تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹

توضیحات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون گزارش «بیکاری ۲ هزار مشاور حفاظت فنی و ایمنی»

کد خبر: ۲۰۴۳۵
 
پیرو درج گزارشی به عنوان «بیکاری ۲ هزار مشاور حفاظت فنی و ایمنی با یک دستورالعمل/حذف رشته‌های تخصصی ایمنی از حیطه وظایف مشاوران/نگرانی از افزایش حوادث شغلی» در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۰، رییس مرکز رابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیحاتی را به این خبرگزاری ارسال کرد. 

به گزارش ایلنا، متن توضیحات ارسالی روابط عمومی وزارت کار به این شرح است: 

ایمنی شغلی کارگران خط قرمز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت های یازدهم و دوازدهم است و به بهانه اشتغال برخی اشخاص، نباید ایمنی و متعاقب آن سلامت شغلی کارگران به عنوان ارزشمندترین سرمایه بخش مولد اقتصاد ملی و شریفترین اقشار جامعه به خطر افتد و ساختارهای غلطی که در ادوار گذشته ایجاد شده اند و ناقض سلامت کارگران هستند، تکرار شده و ادامه یابند. یکی از مصادیق بارز در این خصوص، آیین نامه مشاوران حفاظت فنی و خدمات ایمنی بوده است که به موجب آن مقرر بود آزمایشات فنی موضوع ماده ۸۹ قانون کار جمهوری اسلامی ایران و مفاد آیین نامه های حفاظتی موضوع ماده ۸۵ قانون کار عملیاتی شوند اما بنا به نواقص و کمبودهای موجود در آیین نامه موضوع خدمات، منتج به این نتیجه شد که فارغ التحصیل رشته پرستاری به عنوان آزمایشگر آسانسور و جرثقیل در هر نوع و ظرفیتی احراز صلاحیت شود یا پزشک عمومی در رشته ایمنی ساختمان گواهینامه صلاحیت فنی را بعد از شرکت در یک آزمون یک‌ساعته دریافت کند. 

احراز صلاحیت شخص حقیقی در ۹ زمینه تخصصی بازرسی فنی در حوزه علوم مختلف از ایمنی برق، ساختمان، معدن، دیگ بخار، جرثقیل و آسانسور، سیستم های اعلام و اطفای حریق گرفته تا بررسی و اندازه گیری عوامل زیان آور فیزیکی و شیمیایی بدون داشتن و معرفی تجهیزات استاندارد و کالیبره بازرسی و اندازه گیری به همراه نبود نظام تعرفه مدون بنا به تشتت هویت قانونی اشخاص حقیقی مزبور از کارگر و کارفرما تا بازنشسته وعدم تشکیل انجمن صنفی رسمی بعد از گذشت ۱۳ سال از اجرای آیین نامه مزبور، بخشی از حقایق ناگفته در متن خبر منتشره در خصوص این آیین نامه بوده و موجب اجحاف در حق خریداران این خدمات طی سنوات گذشته شده است که به رغم اجرای تکلیف از دریافت خدمات استاندارد با گواه حجم بالای شکایات از مبادی ذیربط محروم بوده اند. 

بنا به آسیب شناسی مستند به پرونده های حوادث ناشی از کار، در مبادی نظارتی نظیر حادثه انفجار در مخازن با خسارات سنگین چند صد میلیونی یا سقوط بالابر منجر به فوت، گواه این حقیقت است که باید خدمات مزبور که در قالب خدمات بازرسی فنی تعریف شده¬اند به متخصصان فنی با تحصیلات مرتبط احاله شود و به صرف عناوین بهداشت یا ایمنی کار در نام یک رشته تحصیلی نمی¬توان موضوعات بازرسی فنی از همه تجهیزات مکانیکال یا الکتریکال نظیر انواع جرثقیل¬ها، بالابرها، آسانسورهای صنعتی و ظروف تحت فشار را به چنین افرادی واگذار کرد. 

در حالی که مقرر است بازرسی های فنی حسب استانداردهایی انجام شود که توسط انجمن های معتبر بین المللی مهندسین برق (IEEE) یا مکانیک (ASME) تدوین شده اند قرار نیست شخصی که مسئول ایمنی و بهداشت کار در یک کارگاه است به ارائه خدمات تخصصی به عنوان بازرس نوع سوم دیگ بخار (Boiler Inspector) یا بازرس جرثقیل (Crane Inspector) به کارگاه های دیگر مجاز باشد. 

بدیهی است، ضابطه های فنی جدید که با مشارکت دانشگاه های صنعتی تراز اول کشور تدوین شده و قرار است شرح خدمات موضوع آیین نامه شوند، متخصصانی را میطلبد تا صلاحیت مجری گری این خدمات را داشته باشند و بتوانند بنا به تجربه و تخصصی که مدعی آن هستند با شرکت در آزمون، کسری نمره ماخوذه در گذشته را جبران نمایند. 

در خصوص زمینه های تخصصی ایمنی معدن و ایمنی ساختمان باید یادآور شد به استناد بند ب ماده ۲ قانون نظام مهندسی معدن مصوب ۲۵ بهمن ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی «تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه‌های فنی و مهندسی در فعالیت های معدنی» از جمله امور حفاظت فنی و ایمنی در معادن بر عهده سازمان نظام مهندسی معدن کشور است (شرح و شرایط شغل مسئول ایمنی معدن با کد شغل: ۲۰۰۲ در وبسایت سازمان نظام مهندسی معدن وجود دارد). همچنین، به استناد بند ۲ ماده ۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان «تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه‌های فنی و مهندسی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی» به سازمان نظام مهندسی ساختمان واگذار شده و در مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان، ساختار و سازمان ایمنی در کارگاه های ساختمانی تبیین شده است. به علاوه این که شرح وظایف مدونی برای خدمات بازرسی فنی نوع سوم موضوع پروانه ها در آیین نامه های ایمنی معدن و ایمنی کارگاه های ساختمانی وجود ندارد که افراد حسب آن احراز صلاحیت شوند. 

در همین خصوص باید خاطر نشان کرد تا کنون یک گزارش از مشاوران حفاظت فنی در زمینه تخصصی تهویه صنعتی از سال ایجاد آن به این مرکز گزارش نشده است که ابقا آن موضوعیت داشته باشد. 

پروانه های صادره در مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار هم اکنون برای ۱۸۰۰ نفر است که بیش از یک هزار نفر از آن‌ها به رغم گذشت ۳ سال از صدور پروانه ها برای دریافت آن اقدام نکرده اند. 

در پایان خاطر نشان میشود، نتیجه گیری به عمل آمده مبنی بر بیکاری مشاوران قبلی خلاف واقع است و نامبردگان می توانند در زمینه تخصصی متناسب با رشته تحصیلی و سوابق حرفه ای مستند، حداکثر در ۲ زمینه تخصصی مجدداً احراز صلاحیت شده و به فعالیت در شرکت ها ادامه دهند یا با تاسیس شرکت و به کارگیری کارشناسان فنی مجاز در هر یک از زمینه های تخصصی پنجگانه فعالیت نمایند.
انتهای پیام
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز