تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱

افزایش قیمت جهانی غذا

فائو در بیانیه‌ای اعلام کرد برداشت جهانی غلات در سال ۲۰۲۰ به رکورد بالایی می‌رسد و نشانه‌های اولیه از افزایش بیشتر تولید در سال جاری حکایت دارد.
کد خبر: ۲۰۲۵۹
اسازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در مارس برای دهمین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین حد از ژوئن سال ۲۰۱۴ رسید.

قیمت جهانی مواد غذایی برای دهمین ماه افزایش یافت

به گزارش ایسنا، قیمت جهانی مواد غذایی در بحبوحه خرید و انبارسازی کالاهای غذای اساسی توسط چین که ریسک تورم سریعتر را برانگیخته، طولانی‌ترین روند صعودی در بیش از یک دهه گذشته را پیدا کرده است. شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در مارس به ۱۱۸.۵ واحد در مقایسه با ۱۱۶.۱ واحد در فوریه رشد کرد. شاخص فوریه پیش از این ۱۱۶ واحد اعلام شده بود.

فائو در بیانیه‌ای اعلام کرد برداشت جهانی غلات در سال ۲۰۲۰ به رکورد بالایی می‌رسد و نشانه‌های اولیه از افزایش بیشتر تولید در سال جاری حکایت دارد.

شاخص قیمت غلات فائو در مارس بر مبنای ماهانه ۱.۷ درصد کاهش یافت و به هشت ماه رشد متوالی پایان داد اما همچنان ۲۶.۵ درصد بالاتر از ماه گذشته است. در میان غلات اساسی، قیمت صادرات گندم بیشترین کاهش را داشت و ۲.۴ درصد کاهش یافت که منعکس کننده عرضه خوب و چشم اندازهای تولید دلگرم کننده برای محصول سال ۲۰۲۱ است.

شاخص قیمت روغن گیاهی فائو تحت تاثیر قیمت بالاتر روغنهای پالم، کلزا و آفتابگردان، در مارس هشت درصد رشد کرد و به بالاترین حد از ژوئن سال ۲۰۱۱ رسید.

شاخص قیمت لبنیات در مارس ۳.۹ درصد رشد کرد که دهمین افزایش ماهانه متوالی بود. فائو اعلام کرد یکی از عوامل موثر در افزایش این شاخص، شیرخشک بود که به دلیل افزایش واردات در آسیا به خصوص در چین، گران شد.

شاخص قیمت گوشت در مارس ۲.۳ درصد رشد کرد اما برخلاف سایر شاخصها، بر مبنای سالانه اندکی کاهش داشت. فائو اعلام کرد قیمت گوشت خوک و مرغ به دلیل روند سریع واردات کشورهای آسیایی به خصوص چین افزایش یافتند.

شاخص قیمت شکر بر مبنای ماهانه چهار درصد کاهش یافت اما در مقایسه با مارس سال گذشته همچنان ۳۰ درصد بالاتر بود. کاهش قیمت شکر در مارس تحت تاثیر چشم انداز صادرات بالای هند روی داد.

بر اساس گزارش رویترز، فائو پیش بینی خود برای فصل برداشت غلات ۲۰۲۰ را به ۲.۷۶۵ میلیارد تن در مقایسه با برآورد قبلی ۲.۷۶۱ میلیارد تن افزایش داد که رشد سالانه دو درصدی را نشان می‌دهد. این نهاد انتظار دارد تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ برای سومین سال متوالی افزایش پیدا کند. پیش بینی می‌شود با بهبود چشمگیر محصول اکثر نقاط اروپا و انتظارات برای برداشت بالا در هند، تولید جهانی گندم امسال به رکورد ۷۸۵ میلیون تن می‌رسد که ۱.۴ درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۲۰ است. همچنین پیش بینی می‌شود با برداشت خوب در برزیل و محصول فراوان آفریقای جنوبی، تولید ذرت بالاتر از حد متوسط باشد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز