تهران ۱۷.۶۲° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
حسن روحانی گفت:

کسی حق ندارد واقعیت های تاریخ کشور را تحریف کند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی به خوبی اداره شده است، گفت: روایت واقعیت‌های کشور را هیچ‌کس تحریف نکند.
کد خبر: ۱۹۴۴۶
به گزارش پایگاه خبری معاصر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در شصتمین اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی اظهار داشت: ما می‌دانیم که شرایط کشور را باید حداقل به دو دوره تقسیم کنیم. قبل از سال ۹۷ شرایط ما شرایط نسبتا عادی توام با فشار بود، اما در عین حال دورانی بود که ما توانستیم تا حدی از تحریم عبور کنیم و شرایط کشور یک شرایط مناسبی بود.

وی افزود: اگر این سه سال یعنی ۹۴ تا پایان ۹۶ را مقایسه کنیم چه در رشد اقتصادی، چه تورم و اشتغال واقعا آمار و ارقام افتخارآمیز است. اگر محاسبه کنیم در این سه سال، تورم ما حدود ۱۰ درصد بوده است، برخی از سال‌ها تورم تک رقمی بوده است. یعنی در سال ۹۵ و ۹۶ تورم ما تک‌رقمی بود. حتی در ماه‌های اولیه  ۹۷ هم تورم تک رقمی را ادامه می‌دادیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کشور به خوبی اداره شده است گفت: خواهش می‌کنم روایت واقعیت‌های کشور را هیچ‌کس در تاریخ، تحریف نکند، در آن چند سال ما شرایط مناسبی داشتیم، حدود ۷۵۰ هزار و در یک فصل ۷۹۰ هزار اشتغال خالص داشتیم. در طول سال‌های دراز در گذشته بی‌سابقه بود که در فصلی بتوانیم بیش از ۷۰۰ هزار اشتغال خالص داشته باشیم.

روحانی بیان کرد: ما توانستیم تورم را از تورم بالا به تورم تک رقمی برسانیم. در مساله رشد اقتصادی در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم که در تاریخ ما کم نظیر و یا بی نظیر  است اما در عین حال ما با یک جنگ مواجه شدیم. این یک واقعیت است که هرکس این را نگوید منکر یک واقعیت شده و کذب و دروغ بزرگ در تاریخ گفته است.

وی ادامه داد: ما وارد یک جنگ اقتصادی شدیم یعنی یک آدمی که به هیچ چیز معتقد نبود، نه پیمان نه به قانون نه به عهد و اصول انسانی؛ این آقا آمد در کاخ سفید آمریکا و برخلاف همه اصول، قوانین و تعهدات بین المللی ناگهان از یک توافق هفت‌جانبه خارج شد و یک تحریم شدید علیه ایران وضع کرد و ایران را در یک نوع حصر قرار داد که این شرایط یک شرایط خاص بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددانان در سال ۹۷ این بود که تورم ما در پایان سال سه رقمی خواهد شد، بیان کرد: درباره این مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها نوشتند و گفتند تورم ایران سه رقمی و ونزوئلایی می‌شود. اگر کار و تلاش نمی‌شد، ممکن بود با چنین شرایطی مواجه شویم اما کاری که دولت در سال ۹۷ و وقتی وارد سال ۹۸ شدیم، انجام داد، این بود که تقریبا از اواخر بهار تورم را کنترل و شروع به کاهش آن کرد.

روحانی گفت: تورم قدم به قدم و نقطه به نقطه شروع به آرامش و کاهش کرد. منتهی آخر سال ۹۸ با موضوع دیگری به نام کرونا مواجه شدیم، اگر کرونا نبود باز هم این روند ادامه پیدا می‌کرد و ما شرایط بهتری داشتیم.

وی تصریح کرد: همین امروز آماری در گزارش بانک مرکزی بود که خیلی اهمیت دارد. اینکه براساس این آمار به طور متوسط در سال‌های قبل، ۴۵ تا ۴۶ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و حتی در سال ۹۰ متوسط درآمد نفتی ما ۱۱۹ میلیارد دلار بود و در سال ۹۸ این درآمد کاهش یافت و در سال ۹۹ بیشتر کاهش یافت و این بسیار مهم است. این خیلی مساله مهمی است که متوسط درآمد نفتی ما به یک پنجم کاهش یابد. این مساله در واردات و قیمت ارز تاثیر ‌می‌گذارد و دست بانک مرکزی برای دخالت و عرضه در نیما، برای اینکه قیمت را تعدیل کند، خالی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این شرایط بسیار عجیب و غریب بوده است، عنوان کرد: آنهایی که این جنگ را به ما تحمیل کردند هدفشان فروپاشی اقتصادی بود و الحمدلله موفق نشدند و اقتصاد ایران به روند خود ادامه داد که البته سرعت آن کاهشی شد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها کاهشی و رنج و مشکلات مردم هم بیشتر شد.

روحانی گفت: وقتی می گوییم در سال قبل ۴۵ میلیارد دلار واردات مواد اولیه و ضروری ناگهان ۳۶ میلیارد دلار می‌شود، معلوم است که به مردم فشار می‌آید. وقتی ناگهان واردات ۲۵۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم حتما بر مردم تاثیر می‌گذارد. ما به خاطر شرایط تحریم این کار را کردیم و در شرایط عادی هیچ وقت چنین کاری نمی‌کردیم. با این همه می‌بینیم در این شرایط اقتصاد سرپا است و به حرکت خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: به نظر من افتتاح پنجشنبه‌های ما یک پرچمی بود که برافراشته شد و رایتی بود که به اهتزاز درآمد و این رایت به دنیا اعلام کرد که آمریکا شکست خورده است و طرح آمریکا غلط و نادرست بوده است.

وی با اشاره به افتتاح روز یکشنبه گذشته، گفت: مجموع این افتتاح‌ها ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است و این شوخی نیست. یک طرح عظیم انجام و نصف کشور متحول می‌شود. یعنی با انتقال آب خلیج فارس و شیرین‌سازی آن که استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان از آن استفاده می‌کنند و بخش اعظم کشور در شرق کاملا متحول می‌شود و ما این کار را در شرایط تحریم و فشار انجام داده‌ایم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به سیستان و بلوچستانی که محروم بود لوله گاز وارد شد، گفت: در این دولت بود که این مناطق دارای گاز شدند. در این دولت بود که بنادر ما در چابهار چند برابر ظرفیت قبلی قدرت پیدا کرد و راه آهن چابهار به زاهدان شروع شد و بخش‌هایی از آن در آینده افتتاح و نهایی می‌شود. همین آبی که در بخش های مختلف ادامه پیدا می کنند. ۴۶ هزار هکتار زمین در سیستان یک تحول عظیم و بزرگ است.

روحانی با تاکید بر اینکه اینها نشان می دهد اگر در شرایط عادی این کارها را انجام می دادیم خیلی عجیب و غریب نبود اما ما اینها را در شرایط تحریم انجام دادیم بیان کرد: با این کار به دشمن گفتیم تو راه غلط انتخاب کردی و اشتباه کردی، البته به مردم ما فشار وارد کردی. مردم ما در مشقت و فشار قرار گرفتند و قابل انکار نیست.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت در دوران جنگ بسیار پیچیده و سخت است، افزود: این مدیریت با مدیریت شرایط عادی متفاوت است و مدیریت ممکن است ایراد پیدا کند. ما در ۸ سال جنگ تحمیلی بودیم و می دانیم چطور است. من خودم مسئول ستاد پشتیبانی جنگ، مسئول پدافند هوایی و مسئول ستاد جنگ بودم. پس می دانم مدیریت در دوران جنگ چطور است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: حالا هم در این سه سال به دستور رهبر معظم انقلاب من فرمانده جنگ اقتصادی بودم. هم اینجا بودم و هم آنجا و می توانم اینها را به خوبی با هم مقایسه کنم. دوران بسیار سختی برای ملت ایران پیش آمد اما در عین حال این ملت سرو قامت ایستاده و سر فرود نیاورد.

روحانی اضافه کرد: در این کار عظیمی که صورت گرفت مسئولین اقتصادی کشور بار سنگینی بر دوششان آمد زیرا این جنگ، جنگ اقتصادی تحمیلی بود. معلوم است سرداران مقدم این جبهه مسئولین اقتصادی هستند و فشار اول دشمن در این تحریم اقتصادی بر نفت و بانک بود و به همین دلیل وزیر نفت و رئیس بانک مرکزی در خط مقدم بودند.

وی ضمن تشکر از تمام مسئولین اقتصادی بیان کرد: معنای این آن نیست که دولت ما نقص و ایراد و مشکل نداشته است اما در عین حال کار بزرگی انجام شده است و این کار مثل تیم فوتبالی است که در میدان با یک تیم بسیار قوی مسابقه می دهد که سه گل زده و حالا یک گل هم خورده است. خب در این شرایط بگوئید سه گل زده است و یک گل هم خورده است.  

رییس‌جمهور افزود: ما باید منصفانه و متعادل حرف بزنیم. اقتصادی های کشور، بزرگان اقتصاد و مسئولین بانک ها را خطاب قرار می دهم که آیا آنچه در این دولت برای تحول مثبت در بانک ها، انجام گرفت در سال‌های قبل سابقه داشته است؟ موسسات اعتباری غیر مجاز را در این کشور چه کسی جمع کرد؟ در چه دوره ای و با چه سختی جمع شد؟ با چه هزینه ای جمع شد؟ ما ناچار بودیم مقداری پول پرداخت کنیم.

روحانی ادامه داد: اینکه جلوی بانک های متخلف را بگیریم و برای آن سرپرست بگذاریم کار عظیمی است یعنی بانک مرکزی در حال نظارت است و ننشسته و نگاه کند. اینکه بانک های نیروهای مسلح را ادغام کردیم کار بسیار عظیمی بود. این سامانه های دقیقی که در بانک مرکزی ایجاد شد به معنای مبارزه با فساد بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر سامانه دقیق و شفاف که همه بتوانند به آن نگاه کنند به معنای مبارزه با فساد است، گفت: اولین راه مبارزه با فساد شفاف سازی و اطلاع رسانی به همه مردم است. در این شفاف سازی کار بزرگی شده است.

روحانی با بیان اینکه ما در این‌سال‌ها با پولشویی و تامین مالی تروریسم مبارزه کردیم اما بلد نبودیم این را تابلو کنیم، گفت: ما همسایگانمان را می‌بینیم و می‌دانیم در آنجا چه خبر است.

وی با اشاره به مساله بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: ما در این‌سال‌ها با پولشویی و تامین مالی تروریسم مبارزه کردیم اما بلد نبودیم این را تابلو کنیم. ما همسایگانمان را می‌بینیم و می‌دانیم در آنجا چه خبر است. بهترین مبارزه را با فساد و پولشویی و تامین مالی تروریسم می‌کنیم اما وقتی به تابلو می‌رسیم و باید به دنیا اعلام کنیم، می‌گوئیم خجالت می‌کشیم و باید تابلو را پایین بیاوریم زیرا نمی‌خواهیم کسی بفهمد. ما کار خوب را برای خدا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: واقعا دل آدم می‌سوزد. چهار لایحه ای که دولت آورد و ب مجلس دادف مجلس تصویب کرد و حتی ایرادات آن در شورای نگهبان حل شد اما رفت و در جایی دیگر گیر افتاد. واقعا عجیب است. عده‌ای هم افتخار می‌کنند و می‌گویند ما این طرف سال تصویب نکردیم و آن طرف سال تصویب می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: خب چرا تصویب نکردیم؟ ما که از همه در مبارزه با تروریسم مقدم هستیم، در بخش مالی هم باید مبارزه کنیم. ما با فساد مبارزه می‌کنیم اما چرا این‌ها را بیان نمی‌کنیم و توضیح نمی‌دهیم؟ کار عظیم و بزرگی در این زمینه‌ها انجام شده است و باید دوستان دیگر را هم با زبانی قانع کنیم و این مساله را نهایی کنیم.

روحانی گفت: بانک مرکزی می‌خواهد با دنیا کار کند، قرار نیست که با داخل کشور کار کند. بانک مرکزی می‌خواهد با منابع مختلف داد و ستد کند، اوراق بخرد، اوراق بدهد، سرمایه‌گذاری کند، سرمایه گذاری را بپذیرد.

وی افزود: من به کشورهای غیر دوست کاری ندارم، اما شما وقتی می‌خواهید با کشورهای دوست کار کنید باید دل آنها قرص باشد. باید راحت و مطمئن باشند که مشکلی برایشان پیش نمی‌آید و فردا یک نهاد بین‌المللی یقه آنها را نمی‌گیرد . آنها باید افتخار کنند که با بانک مرکزی ایران کار می‌کنند.

رئیس‌جمهور گفت: چرا ما باید کاری کنیم که آن دوست ما هم بترسد و بگوید اگر من با شما کار کنم فردا گرفتار می‌شود.

روحانی تاکید کرد: تشکر ما از بانک مرکزی باید این باشد که دست این بانک را برای تعامل با دنیا باز بگذاریم زیرا این بنفع کشور و بانک ها است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی پشتوانه و ناظر بانک‌ها است. بانک‌های دیگر ما هم حرکت می‌کنند. بانک‌های ما هم می خواهند با دنیا کار کنند و آنها هم همینطور هستند.  کمک بانک مرکزی و بانک‌ها در زمینه کرونا بسیار مهم بود. در زمینه کرونا همه دنیا دچار مشکل شدند. این که کشوری یک یا دو تریلیون دلار یا بیشتر برای مبارزه با کرونا می‌گذارد، نشان از مهم بودن آن است چرا که کرونا در زندگی مردم فشار آورده و مشکلاتی درست کرده است. 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: خارجی‌ها که ضد ما هستند، در تبلیغات خود خوب بلد هستند یعنی تا کاری درست می‌شود شروع به شلوغ کردن می‌کنند چون می‌دانند یا سلامت مردم را در تردید قرار دهند یا زندگی آنها را هدف قرار می‌دهند. خب کار درستی در کشور انجام گرفت و یک ستاد خوب برای مبارزه با کرونا شکل گرفت که در این مدت یک سال و چند هفته ۶۱ جلسه گذاشتیم و ۸۴۳ مصوبه داشتیم که تقریبا تمام مصوبات اجرا شد و این یکی از ستادهای موفق در کشور بوده است که به موقع رصد و عمل کرده است.

وی ادامه داد: البته همه در این جهت کمک کردند و کار بزرگ و عظیمی انجام گرفت و در این کار اگر بانک مرکزی و بانک‌ها نبودند دچار مشکل می‌شدیم. اولا در این ایام برای خرید واکسن نیاز به دلار و پول و ارز داشتیم و بانک مرکزی با همه سختی‌هایی که داشت، آمد این پول را به فوریت و با تقدم ویژه تامین کرد. ما کواکس خریداری کردیم و بیش از ۱۶ میلیون واکسن به تدریج وارد می‌شود و در کنار آن واکسن‌هایی که از کشورهای دیگر خریداری کردیم که الان واکسیناسیون در حال انجام است.  

رئیس جمهور تصریح کرد: بانک رقمی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول به میدان آورد. ۷۵ هزار میلیارد تسهیلات و بقیه را به صورت دیگر به میدان آورد که توانستیم کار انجام دهیم. سازمان برنامه و بودجه با برنامه‌ریزی خوبی که انجام داد، توانست برای افرادی که در فشار بودند ۳ ماه در اوایل و ۴ ماه آخر سال یعنی در ۷ ماه برای اقشار کم درآمد نفری ۱۰۰ هزارتومان ماهانه پرداخت کنیم. نمی‌خواهم بگویم این ۱۰۰ هزارتومان همه مشکلات را حل کرد اما به هر صورت کمکی بود که کمی فشار را از دوش مردم بردارد.

روحانی اضافه کرد: امهال‌هایی که در پرداخت پول‌های برق و آب به مردم داده شد و تنفسی که به آنان دادیم، کمک دیگر بانک مرکزی بود. در اجاره مسکن و حمل و نقل کمک شد. به همه کسب و کارهایی که در فشار شدید قرار گرفتند مانند هتل‌داری و گردشگری وام اعطا و کمک شد و در مجموع بانک‌ها، کار بزرگی انجام دادند و قدم بزرگی برداشتند.

وی اظهار کرد: اولین پیشنهاد هم در اولین جلسه سال ۹۹ از سوی آقای همتی بود و کار بزرگی در این مدت انجام شد و روی یک دوش بانک مرکزی بار تحریم و روی دوش دیگرش بار کرونا بود که توانستیم هر دو بار را برداریم و همه بخش‌های اقتصادی تلاش کردند. الحمدلله امروز با قوت و قدرت می‌توانیم به مردم بگوییم سال آینده سال بهتری خواهد بود و  شرایط واکسن، سال دیگر بهتر می‌شود و بنابراین مهار کرونا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بهتر خواهد شد و از ماه‌های اولیه سال ۱۴۰۰ که عبور کنیم شرایط بهتر می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در زمینه رفع تحریم همه توان خود را به کار می‌گیرد و یک لحظه را هم از دست نمی‌دهد، عنوان کرد: البته حرکت کردن در این راه سخت است و مشکلاتی دارد. زمینش صاف نیست و چاله زیاد دارد اما کار را شروع کردیم و خدا کمک می‌کند. می توانم به مردم قول دهم شرایط کشور از لحاظ جنگ اقتصادی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بهتر خواهد شد. این حتمی است.

 روحانی در پایان خاطرنشان کرد: ان شاء الله همدیگر را یاری و کمک مومنانه می‌کنیم و با هدایت مقام معظم رهبری در بحث کرونا و تحریم همه دست به دست هم می‌دهیم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز