تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹

نیوزیلند مدلی موفق در مبارزه با کرونا

نیوزیلند در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سایر کشورها در منطقه آسیا-اقیانوسیه توانست به خوبی این بیماری را مهار کرده و از شدت گسترش آن تا حدود زیادی بکاهد
کد خبر: ۱۹۷۷۴
 اکثر کشورهای آسیا و اقیانوسیه در سال ۱۳۹۹ به سبب شیوع ویروس مهلک کرونا با تبعات اقتصادی ناشی از این ویروس دست به گریبان بودند، اما در کنار آنها نیوزیلند در اقیانوسیه به سبب مدیریت مناسب برای کنترل و مهار این بیماری موفق تر عمل کرد و اقتصادش با لطمات کمتری روبرو شد.


 به گزارش ایرنا، اگرچه بسیاری از کشورهای جهان قدم‌های نخست را برای برداشتن محدودیت‌های مربوط به گسترش شیوع ویروس کرونا برداشته و هنوز هم ادامه می دهند، این روند در منطقه اقیانوسیه از جمله در کشور نیوزیلند و استرالیا زودتر از اروپا آغاز شد.


گزارش ها نشان می دهد نیوزیلند در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سایر کشورها در منطقه آسیا-اقیانوسیه توانست به خوبی این بیماری را مهار کرده و از شدت گسترش آن تا حدود زیادی بکاهد و به تبع آن از عواقب اقتصادی و اجتماعی و حتی فرهنگی آن بیش از هر کشور دیگری در جهان در امان بماند.


عملکرد جیسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند در مقابله با کرونا سبب شد تا این کشور سومین نقطه امن جهان در شرایط همه گیری این بیماری شناخته شود. مستندات حاکی است که واکنش سریع ولینگتون به همراه پراکندگی جغرافیایی، جمعیت کم، توسعه یافتگی و اعتماد ملی، مهمترین ابزارهای ایجاد این توفیق بوده است.


وی از اولین روز درگیری این کشور با این بحران اعلام کرده بود که دولت وی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر این ویروس و نجات جان مبتلایان و نیز پیشگیری از ابتلای افراد سالم به این بیماری به کار خواهد گرفت.


دستورالعمل های دولت آردرن در یک برنامه مدون و مدیریت شده یکی پس از دیگری بی وقفه به اجرا درآمد که از جمله آنها؛ اعلام دوران قرنطینه، تعطیل کردن تمام مشاغل و فعالیت های جاری عمومی و بستن مرزها و ورودی های این کشور به روی اتباع خارجی و همزمان اجرای اقدامات درمانی برای بیماران مبتلا بوده است.




استعفای وزیر بهداشت نیوزیلند به سبب شیوع موج دوم کرونا

با گسترش کرونا در سطح جهان به التبع در نیوزیلند، در تیرماه  ۱۳۹۹ «دیوید کلارک» وزیر بهداشت نیوزیلند درپی یک سری اشتباهات شخصی در جریان شیوع این بیماری مهلک در این کشور، از سمت خود کناره‌گیری کرده بود.


با وجود اینکه تمهیدات دولت نیوزیلند در زمینه جلوگیری از گسترش شیوع کرونا، مورد تحسین جهانی قرار گرفته بود، اما شخص کلارک در سطحی گسترده مورد تمسخر واقع شد. چون آخرین اشتباه فاحش وی وقتی مشخص شده بود که به برخی از مسافران ورودی به نیوزیلند اجازه ترک قرنطینه را بدون مورد آزمایش قرار گرفتن داده بود.


وی چندی پیش نیز به دلیل زیرپاگذاشتن تمهیدات سخت قرنطینه در نیوزیلند از برخی مسئولیت های خود محروم شده بود، چون ۱۹ کیلومتر تا ساحل رانندگی کرد تا به همراه خانواده اش در کنار ساحل پیاده روی کند در حالی که دولت نیوزیلند از مردم درخواست می کرد در خانه بمانند.




تعویق انتخابات نیوزیلند در پی شیوع مجدد کرونا و پیروزی خانم آردن در آن

مدیریت سختگیرانه خانم «جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند برای مقابله با ویروس کرونا که مورد تحسین سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفته بود و ۱۰۰ روز عاری از کرونا را برای این کشور ثبت کرده بود؛‌ موجب شد تا دولت این کشور برگزاری انتخابات سراسری را یک ماه به تعویق بیاندازد.


شیوع مجدد ویروس کرونا در نیوزیلند باعث قرنطینه بزرگترین شهر این کشور یعنی اوکلند شده و کارزارهای سیاسی و انتخاباتی و هرگونه سرمایه گذاری برای انتخابات را غیرممکن ساخته بود. چون این شهر پنج میلیون نفری یکی از کلیدی ترین شهرها برای برگزاری کارزار انتخاباتی «جاسیندا آردرن» نخست وزیر این کشور است؛ چرا که بیشترین جمعیت حامی حزب کارگر  را - حزب خانم آردرن - دارد.
نخست وزیر نیوزیلند در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرده بود که تاریخ ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر) برای انتخابات در نظر گرفته شده است و تا آن تاریخ احزاب زمان کافی برای برگزاری کارزار خواهند داشت.


در هر حال انتخابات با تاخیر کرونایی برگزار شد و حزب حاکم «کارگر» در نیوزیلند در مهرماه با کسب ۴۹ درصد آرا در انتخابات پارلمان به پیروزی رسید و «جاسیندا آردرن» برای دومین بار به مقام نخست وزیری این کشور دست یافت.


حزب کارگر چپ میانه جاستین آردن نخست وزیر، ماه اکتبر توانست با کسب بیش از ۴۹ درصد آرا و ۶۴ از ۱۲۰ کرسی پارلمان، برای دومین بار در انتخابات پیروز و مامور تشکیل دولت شود. «حزب ملی» نیز صاحب ۲۷ درصد آرا شد.

نظام رأی‌گیری نیوزیلند ۲۴ سال پیش تغییر کرد و پس از آن احزاب مجبور بودند که برای تشکیل دولت به ائتلاف با یکدیگر روی آورند. 
اما این نخستین بار در ۲۴ سال گذشته است یک حزب می‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد.

آردرن ۴۰ ساله که در انتخابات ۲۰۱۷ میلادی به نخست وزیر رسید، در پی حمله به ۲ مسجد در شهر «کرایست چرچ» مورد توجه قرار گرفت.
به دنبال آن حمله، آردرن بلافاصله تلاش کرد تا فروش سلاح‌های نیمه‌خودکار در این کشور ممنوع شود که تلاش وی موفقیت‌آمیز بود.
اقدامات سختگیرانه وی نیز برای مقابله با کرونا با موفقیت همراه بود و توانست در پیروزی دوباره او و حزبش مؤثر واقع شود.




 حبس ابد عامل کشتار مسلمانان در نیوزیلند

دادگاهی در نیوزیلند در شهریور ماه مردی را که با تیراندازی در دو مسجد این کشور ۵۱ تن از نمازگزاران را به قتل رسانده بود، به حبس ابد بدون داشتن حق آزادی مشروط محکوم کرد. این اولین بار است که چنین حکمی در نیوزیلند صادر می‌شود.


حمله تروریستی به دو مسجد «نور» و «لینوود» در شهر «کرایست ‌چرچ» نیوزلند در ۱۵ مارس ۲۰۱۹ (۲۴ اسفند ۱۳۹۷) ۵۱ کشته بر جا گذاشت که اکثر قربانیان را مهاجران و پناهجویان مسلمان تشکیل می دادند.

این حمله تروریستی با محکومیت جهانی مواجه شده بود. «جاسیندا آردن» نخست‌وزیر نیوزیلند چندی پیش در نخستین سالگرد حمله خونبار به این دو مسجد، از وجود تهدیدهای نژادپرستانه بیشتر علیه مسلمانان کشورش ابراز نگرانی کرده بود.




یک بانوی بومی، وزیر خارجه دولت تازه نیوزیلند شد

« جاستین آردن» نخست وزیر نیوزیلند در آبان ماه ۱۳۹۹ بعد از انتخابات اعلام کرد یک بانوی بومی را به سمت وزیر امور خارجه کشورش منصوب کرد که تاکنون سابقه نداشته است.


با اینکه وینستون پترز وزیر امور خارجه پیشین این کشور نیز مائوری بود، اما این نخستین زن بومی است که به این سمت منصوب می‌شود.


ماهوتا که مانند دیگر زنان مائوری نقشی سنتی به نام موکوکائوائه روی چانه خود خالکوبی کرده و در سال ۱۹۹۶ برای نخستین بار عضو مجلس شد، قبلا چند مقام بلندپایه مانند وزیر دولت محلی و توسعه مائوری، در اختیار داشته است.


 به نظر می‌رسد ترکیب تازه مجلس نیوزیلند، دارای بیشترین تنوع در جهان باشد، به گونه‌ای که حدود نیمی از قانونگذاران آن زن هستند که به میزان قابل توجهی از میانگین جهانی ۲۵ درصدی، بالاتر است.



برای تشویق زنان مسلمان جهت پیوستن به پلیس؛ حجاب به لباس رسمی پلیس نیوزیلند افزوده شد

در آذرماه ۱۳۹۹ بود که پلیس نیوزیلند اعلام کرد، حجاب را به لباس رسمی خود افزوده است تا زنان مسلمان را تشویق کند به نیروی پلیس بپیوندند.


به گزارش نشریه نیوزیلند هرالد، یک سخنگوی پلیس این کشور گفته بود که هدف آنها ایجاد یک نیروی "دربرگیرنده" است که منعکس‌کننده "گروه‌های متنوع" در کشور باشد.


زینا علی در گفت وگو با این نشریه افزود که او به عنوان یک افسر پلیس، اولین مامور با حجاب خواهد بود که در این طرح ملی مشارکت می کند.


وی که یک مهاجر مسلمان متولد جزایر فیجی است در این خصوص گفت: "پس از حمله تروریستی ماه مارس سال گذشته (۲۰۱۹) به مسجد کرایست چرچ تصمیم گرفت که به نیروی پلیس ملحق شود.


براساس این گزارش، پلیس متروپولیتن لندن و پلیس اسکاتلند هم پیشتر گزینه لباس فرم افسران پلیس با حجاب را پیشنهاد و تصویب کرده بودند.



 استقبال نخست‌وزیر نیوزیلند از لغو محدودیت سفرمسلمانان به آمریکا

«جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند در بهمن ماه هم با اشاره به اقدام رئیس جمهوری سابق آمریکا برای صدور فرمان محدودیت سفر از برخی کشورهای اسلامی به آمریکا و ضمن محکومیت آن، تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری جدید این کشور را برای لغو آن فرمان موجب آرامش جهان دانست.


آردرن در پاسخ خبرنگاران درباره توصیف دوران ریاست جمهوری ترامپ گفت: «هیچ شکی وجود ندارد، کتاب‌های تاریخ برایمان بازگو خواهند کرد که این دوره چقدر پر آشوب و به هم ریخته بود.»

جوبایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا بعد از مراسم تحلیف مجموعه‌ای از فرمان‌های اجرایی را صادر کرد که در واقع لغو طرح هایی است که میراث دوره دونالد ترامپ در آمریکا و در جهان بودند.



نیوزیلند نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند

«جسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند در بهمن ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که نیروهای این کشور پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان در ماه مه (اردیبهشت ۱۴۰۰) خاک این کشور را ترک می کنند تا به "طولانی ترین حضور نظامی خود در خارج از کشور" پایان دهند.


از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳، حدود سه هزار و ۵۰۰ نظامی نیوزیلندی در افغانستان به ویژه در ولایت نسبتاً امن «بامیان» حضور داشتند. اما از سال ۲۰۱۳ به این سو، با واگذاری مسئولیت تأمین امنیت به نظامیان افغان، شمار نیروهای خارجی ازجمله نیوزیلندی در افغانستان کاهش یافت.


اکنون فقط ۶ نظامی نیوزیلندی در افغانستان باقی مانده که ادعا می‌شود سه نفر از آنها مأموریت آموزشی دارند و سه تن دیگر نیز در مرکز فرماندهی ناتو در کابل مستقر هستند.


نظامیان نیوزیلندی در حالی از افغانستان خارج می‌شوند که ناتو مدعی است لزومی نمی بیند به توافق طالبان-آمریکا مبنی بر خروج نیروهای بیگانه از خاک افغانستان تا ضرب الاجل تعیین شده پایبند باشد. همزمان، دولت بایدن هم مدعی شده که خروج نیروهای آمریکایی در مقطع فعلی پیچیده شده است که این هم نشانه‌ای از تمایل واشنگتن برای بدعهدی با طالبان تلقی می‌شود.


اخراج نامزد انتخاباتی حزب کارگر نیوزیلند بخاطر توییت های قدیمی ضد اسلامی

 یکی از نامزدهای انتخاباتی حزب کارگر به دلیل توییت های ضد اسلامی‌که ۷ سال پیش منتشر کرده بود از لیست انتخاباتی این حزب کنار گذاشته شد.


حزب کارگر نیوزیلند در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۹ در بیانیه ای با اعلام عدم تایید از توییت های منتشر شده سال ۲۰۱۳ آقای کِرت تواگاگا، (نامزد شماره ۶۸ لیست انتخاباتی) خروج وی از لیست نامزدهای انتخابات آتی را علنی کرده بود.


تواگاگا در سال ۲۰۱۳، در توییتی ضمن حمایت از یک مقاله ضد اسلامی منتشر شده در روزنامه، نوشت: "بنظرم می‌بایست اسلام را آنچه که هست ببینیم.”


خانم جاسیندا آردرن، نخست وزیر و رهبر حزب کارگر نیوزیلند، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری "نیوزهاب" گفت: از اتفاق چنین رویدادی اطلاع نداشته ولی انتظار دارد که تمامی نامزدها از ارزش های حزب کارگر آگاه بوده و آن‌ها را رعایت کنند.


تواگاگا بعد ها اظهار داشت که در این سال ها بسیار تلاش کرده تا مطالعات زیادی داشته و نظرات قبلا منتشر شده دیدگاه‌های فعلی او نیست.





 وزیر خارجه نیوزیلند ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کرد

وزیر خارجه جدید نیوزیلند در آذرماه سال جاری در نامه‌ای‌ به رییس دستگاه دیپلماسی با ابراز نگرانی عمیق دولت این کشور از ترور شهید محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از دانشمندان برجسته ایرانی، هرگونه قتل فراقضایی و اعمال خشونت به ویژه علیه شهروندان غیرنظامی را محکوم کرد.


«ناناییا ماهوتا» وزیر امور خارجه جدید نیوزیلند، پس از دریافت نامه تبریک «محمدجواد ظریف» به دلیل تصدی مسئولیت جدید خود، طی نامه‌ای رسمی، از وزیر امور خارجه تشکر کرد.


وی در این نامه، نگرانی عمیق دولت نیوزیلند در رابطه با ترور شهید محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از دانشمندان برجسته ایرانی را ابراز کرده و هر گونه قتل فراقضایی و اعمال خشونت به ویژه علیه شهروندان غیرنظامی را محکوم کرد. 


وزیر امور خارجه جدید نیوزیلند ابراز امیدواری کرد که این اقدام منجر به افزایش تنش در خاورمیانه نشود. ماهوتا با اشاره به اینکه نیوزیلند اولین سفارتخانه خود در خاورمیانه را در سال ۱۹۷۵ در ایران افتتاح کرده است، روابط دوجانبه با ایران را با اهمیت، گرم و مستحکم ارزیابی کرد. 



هفتمین نشست کمیسیون همکاری‌های ایران و نیوزیلند برگزار شد

هفتمین نشست کمیسیون همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ایران و نیوزیلند با موضوعات دو جانبه سیاسی و اقتصادی در ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ برگزار شد.


در این نشست که به ریاست «سید عباس عراقچی» و همتای نیوزیلندی وی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، موضوعات دوجانبه سیاسی و اقتصادی، تحریم‌ها، آخرین تحولات مرتبط با برجام، تبادل تجربه در مدیریت ویروس کویید ۱۹ و نگاه دو کشور به موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ضمن قدردانی از حمایت دولت نیوزیلند از برجام و استقبال از عضویت آن کشور در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و ارتقای روابط تجاری در شرایط ناشی از تحریم‌ها و ویروس کرونا را با استفاده از سازوکارهای جدید اعلام کرد.




تولید محصولات زیبایی از گیاه ایرانی در نیوزیلند

دوم دیماه ۱۳۹۹ بود که رادیو نیوزیلند گزارش داد که ۳ دانش آموز این کشور در شهر "دِنیدِن" یک محصول بهداشتی ضدجوش صورت با استفاده از زرشک ایرانی تولید کرده اند.


محصول تولید شده که "پودر زرشک خام آبالرو" (Abalro Raw Barberry Powder) نام دارد طی سال های مختلف جوایزی نیز به خود اختصاص داده است.


رابرت دونوگو مدیرعامل شرکت تولید کننده این محصول در نیوزیلند به این رادیو گفت: سال گذشته یکی از اعضای تیم تولید کننده به قابلیت زرشک در از بین بردن جوش صورت و آکنه پی برده بود و همین مهم موجب شد تولید این محصول در دستور کار قرار گیرد.


زرشک یک گیاه ایرانی است که قرن هاست با اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنتی اکسیدان موجود در زرشک موجب کاهش قابل توجه جوش صورت می‌شود.


با توجه به اینکه نیوزیلند زرشک کافی برای تامین این محصول ندارد، دانش آموزان نیوزیلندی توانستند زرشک را از ایران به نیوزیلند وارد کنند تا به اولین تولیدکنندگان پودر زرشک در این کشور تبدیل شوند.


براساس این گزارش، تحقیقات صورت گرفته نیز نشان داد که مصرف کنندگان این محصول رضایت بالایی از آن داشته و اعلام کردند که استفاده حتی چند قاشق چای خوری از آن نیز موجب تاثیرات مثبتی هم در سلامتی جسمی و هم در پوست بدن می‌شود.




ردپای یک ایرانی در تاریخ صنعت بستنی نیوزیلند

 نیوزیلندی‌ها از بزرگترین مصرف کنندگان بستنی در جهان هستند - هر فرد به طور متوسط ۲۳ لیتر بستنی در سال مصرف دارند. نیوزیلندی‌ها رابطه ی شگفت انگیزی با بستنی داشته اند که قدمت آن به دهه ۱۸۰۰ برمی‌گردد.


۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ بود که رادیو نیوزیلند طی گزارشی به تاریخچه بستنی در نیوزیلند پرداخته که در آن ردپای یک فرد ایرانی نیز به چشم می آید. در بخش هایی از این گزارش می خوانیم:


" یکی از شخصیت های تاثیرگذار در تاریخچه بستنی در نیوزیلند، آقای سالی محمد است که معروف به بستنی چارلی بود. او احتمالاً در اواخر دهه ۱۸۰۰ از ایران به نیوزیلند آمده و پدرش از تاجرانی بوده که در سراسر نیوزیلند سفر می‌کرده تا اینکه در سال ۱۹۰۳ در کرایست چرچ مستقر شده و فروش بستنی را از یک گاری در میدان کلیسای جامع شروع کردند. بستنی آن‌ها بسیار محبوب بود و استقبال خیلی خوبی از کار آن‌ها صورت گرفت. 


سرانجام، وی توانست خانه ای در منطقه سنت آلبانس خریداری کرده و کارخانه کوچکی راه اندازی نموده و با تهیه بستنی آن‌ها را در بسته بندی‌های یخی جای می داد و در داخل گاری خود که بر اسبش نصب شده بود در میدان شهر به فروش می رساند. دو تا از گاری‌های او در موزه حمل و نقل Ferrymead در این شهر در معرض نمایش قرار داده شده است. با این حال، فروش بستنی چارلی همچنان در شهر کرایست چرچ رواج دارد.




برگزاری وبینار مشترک ایران و نیوزیلند با عنوان "برجام و چندجانبه گرایی»

وبینار «برجام و چندجانبه گرایی» در ۲۵ آذر ۱۳۹۹ با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند، مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و موسسه امور بین الملل نیوزیلند برگزار شد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز