تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴
رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت:

هر ۳ روز یک ثبت اختراع در اردبیل داریم

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت: خوشبختانه از نیم سال دوم سال ۱۳۹۹ فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان استان زیر نظر پارک علم و فناوری چند برابر شده و به سبب همین توانمندی‌ها هم‌اکنون در هر ۳ روز یک ثبت اختراع در پارک اردبیل را داریم.
کد خبر: ۱۹۶۰۵
به گزارش پایگاه خبری معاصر، حبیب ابراهیم‌پور بعد از ظهر چهارشنبه در اختتامیه استارت آپ ویکند گیاهان دارویی و طب ایرانی و اسلامی و اولین رویداد فرهنگی - اجتماعی با محوریت آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان طرح طواف در اردبیل اظهار کرد: پارک علم و فناوری استان اردبیل فعالیت‌های خوبی را در دوران کرونا و پساکرونا داشت که یکی از اقداماتی که همین اخیراً برای عملیاتی کردن طرح‌ریزی شده، تولید ماسک‌های سه‌بعدی در پارک علم و فناوری اردبیل است با اذعان به اینکه هم‌اکنون ماسک‌های بهداشتی مشابه در بازار داخلی محصول چین بوده اما از یکم فروردین ماه ۱۴۰۰ اردبیل این فرصت را خواهد داشت تا با درخشش در عرصه بهداشتی و پزشکی برای اولین بار به تولید این ماسک اقدام کند.

وی با اشاره به گام بلند پارک علم و فناوری استان به سمت نوآوری از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان اعلام رضایت کرده و افزود: خوشبختانه از نیم سال دوم سال ۱۳۹۹ فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان استان زیر نظر پارک علم و فناوری چند برابر شده و به سبب همین توانمندی‌ها هم‌اکنون در هر ۳ روز یک ثبت اختراع در پارک اردبیل را داریم.

به گفته این مسئول از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ تعداد ۲۶۰ اختراع در پارک علم و فناوری استان به ثبت رسیده است که سهم بیشتری از این اختراعات برای نیم‌سال دوم امسال تا به اکنون با تعداد ۱۱۹ مورد ثبت اختراع است.

ابراهیم‌پور گفت: موفقیت کنونی را مدیون تدبیر خود در عرصه افزایش ضریب نفوذ پارک علم و فناوری استان در بستر فرهنگی و فضاهای آموزشی بود که در این زمینه علاوه بر استفاده از ظرفیت صدا و سیما توانستیم از ظرفیت دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش به خوبی بهره‌مند شده و به سمت پویایی قدم برداریم.

وی انواع شاخه دانش بنیان را طبق دسته‌بندی پارک علم و فناوری کشور ۴ نوع دانست و تصریح کرد: دانش بنیان تولید نوع یک و دو، دانش بنیان نوپای یک و دو که هر کدام زیرشاخه‌هایی را شامل می‌شدند اما برای تلفیق علم و فرهنگ یک شاخه بعدی نیز طراحی شد که این نوع هم به نام دانش بنیان نوپای سه در میان فناوران شناخته می‌شود که این شاخه به عنوان مثال شامل طی ایرانی و گیاهان دارویی که پیش از این تحت عنوان و مجوز شرکت خلاق ساخته و پرداخته می‌شد، می‌شود.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری استان هم‌اکنون ۴۷ شرکت دانش بنیان در استان اردبیل فعال هستند که از این تعداد حدود ۳۷ شرکت کالای منحصر به فرد تولید می‌کنند که این کالاها علاوه بر تأمین نیاز داخلی برای صادرات نیز بهره خوبی دارند.

تلفیق علم با فرهنگ زمینه را برای حل معضلات اجتماعی فراهم می‌کند

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز در این رویداد با اشاره به ضرورت تلفیق علم با فرهنگ گفت: معضلات اجتماعی موجود در جامعه با با توأم یک نهاد فرهنگی یا یک نهاد علمی قابل رفع و دفع نیست و برای احصا، بررسی و رفع کامل هنجارهای اجتماعی نیاز به همکاری بین حوزه‌های مختلف هست که خوشبختانه امروز برای اولین بار شاهد همکاری پارک علم و فناوری استان با حوزه فرهنگی اردبیل بودیم.

حجت‌الاسلام سیدحسن محسنی با تاکید بر عمق چالش‌های اجتماعی یادآور شد: در جامعه روز چالش‌های اجتماعی به حدی رسیدند که یک روش و یک نهاد به تنهایی قادر به حل معضلات نیستند و اگر دارایی و دانایی افراد و نهادها در کنار هم قرار نگیرد در بحث غلبه بر مشکلات فرهنگی و اجتماعی موفق نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: اولین همکاری و اولین تفاهم ما با پارک علم و فناوری هم‌اکنون به خوبی موفقیت‌آمیز بوده به طوری که از سایر استان‌ها نهادهای هم‌اسم و رسم برای الگوبرداری از ما درخواست کمک کرده‌اند و این موضوع سبب فخر و مباهات است.

به گفته این مسئول برای حل معضلات اجتماعی باید شناخت اولیه از زیست بوم به دست بیاید که در حال‌حاضر پارک علم و فناوری استان این امکان را به خوبی برای همکاری سایر نهادهای اجرایی و فرهنگی فراهم آورده است.

حجت‌الاسلام محسنی همچنین اظهار کرد: سرمایه اجتماعی نامشهودی که ما در حوزه فرهنگ به دنبال آن هستیم استفاده از دستاوردهای ذهنی قلمی و فکری همه استعدادهایی است که در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها تحصیلات معتبر علمی دارند و به همین جهت به همه نهادها نیازمندیم تا دغدغه مند به مسئله حل معضلات فرهنگی ورود یافته و با تعامل و هم‌افزایی در این راستا تلاش بکنند.

تقویت ایده‌های نوین محوریت استارت آپ‌ها است

مسئول شتاب دهنده رویدادهای استارت آپ استان اردبیل اظهار کرد: تقویت ایده‌های نوین و جذب نخبگان و استفاده از ظرفیت و توانمندی نیروهای جوان بومی از اهداف اصلی استارت آپ‌ها در استان اردبیل است که خوشبختانه تا به امروز با همراهی پارک علم و فناوری استان به خوبی در این راستا عمل کردیم.

مسعود کوهی رویکرد استارت آپ ویکند گیاهان دارویی و طب ایرانی و اسلامی را متفاوت با رویدادهای هم‌طراز دانست و افزود: این رویداد با توجه به اینکه در بستر استان اردبیل اما با شرکت فناورانی از پنج استان دیگر همچون یزد و خراسان برگزار شد رویدادی متفاوت بود که خوشبختانه با شرکت ۱۱۰ نفر از استان‌های کشور و در مجموع با ثبت پنج ایده منتخب به کار خود پایان داد.

وی ادامه داد: نقطه قوت رویداد استارت آپ گیاهان دارویی اردبیل ورود ۲۵ ایده متفاوت و خلاق نسبت به رویدادهای قبلی بود که همه داده‌ها در این رویداد بر اساس علم و دانش بنیان بودند.

به گفته مسئول شتاب دهنده رویدادهای استارت آپ استان پیشرفت اکوسیستم استارت آپی استان اردبیل هم‌اکنون به خوبی در سطح استان احساس می‌شود که در این رابطه ایده‌ها بیشتر محصول‌محور بوده و قابلیت تجاری‌سازی دارند.

کوهی با اشاره به منتخبین این دوره از استارت آپ‌های استان گفت: در این دوره تیم‌های منتخبی از استان‌های یزد، خراسان، اردبیل و شهرستان‌های استان میزبان به مرحله داوری راه یافتند.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز