تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴

امضای ۱۲ توافق ۱۰ ساله ونزوئلا و روسیه

کد خبر: ۱۹۷۵۲


ونزوئلا و روسیه ۱۲ قرارداد همکاری به مدت ۱۰ سال در زمینه های مالی، انرژی، نظامی، غذایی و بهداشت امضا کردند.

 این رویداد تاریخی در عصر جدید روابط راهبردی مسکو- کاراکاس، گامی به سوی ساختن جهانی چندقطبی است.

به گزارش چهارشنبه ایرنا، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا در اختتامیه کمیسیون بین دولتی روسیه- ونزوئلا در سطح سران گفت: این نشست یکی از بهترین جلسات کمیسیون برای پیشبرد برنامه همکاری مشترک تا سال ۲۰۳۱ بوده است.

رئیس جمهوری ونزوئلا با انعکاس این رویداد مهم در صفحه توئیتر خود نوشت: ونزوئلا و روسیه ۱۲ قرارداد همکاری به مدت ۱۰ سال در زمینه های مالی، انرژی، نظامی، غذایی و بهداشت امضا کردند.

ونزوئلا و روسیه، سه شنبه با افتتاح کمیسیون بین دولتی مسکو- کاراکاس در سطح سران و استقرار پنج کمیسیون مشترک فنی، به تقویت مناسبات دوجانبه خود روی آوردند.

مادورو همچنین با ابراز قدردانی از حمایت ها و تعهدات روسیه در تامین واکسن اسپوتنیک وی برای ونزوئلا تاکید کرد که مردم ونزوئلا به این واکسن به طور رایگان دسترسی دارند.

رئیس دولت کاراکاس با ارسال پیامی به همتای روسی خود «ولادیمیر پوتین» از پشتکار رهبر روسیه برای ساختن جهانی چندجانبه به دور از سلطه طلبی، قدردانی کرد.

وی همچنین با تایید همکاری ونزوئلا در فاز مطالعات انسانی دومین واکسن روسی علیه کووید ۱۹ به نام اپی وک کرونا (EpiVacCorona) با این کشور تصریح کرد: این واکسن ها برای کارآزمایی های بالینی به ونزوئلا رسیده و همکاری ها پس از امضای توافق نامه ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهوری کشور نفت خیز ونزوئلا، با اشاره به دستاورد مهم دیگر در روابط کاراکاس - مسکو در حوزه انرژی گفت: رویکرد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تثبیت بازار نفت و نقش مثبت در اقتصاد جهانی و مقابله با تبعات همه‌گیری تعیین کننده است.

ونزوئلا به عنوان یکی از اعضای اوپک، موفق به تثبیت قیمت نفت خود در اولین سال همه گیری (۲۰۲۰) شد.


رئیس جمهوری ونزوئلا روز دوشنبه اعلام کرد این کشور آمادگی دارد در ازای دریافت واکسن برای مقابله با بیماری مهلک کرونا، نفت بدهد.


ونزوئلا که چند روز پیش اعلام کرد به دلیل مشکلاتی که واکسن آسترازنکا در برخی‌ کشورها ایجاد کرده، اجازه استفاده از آن در کشور را نمی‌ دهد، تاکنون از واکسن روسی «اسپوتنیک وی» که رئیس جمهوری شخصا خود را با آن ایمن سازی کرده، استفاده می‌کند.




انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز