تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸

اونس طلا محرکی برای صعود به ۱۹۰۰ دلار خواهد یافت؟

کد خبر: ۱۹۶۵۷
اکنون که اونس طلا در بالای ۱۷۰۰ دلار مانده است، تحلیلگران به صعود این فلز ارزشمند تا مرز ۱۹۰۰ دلار خوش بین هستند اما می‌گویند طلا به عامل تاثیرگذار جدیدی نیاز دارد تا به رکورد مذکور صعود کند.

به گزارش ایسنا، پس از یک هفته پررویداد، اونس طلا موفق شد در بالای مرز ۱۷۲۰ دلار بماند. این فلز ارزشمند حتی روز پنج شنبه تلاش کرد مقاومت کلیدی در سطح ۱۷۵۰ دلار را بشکند اما موفق نشد. اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۰.۴ درصد افزایش، در ۱۷۳۲ دلار و ۳۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۰.۵ درصد کاهش نشان داد.

اوژن واینبرگ، تحلیلگر کومرس بانک اظهار کرد: عواملی مانند رشد بازارهای سهام و قوی شدن ارزش دلار آمریکا که در شرایط معمولی باعث کاهش قیمت طلا می‌شوند، به نظر نمی رسد در حال حاضر قیمت طلا را تحت فشار کاهشی چندانی قرار دهند.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز اظهار کرد: این الگوی معاملات ممکن است نشانه این باشد که زمان اوج گرفتن قیمت طلا رسیده است. هفته جاری ممکن است شاهد روند افزایشی بیشتری در بازار طلا باشیم.

طلا تحت تاثیر دو چشم انداز متفاوت قرار دارد: چشم انداز ریسک پذیری کوتاه مدت که بر مبنای واکسیناسیون کووید ۱۹ و احیای اقتصادی است و چشم انداز ریسک گریز بلندمدت که سرشار از ابهامات و سیاست تسهیل پولی بانک مرکزی آمریکا است.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز به کیتکونیوز گفت: از این که طلا قیمت بالاتری را نشکسته است، متعجب نیستم. دلار آمریکا همچنان قوی است و برای مدتی به همین منوال خواهد بود در حالی که اروپا پس از ناکامیهای مربوط به توزیع واکسن، دوباره وارد قرنطینه شده است. موج سرمایه‌ها احتمالا به سمت آمریکا سرازیر می‌شود. با این همه در بلندمدت، ابهام وجود دارد. تصور ما بر این است که اونس طلا تا اواسط سال میلادی جاری به ۱۹۰۰ دلار صعود می‌کند زیرا تورم افزایش پیدا می‌کند و هیچ اقدامی از سوی بانک مرکزی آمریکا صورت نمی‌گیرد. همچنین بدهی بیشتر وجود خواهد داشت و هزینه بیشتری برای زیرساخت صورت می گیرد.

عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت طلا

تحلیلگران می‌گویند طلا تا زمانی که عامل تاثیرگذار جدیدی پیدا کند، بعید است صعود چشمگیری پیدا کند.

سوکی کوپر، تحلیلگر فلزات ارزشمند بانک استاندارد چارترد گفت: به نظر می‌رسد طلا در سطوح قیمت فعلی جا خوش کرده است. تقاضای فیزیکی مانع نزول قیمتها می‌شود اما عامل کلانی که از روند صعودی پشتیبانی کند، وجود ندارد.

به گفته پاویلونیس، چنین عاملی می‌تواند شکسته شدن همبستگی طلا با بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله باشد. هر زمان که بازده افزایش پیدا کرده، قیمت طلا با کاهش روبرو شده است. اگر چنین ارتباطی گسسته شود، می‌تواند کمک کند طلا قیمت بالاتری را بشکند. وی در ادامه افزود: نرخها روز جمعه افزایش یافت و طلا قیمتش را حفظ کرد. این نشانه مثبتی است و شاید طلا از این همبستگی رها شود.

تحلیلگر استاندارد چارترد هم خاطرنشان کرد: عامل دیگری که می‌تواند به صعود قیمت طلا کمک کند، از دست رفتن نیروی صعودی دلار خواهد بود. در ادامه سال، دلار روند کاهشی خود را ازسرمی گیرد و بازده واقعی منفی می‌ماند و قیمت طلا احتمالا دوباره به مسیر صعود برمی گردند.

هان تان، تحلیلگر بازار FXTM گفت: شماری ریسک وجود دارد که می‌توانند شعله ور شده و بر ریسک پذیری سرمایه گذاران تاثیر بگذارند. از نشانه‌هایی مانند این که آمار جهانی مبتلایان به کووید ۱۹ افزایش پیدا می‌کند تا تنشهای میان آمریکا و چین در بحبوحه تغییر انتظارات در خصوص چشم انداز سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، آرامش نسبی بازارها با درک چنین ریسکهایی ممکن است بهم ریخته شود.

آمار اقتصادی هفته جاری

مهمترین آمار اقتصادی هفته جاری، آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در مارس است که روز جمعه منتشر می‌شود. تحلیلگران پیش بینی می‌کنند اقتصاد آمریکا در مارس ۶۵۵ هزار شغل جدید ایجاد کرده است. شاخص مدیران خرید بخش تولید ISM و آمار متقاضیان بیمه بیکاری آمریکا روز پنج شنبه منتشر می‌شود. آمار اشتغال ADP روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.

بازارها همچنین منتظر انتشار شاخص قیمت مسکن آمریکا در روز سه شنبه و فروش خانه در روز چهارشنبه هستند. بازارهای آمریکا روز جمعه تعطیل خواهند بود.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، علاوه بر آمار اقتصادکلان، سرمایه گذاران به نظاره اظهارات مقامات آمریکا، اعلام تدابیر محرک جدید و آمار جهانی مبتلایان به کووید ۱۹ نشسته اند. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : طلا دلار
ارسال نظر

آخرین اخبار روز