تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۳

بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان سهام عدالت فروخته شد

کد خبر: ۲۰۳۷۶
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اظهار داشت: حتی یک ریال بدهی به فروشندگان سهام عدالت نداریم، افرادی هستند که سفارش فروش داده‌اند اما هنوز موفق به فروش سهام عدالت خود نشده‌اند. این افراد می‌توانند سفارش فروش خود را پس بگیرند و امکان کنسلی سفارش وجود دارد و تا کنون 700 هزار نفر سفارش فروش خود را کنسل کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسین فهیمی در جمع خبرنگاران با اشاره واریز مرحله دوم سود سهام عدالت اظهار داشت: برای اولین بار توزیع سود از طریق راه حل‌ها و مکانزیم‌های بازار سرمایه پرداخت شد. به این معنا که دیگر براساس هر نفر یک عدد معین به عنوان سود پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: در این نوبت، براساس میزان دارایی هر فرد در شرکت سود پرداخت شد. بنابراین بررسی شد چه تعداد از سهم افراد گروه مستقیم سهام عدالت در 36 شرکت باقیمانده است و درباره شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هم این بررسی‌ها انجام شد و طبق میزان سهام به افراد سود تعلق گرفت.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: در مرحله اول 50 درصد سود متعلق به سهامداران عدالت براساس میزان سهام آنها در هر شرکت قبل از ایام عید پرداخت شد. تصمیم شورای عالی بورس بر این بود که سود به صورت خرد پرداخت نشود و به صورت تجمیع شده در دو مرحله 50 درصدی واریز شود.

وی تاکید کرد: هر سهامداری به میزان محاسبه سهام عدالت و سودی که برای وی واریز شده اعتراضی دارد می‌تواند با مرکز تماس شرکت سپرده گذاری مرکزی 1569 تماس بگیرد و شکایت خود را ثبت کند تا مورد بررسی قرار بگیرد. روزانه 20 الی 25 هزار نفر با این مرکز تماس گرفته و طرح مشکل می‌کنند.

وی درباره واریز سود 50 درصد باقیمانده گفت: در بازار سرمایه کسی پولی ندارد که از جیب خود سود پرداخت کند و مانند نهادهای دولتی نیستیم که اول پول و سود را واریز کرده و بعد از آن به سراغ شرکت‌ها برویم و از آنها سود دریافت کنیم. بنابراین برای واریز مرحله دوم سود سهام عدالت منتظر آن هستیم که مابقی آن از سوی شرکت‌ها واریز شود و تجمیع که شد 50 درصد دوم را واریز کنیم.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر امکان فروش سهام عدالت برای مردم و خرید یکجای سهام توسط یک صندوق اظهار داشت: تقریبا ارکان این صندوق کامل شده و در مرحله نهایی است.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه تا کنون چه میزان سهام عدالت در بازار فروخته شده است، ادامه داد: از مجموع افرادی که قصد فروش سهام عدالت داشتند تا کنون 3 میلیون و 200 هزار نفر سهام عدالت خود را به فروش رساندند و بیش از 13 هزار میلیارد تومان وجه دریافت کرده‌اند.

فهیمی گفت: در شرایط مطلوب بازار سهام‌داران عدالت موفق شدند به راحتی سهام خود را در بازار بفروشند و فروش آنها عاملی در ایجاد تعادل بازار شد. به هر حال در مقطعی وضعیت بازار سخت شد و امکان فروش برای هیچ سهامداری فراهم نشد، افرادی سهم خریده‌اند اما با زیان هم امکان فروش را ندارند و سهامداران عدالت هم مستثنی از آنها نیستند.

وی افزود: هر دارنده سهام عدالت می‌تواند سهام خود را به فروش برساند به شرط اینکه خریداری برای آن وجود داشته باشد در شرایط حال حاضر بازار، فروش سهام عدالت توصیه نمی‌شود.

فهیمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره بدهی به افرادی سهام عدالت فروخته اند اما هنوز وجهی دریافت نکردند، گفت: حتی یک ریال بدهی به فروشندگان سهام عدالت نداریم، افرادی هستند که سفارش فروش داده‌اند اما هنوز موفق به فروش سهام عدالت خود نشده‌اند. این افراد می‌توانند سفارش فروش خود را پس بگیرند و امکان کنسلی سفارش وجود دارد و تا کنون 700 هزار نفر سفارش فروش خود را کنسل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سفارش فروش سهام عدالت دریافت می‌شود اما خریدار وجود ندارد، تاکید کرد: توجه داشته باشیم که سهام عدالت اساسا برای نفروختن و سرمایه گذاری در بلند مدت است و توصیه به فروش نمی‌کنیم.  

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : سهام عدالت
ارسال نظر

آخرین اخبار روز