تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸

بومی سازی ۸۵ درصدی قطار شهری با دانش‌بنیان‌ها

براساس تفاهم نامه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران بومی‌سازی ۸۵ درصدی ۳۱ رام قطار ملی متروی تهران آغاز شد.
کد خبر: ۱۹۲۷۹
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، مراسم ارائه دستاوردهای پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجه الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، پیروز حناچی شهردار تهران و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران برگزار شد.

همچنین در این برنامه تفاهم نامه‌های ساخت ۳۱ رام قطار ملی متروی تهران، نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو امضا شد.

در ادامه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به تحقق این پروژه ملی به کمک محصولات ایران‌ساخت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: پروژه سیستم رانش ملی که به بیش از ۸۵ درصد بومی‌سازی دست یافتیم از این جهت حائز اهمیت و افتخار آفرین است که توانمندی طراحی در داخل کشور به دست آمد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به نقش آفرینی بیش از ۱۸ شرکت دانش‌بنیان و ۴ مجموعه بزرگ کشور عنوان کرد: تعداد قابل توجهی نیروی انسانی دانش آموخته و خلاق در این پروژه نقش آفرینی کردند تا کشور به توانمندی طراحی، که اهمیتی راهبردی دارد دست پیدا کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: در عرصه تولید باید به این نکته توجه داشته باشیم که روح تولید دانش‌بنیان در توانمندی طراحی تحقق می‌یابد و این که به ۸۵ درصد توانمندی طراحی و تولید دست یافته ایم و این که خروج ارز با کمک محصولات ایران‌ساخت به ۱۵ درصد کاهش یافته، نشان از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و نوآوری است.

ستاری با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان در تحول حمل و نقل شهری و برون شهری گفت: در حوزه تولید موتورهای دوچرخ و برقی‌سازی خودرو، شرکت‌های دانش بنیان بسیار خوبی فعالیت دارند که تاییدیه های لازم را دریافت کرده‌اند. در تعامل با شهرداری تهران و مشهد برخی از این توانمندی‌ها به حوزه حمل و نقل شهری راه یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از حضور فناوری دانش‌بنیان‌ها در حوزه راهبردی، افزود: تحقق این امر نیازمند تسهیلاتی برای ورود شرکت‌های دانش بنیان داخلی به این حوزه است که برای الزام استفاده از خودروهای الکتریکی یا دیگر فناوری‌ها با عزم جدی دستگاه‌ها ممکن است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه حمل و نقل عمومی و شهر هوشمند، ادامه داد: در راستای تحقق شهری هوشمند کاملاً آماده حمایت و همکاری هستیم و در این راستا با شهرداری کلان شهرها در حوزه‌های راهبردی همکاری داریم.

وی با اشاره به اهمیت بالای توسعه شهرهای هوشمند در تحول آفرینی و سوق دادن جامعه به سوی توسعه پایدار گفت: در آینده، شهرها نقش راهبردی در توسعه، اقتصاد و آموزش ایفا می‌کنند و تحقق شهرهای هوشمند به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق محقق می‌شود.

در این پروژه ملی، سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی، ساخت و تعمیر قطعات قطارهای مترو به ۸۰ تا ۸۵ درصد افزایش یافت و گامی بلند در مسیر شکست انحصار تولید قطار با دانش فنی بومی و تجهیزات ایران‌ساخت برداشته شد. قطار ملی مترو با ظرفیت و توانمندی ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه صنعتی تولید شده است.

تکمیل این پروژه ملی و در ادامه تولید انبوه و قطارهای مترو باعث کاهش وابستگی شبکه متروی کلانشهرها به محصولات کشورهای خارجی خواهد شد و دستاوردهای متعدد دیگری نیز به دنبال دارد.

ایجاد حداقل ۲۵ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم، فعال شدن ۲۵۰ شرکت داخلی در زمینه تأمین مواد اولیه و همچنین سازندگان قطعات ایران‌ساخت صنعت ریلی، کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام شده واگن‌های مترو از جمله دستاوردهای این پروژه است.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز