تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
دیدار رایزن فرهنگی ایران با رییس کتابخانه ملی ارمنستان؛

همکاری‌های کتابخانه‌ای ایران و ارمنستان گسترس می یابد

در دیدار رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان با رییس کتابخانه ملی ارمنستان مقرر شد تا همکاری‌های کتابخانه‌ای دو کشور به ویژه در زمینه ترمیم، حفظ و نگهداری نسخ خطی و ... گسترش پیدا کند.
کد خبر: ۱۹۵۴۳
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این دیدار که در محل کتابخانه ملی ارمنستان انجام شد، سیدحسین طباطبایی، رایزن فرهنگی ایران بر ضرورت گسترش روابط بین دو کتابخانه ملی ایران و ارمنستان تأکید کرد و به بیان امکانات و ظرفیت‌های کتابخانه ملی ایران و زمینه‌های ممکن همکاری پرداخت.

همچنین استفاده از تجربیات متخصصین کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در ترمیم، حفظ و نگهداری نسخ خطی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک، اجرای سمینارهای علمی، تبادلات کتابخانه‌ای، تدوین کتابشناسی یا بانک اطلاعات آثار مرتبط با ایران منتشرشده در ارمنستان و متقابلا آثار مرتبط با ارمنستان منتشرشده در ایران و تبادل متخصصان امور کتابخانه‌ای دو کشور از جمله مواردی بود که توسط رایزن فرهنگی ایران در این دیدار مطرح شد.

آنا چولیان، رییس کتابخانه ملی ارمنستان نیز در سخنانی گسترش همکاری با کتابخانه‌های ملی دیگر کشورها را از اولویت‌های خود برشمرد و در این میان بر اهمیت همکاری دو کشور تأکید کرد.

او با استقبال از پیشنهادات رایزن فرهنگی کشورمان، خواستار تجدید تفاهم‌نامه همکاری‌های بین دو کتابخانه شد تا دربردارنده آخرین امکانات و ظرفیت‌های دو کتابخانه ملی ایران و ارمنستان باشد.

رییس کتابخانه ملی ارمنستان همچنین ایده تدوین بانک اطلاعات طرح‌شده از سوی رایزن فرهنگی ایران را با توجه به دیجیتالی‌شدن تقریبا تمام آثار ثبت‌شده در کتابخانه ملی ارمنستان که در واقع دربردارنده همه آثار مکتوب منتشرشده در این کشور است، ممکن دانست و آمادگی خود را برای عملیاتی کردن این امر اعلام کرد.

در ادامه این دیدار از سوی رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان پیشنهاد برگزاری برنامه‌ای برای معرفی آثار فارسی ترجمه‌شده به ارمنی در سال‌های اخیر در کتابخانه ملی ارمنستان مطرح شد که با استقبال آنا چولیان، مقرر شد این برنامه در آینده‌ای نزدیک برگزار شود و در خصوص دیگر پیشنهادهای رایزن فرهنگی نیز قرار شد طرف ارمنی جزئیات مراحل اجرایی برنامه‌ها را به منظور عملیاتی ساختن آن‌ها اعلام کند.

همچنین، با توافق طرفین کتابخانه ملی ارمنستان پیش‌نویس تفاهم‌نامه جدید همکاری‌های کتابخانه ملی ایران و ارمنستان را حداکثر ظرف مدت یک ماه به رایزنی ارسال خواهد کرد تا پس از ترجمه، به کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منعکس شود و مراحل بعدی آماده‌سازی تفاهم‌نامه نهایی انجام پذیرد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز