تهران ۱۹.۸۴° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
بنابر اعلام وزارت بهداشت؛

چند نکته بهداشتی برای انجام خانه‌تکانی

با نزدیکی به عید نوروز یکی از رسومی که اکثر ایرانیان آن را به جا می‌آورند « خانه‌تکانی» است. خانه تکانی با هدف تمیز کردن خانه برای آغاز سال نو انجام می‌شود اما همین کار نیز گاهی با عدم رعایت برخی نکات ساده می‌تواند خطرآفرین شود.
کد خبر: ۱۹۱۹۵
 به گزارش پایگاه خبری معاصر و بنابر اعلام وزارت بهداشت نکات زیر در انجام خانه‌تکانی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است:

_از مخلوط کردن سفیدکننده یا وایتکس با جرم گیر یا جوهر نمک جداً خودداری کنید زیرا بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده است.

_ در مصرف وایتکس زیاده روی نکنید زیرا باعث تحریک چشم و پوست، سوختگی‌های خفیف مری و دهان، تحریک گوارشی و استفراغ و اسهال در غلظت‌های بالا می‌شود.

_ در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند.

_ در هنگام استفاده از مواد شوینده برای جلوگیری از تماس مستقیم پوست با مواد از دستکش پلاستیکی استفاده نمایید. همچنین بهتر است که از دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی استفاده کنید.

_ وقتی که از شوینده‌های غلیظ استفاده می‌کنیم طبیعتاً احتمال خطر افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است شوینده‌ها را مقداری رقیق کرد تا از عوارض پوستی و تنفسی آن جلوگیری کرد.

_ زنان باردار و کودکان زیر ۳ سال نباید در معرض مواد شوینده قرار گیرند.

_ در افرادی که زمینه بیماری تنفسی دارند مواد شوینده می‌توانند عوارض بیشتری ایجاد کنند.

_ همیشه در هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه نموده سپس مصرف کنید. استفاده از داروها و مواد شیمیایی در تاریکی می‌توانند خطرناک باشد.

_ در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک استفاده کنید.

_ بسیاری از داروها و محصولات خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می‌توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.

_ همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید و دقت نمایید که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان در امان نیست.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز