تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶

گفت وگوی روسیه و عربستان درباره برجام

کد خبر: ۱۹۷۰۳
میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در مکالمه ای تلفنی درخصوص برخی مسائل ازجمله برجام گفت و گو کردند.

 به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: روز ۲۰ ماه مارس به ابتکار طرف سعودی، میخاییل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی با عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی گفت و گوی تلفنی کرد که در جریان آن مسائل اولویت دار مربوط به توسعه روابط دوجانبه با محوریت هماهنگی مواضع سیاسی دو کشور در امور مهم بین المللی و منطقه ای بررسی شد.

 اوضاع سوریه و لبنان، برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران و نیز پیشبرد دستور کار سازنده و متحد کننده منطقه خلیج فارس که در طرح روسی تامین امنیت جمعی این منطقه مطرح شده بود از جمله مسائل طرح شده در این گفت و گو بود.

 روسیه عضو گروه ۱+۴ برای حل و فصل اختلافات پیرامون برنامه هسته ای ایران است و برای رفع تنش ها پیرامون این برنامه باتوجه به معیارهای بین المللی تلاش می کند.

اما عربستان سعودی در سال های اخیر تمام تلاش های خود را برای به شکست کشاندن برجام بکار بست و مقامهای سعودی از طرفداران خروج آمریکا از برجام بودند و به همراه رژیم صهیونیستی برای این منظور تلاش گسترده کرده و همه اقدامات خود را در منطقه برای این منظور بکار بستند.

 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تازگی در این رابطه اعلام کرد: تلاش ها و اقدامات برای احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) ادامه دارد.

طرح امنیتی گروهی منطقه خلیج فارس هم نیز دو سال پیش از سوی ارائه شد.

وزارت خارجه روسیه روز دوم مرداد ماه سال ۹۸ از طرح امنیت گروهی خود برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در خلیج فارس رونمایی کرد که در یکی از بخش های آن پیشنهاد شده است خط ویژه ارتباطی میان همسایگان در خلیج فارس ایجاد شود.

در این طرح بر قبول تعهدات متقابل، شفافیت در حوزه نظامی (گفت وگو در مورد دکترین‌های نظامی، جلسات منطقه‌ای وزرای دفاع، ایجاد خطوط داغ، تبادل اعلان‌های اولیه در مورد برگزاری رزمایش‌های نظامی و پرواز هوایی، تبادل ناظران، خارج ساختن دائمی گروه‌های فراملی، تبادل اطلاعات در مورد خرید تسلیحات و نیروهای مسلح) تاکید شده است. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز