تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴

اطلاعات و آمار مربوط به زندان‌های اروپا منتشر شد

کد خبر: ۲۰۳۲۷
یک دانشگاه سوئیس آمار و ارقام مربوط به زندان‌های ۴۷ کشور عضو شورای اروپا را منتشر کرد. نتایج تجسس این دانشگاه در برخی موارد قابل انتظار و در برخی دیگر شگفت‌‌آور است.
 
به گزارش معاصرنیوز به نقل از دویچه وله، دانشکده «علوم جنایی» دانشگاه لوزان سوئیس گزارش سالانه خود در باره درصد زندانیان نسبت به جمعیت کشوری و همچنین میزان تراکم در زندان‌ها، درصد زنان و خارجیان زندانی در اروپا را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، در آخرین روز سال ۲۰۲۰ در مجموع یک میلیون و ۶۲۸ هزار و ۳۴۳ نفر در ۴۷ کشور عضو شورای اروپا زندانی بوده‌اند.

تعجب‌‌آور نیست که ترکیه و روسیه، پرجمعیت‌ترین کشورهای اروپا، بیشترین تعداد زندانیان را داشته‌اند. آنها نه تنها بر پایه نسبت تعداد زندانیان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بیشترین شمار زندانی را دارند، بلکه بر اساس نرخ اشغال زندان‌ها هم در صدر فهرست قرار گرفته‌اند.

 در ترکیه به ازای هر ۱۰۰هزار شهروند به‌طور متوسط ۳۵۷،۲ نفر زندانی بوده‌اند و در روسیه ۳۵۶،۱ نفر.

تنها سه کشور از ۲۱ کشوری که بیش از میانگین اروپایی زندانی دارند، در شرق اروپا واقع نشده‌اند: بریتانیا، پرتغال و مالت. و از ۲۳ کشوری که زیر میانگین قرار دارند، نُه کشور، از جمله یونان و قبرس، در شرق اروپا هستند

در میان کشورهای با حداقل ۵۰۰هزار نفر جمعیت، به ترتیب کشورهای اسکاندیناوی، هلند، اسلوانی و ارمنستان کمترین نسبت زندانی را دارند.

پس از آنها نوبت به آلمان می‌رسد (۷۶،۱ زندانی به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت).
تنها کشور اروپایی بدون زندانی سان مارینو است.
 
نسبت زنان به مردان 

در سراسر اروپا نسبت زنان زندانی به صورت قابل توجهی کمتر از مردان است. به طور متوسط ​​از هر ۱۰۰ زندانی در اروپا، کمتر از شش نفر زن هستند.

در کشورهایی که بیش از ۱۰۰هزار نفر جمعیت دارند، درصد زنان نسبت به مردان در حد چشمگیری متغیر است - از ۱،۸ درصد در آلبانی تا ۸،۶ درصد در لتونی.

آلمان با شش‌درصد زندانی زن، کمی بالاتر از میانگین اروپایی (۵،۶ درصد) قرار دارد.

آمار کشورهای بسیار کوچک بیش از دیگران قابل توجه است: به عنوان مثال لیختن‌اشتاین در مجموع ۱۴ زندانی دارد که دو تن از آنها زن هستند. به این ترتیب میانگین زنان زندانی نسبت به مردان در این کشور حدود ۱۴،۳ درصد است! اگر یکی از آنها آزاد شود، این میزان به کمتر از ۷،۱۵ درصد می‌رسد.

درصد زندانیان خارجی

شمار زندانیان خارجی نسبت به ساکنان کشورهایی با جمعیت بیش از ۱۰۰هزار نفر بسیار متفاوت است - از ۱،۱ درصد در رومانی تا ۷۳،۹ درصد در لوکزامبورگ.

در سه کشور دیگر نیز بیش از نیمی از زندانیان دارای تابعیت خارجی هستند: در سوئیس (۶۹،۶ درصد) ، در یونان (۵۷،۸ درصد) و در اتریش (۵۳،۱ درصد). میانگین اروپایی در این زمینه ۲۴ درصد است.

البته از ۴۷ کشور عضو شورای اروپا ۴۳ کشور به پرسش در این باره پاسخ داده‌اند. آلمان هم جزو چهار کشوری است که آمار زندانیان خارجی را ارائه نکرده است.

در جمهوری چک، روسیه و رومانی حکم دست‌کم ۹۰ درصد زندانیان صادر شده است. در ارمنستان، آلبانی، لوکزامبورگ، هلند و سوئیس بین ۴۲ تا ۳۶ درصد زندانیان حکم گرفته‌اند و در آلمان ۲۱ درصد زندانیان حکم دارند.

میانگین اروپایی در این مورد پایین‌تر از ۲۶ درصد است.
 
نرخ اشغال زندان‌ها در اتریش بیش از ۱۰۰ درصد است، در حالی که اتریش جزو کشورهایی محسوب می شود که شمار زندانیان در آن‌ها نسبت به هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت پایین‌تر از میانگین اروپایی است 

نرخ تراکم زندان‌ها

میزان نرخ تراکم زندان‌ها هم بسیار متفاوت است. ترکیه نه تنها دارای بیشترین جمعیت زندانی در اروپاست بلکه بالاترین مازاد زندانی را نسبت به ظرفیت زندان‌هایش دارد:‌ در فضایی که برای ۱۰۰ نفر در نظر گرفته شده، بیش از ۱۲۷ نفر زندانی هستند.

علاوه بر ترکیه، در ۱۳ کشور دیگر نرخ تراکم زندان‌ها بیش از ۱۰۰ درصد است. اتریش، دانمارک و یونان که شمار زندانیان در آن‌ها نسبت به هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت پایین‌تر از میانگین اروپایی است، جزو این کشورها هستند.

تراکم زندان‌های آلمان با ۸۵،۸ درصد پایین‌تر از میانگین اروپایی (۹۰،۱) است.

در گزارش دانشگاه لوزان آمده است که اوکراین و بوسنی هرزگوین در مقایسه با دیگر کشورها تمایل کمتری به همکاری و ارائه اطلاعات خود داشته‌اند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : زندان اروپا
ارسال نظر

آخرین اخبار روز