تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

قرارداد پیمانکاری با کارگر بدون بیمه است؟

کد خبر: ۱۹۸۵۶
قرارداد پیمانکاری با کارگر از قراردادهایی است که کارفرمایان به دنبال شناسایی هرچه بیشتر جنبه‌های قانونی آن هستند. در این متن، جزئیات اصلی را بیان کردیم و دغدغه‌های کارفرمایان را پاسخ دادیم. با ما همراه باشید.


به گزارش ایسنا، بنابراعلام رُکلا، قرارداد پیمانکاری با کارگر یکی از انواع اسناد حقوقی و به اعتقاد برخی از کارفرمایان، یکی از انواع قرارداد کار (روی لینک بزنید) است. به عبارت دیگر، برخی از کارفرمایان با این هدف که مشمول قانون کار نشوند و بیمه پرداخت نکنند، قرارداد پیمانکاری با کارگر را انتخاب می‌کنند و این قرارداد بین ایشان و کارگر تنظیم می‌شود.


اما این تصور تا چه حد صحیح است؟ در ادامه سوال شما را پاسخ خواهیم داد.

قرارداد پیمانکاری با کارگر مطابق با کدام قانون است؟

در علم حقوق، دو اصل بسیار مشهور به نام «اصل آزادی و اصل لزوم قراردادها» وجود دارد. مطابق با این اصول مهم، هرکسی حق دارد در خصوص هر موضوع و دغدغه‌ای، قرارداد تنظیم کند. این اصل در ماده ۱۰ قانون مدنی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.


قرارداد پیمانکاری با کارگر نیز مطابق با همین اصول و ماده ۱۰ قانون مدنی تنظیم می‌شود. البته لازم به ذکر است که تنظیم هر قراردادی باید مطابق با سایر قوانین و مقررات کشور باشد یا بهتر است بگوئیم، نباید با سایر قوانین و مقررات کشور، تعارض داشته باشد، در غیر این صورت، اعتبار آن قرارداد آسیب خواهد دید.


آیا این قرارداد واقعا بدون بیمه است؟

پاسخ منفی است! نکته مهمی که همه ما باید بدانیم این است که روابط واقعی طرفین، نوع قرارداد را تعیین می‌کند. بنابراین، وقتی میان واقعیت و متن قرارداد تعارض باشد، مرجع حل اختلاف اداره کار، کارفرما را محکوم به پرداخت بیمه و جریمه خواهد کرد.


به عبارت دیگر، آنچه از اهمیت برخوردار خواهد بود نحوه تعامل کارگر و کارفرما است. برای مثال، هیچ پیمانکاری موظف به حضور در ساعات مشخص در محل مشخص نیست! بلکه وظیفه دارد تا تاریخ معین، تعهدات قراردادی خود را انجام دهد. حال ممکن است این تعهدات در روز اول انجام شود یا این امکان وجود دارد که تا روز آخر، به طول انجامد.


آیا قرارداد پیمانکاری تک نفره بدون بیمه است؟

مطابق با دادنامه شماره ۱۸۱۵ مورخ ۶/۱۱/۱۳۹۳ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، قرارداد پیمانکاری تک نفره، یک قرارداد بدون بیمه است. یعنی کارفرما موظف به پرداخت بیمه نیست.


اما باید توجه داشت که این قرارداد جایگزینی برای قرارداد کار موقت (روی لینک بزنید) یا یکی از انواع قرارداد پیمانکاری با کارگر نیست! در واقع، این قرارداد مناسب کسانی است که قصد دارند یک شخص حقیقی را برای انجام یک وظیفه مشخص و در بازه زمانی مشخص به کار بگیرند.


برای مثال، ممکن است شما قصد داشته باشید که یک فرد، اتاق شما را رنگ آمیزی کند. در این صورت، قراردادی که می‌توانید میان خودتان و ایشان تنظیم کنید، قرارداد پیمانکاری تک نفره است. اما بدون شک، این قرارداد مناسب کارگر نیست.


آیا قرارداد شراکت نیز مانند قرارداد پیمانکاری با کارگر مناسب نیست؟

شاید از خودتان بپرسید که چه ضرورتی دارد از قرارداد شراکت صحبت کنیم. سوال شما کاملا به جا است. برخی از کارفرمایان با این اعتقاد که می‌توانند کارگر را به عنوان شریک خود معرفی کنند و از این طریق، از پرداخت بیمه معاف شوند، با کارگر، قرارداد شراکت یا قرارداد مشارکت مدنی تنظیم می‌کنند.


همانطور که در بالا اشاره شد، آنچه از اهمیت برخوردار است روابط واقعی طرفین است. وقتی هیچ اثری از وجود رابطه شراکت، در واقعیت وجود ندارد و تنها یک قرارداد بین طرفین تنظیم شده است، بسیار دشوار است که بپذیریم، آن دو، واقعا شریک هم هستند. حتی اگر قرارداد شراکت نیز میان طرفین تنظیم و امضا شده باشد.


قرارداد شراکت نیز مانند قرارداد پیمانکاری با کارگر نمی‌تواند سبب خلاصی کارفرما از پرداخت بیمه باشد. ما نیز توصیه می‌کنیم به منظور حفظ حقوق حداقلی کارگران و در راستای جلوگیری از جریمه‌های سنگین اداره کار، تمامی روابط و مناسبات کاری خود را در چارچوب قانون کار و قانون تامین اجتماعی پیش ببرید.


مشاوره حقوقی تلفنی قرارداد پیمانکاری با کارگر

آنچه مسلم است، فرایند تنظیم و امضای قرارداد یک فرایند بسیار پیچیده و نیازمند آگاهی از کلیه جوانب قانونی کار است. بدون آگاهی از جزئیات قانونی و مقررات حاکم بر قراردادها، نوشتن قرارداد سبب حل مشکل نخواهد بود و چه بسا، شرایط را دشوارتر کند.


همانطور که می‌دانید، مجموعه حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی قرارداد و یک استارتاپ حقوقی و فعال در این حوزه محسوب می‌شود. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی (روی لینک بزنید) برخوردار شوید و با اطمینان خاطر بیشتری، در خصوص قرارداد پیمانکاری با کارگر و جزئیات آن، اطلاعات کسب کنید.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز