفت و آمد است طبیعتاً زمانی که شخص مجبور به تعویض دفترچه خود در مراکز بیمه نباشد دیگر نیازی نیست به این محیط‌ها رفت و آمد کند و این اتفاق خودش باعث جلوگیری از بیماری کرونا می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره شفافیت این طرح در نظام سلامت افزود: بسیاری از پزشکان معتقدند الکترونیکی کردن دفترچه بیمه موجب تداخل دارویی یا جا به جایی می‌شود ولی این اتفاق را به راحتی با برنامه‌ریزی می‌توان مدیریت کرد. اطلاع رسانی به طور کامل انجام می‌شود، پزشک خیلی راحت می‌تواند کنترل کند. به نظر بنده یکی از مضرات دفترچه بیمه فیزیکی این است که پزشکان نمی‌تواند وضعیت افراد سن بالا یا زنان باردار به صورت دقیق کنترل کند ولی این طرح بسیار راحت می‌تواند با یک کلیک سابقه بیماری را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: این سیستم در کشورهای غربی سالیان سال است که انجام می‌شود و موفقیت آمیز بوده و مطمئناً این موفقیت نصیب ایران هم خواهد شد. یعنی روش درستی است اما نقایصی هم دارد ولی برطرف می‌شود. در نظام سلامت بنده معتقدم که یک مقدار بار مالی شرکت‌های بیمه مطمئناً خیلی کمتر خواهد شد به دلایل مختلف و همچنین خدمات رسانی به بیمار هم خیلی راحت تر خواهد بود در خیلی از موارد احتیاج به تأیید از طرف بیمه گزار بود و مراجعه بسیار کمتر می‌شد و در نهایت تعدادی از افراد هم مجبور بودن برای تأیید نسخه به شرکت بیمه مراجعه بکنند در این سیستم هیچ گونه رفت و آمدی توسط بیمار و سردرگمی برای بیمار وجود نخواهد داشت.

نجف آبادی با اشاره به اثرات الکترونیکی شدن دفترچه بیمه در نظام سلامت عنوان کرد: ما دو مشکل داریم یکی مقاومت پزشک طرف قرارداد برای ارائه خدمات به صورت آنلاین و دوم در دسترس نبودن اینترنت در ایران است. در مورد مقاومت مطمئن هستیم که سیستم پزشکی اجبارا باید به این مسئله تن بدهد و خودش را بروز کند این مسئله حداکثر یک ماه بیشتر طول نمی‌کشد چرا که اگر بالاخره بخواهد درآمدی داشته باشد و بیمار به آنها مراجعه کند مجبور است خودش را با سیستم بیمه بروز کند و هماهنگ کند.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز