تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۳.۷۹°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷

33هزار میلیارد تومان خسارت با تعطیلی یک‌میلیون واحد صنفی

کد خبر: ۲۰۶۵۷
تعطیلی 10روزه یک میلیون واحد صنفی درموج چهارم شیوع کرونا خسارتی معادل 33هزار میلیارد تومان دربر داشته است؛ به‌نظر می‌رسد هزینه اقتصادی موج چهارم کرونا را اصناف می‌پردازند.

به گزارش همشهری، با گذشت چند روز از تعطیلی مشاغل و کسب‌وکارها، تشکل‌های صنفی از خسارات سنگین این ممنوعیت‌ها بر مشاغل و کسب‌وکارها خبر می‌دهند. سال گذشته با آغاز موج سوم همه‌گیری کرونا، مسئولان دولتی وعده‌هایی برای اعمال برخی معافیت‌های مالیاتی، بیمه، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به اصناف مطرح کردند که به‌گفته تشکل‌های صنفی این وعده‌ها یا تاکنون محقق نشده یا به‌دلیل کم و کیف این بسته‌های حمایتی، واحدهای صنفی رغبت چندانی برای استفاده از آن نداشته‌اند.

تحمیل زیان کرونا بر صنوف

پیش از این، رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با همشهری گلایه کرده بود که متأسفانه تاوان اشتباهات مسئولان را اصناف می‌پردازند. قاسم نوده فراهانی، افزود: تعطیلی چند‌ باره اصناف از پارسال تا‌کنون آسیب‌های مالی فراوانی را به‌دنبال داشته است. با این حال می‌دانیم  که پس از اعمال این محدودیت‌ها و تعطیلات هم هیچ تضمینی برای پایدار‌ماندن شرایط وجود ندارد و لذا خروجی مطلوبی از این تعطیلی‌ها حاصل نمی‌شود. ابراهیم درستی، نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه بزرگ‌ترین ضربه موج چهارم شیوع کرونا، متوجه اصناف است، از رویکرد دو‌گانه مسئولان در اعمال محدودیت‌های کرونایی برای برخی واحدهای صنفی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای انتقاد کرد و گفت: گروه‌بندی مشاغل، فاقد کارشناسی لازم است. به‌گفته او، ممنوعیت‌ها باید برای همه به‌صورت یکسان اعمال شود. او با اشاره به نارضایتی اصناف از رویه دوگانه در اجرای محدودیت‌ها برای مشاغل مختلف افزود: روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی معترض هستند که کسب‌وکار آنها تعطیل است اما بانک‌ها باز هستند، پس تکلیف چک‌های آنها چه می‌شود؟ او تأکید کرد: دولت به وعده‌های قبلی خود مبنی بر بخشودگی مالیاتی، بیمه یا قبوض عوارض تابلو و پسماند شهرداری‌ها عمل نکرد و تنها برخی از این تکالیف تا ۲‌ماه معوق شد.

ضرورت حمایت از مشاغل

در تازه‌ترین رویداد، محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه یک میلیون واحد صنفی مشمول تعطیلی کرونایی شده‌اند، گفت: در کشور ۳ میلیون واحد صنفی با ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار شاغل داریم. همچنین ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی داریم که از کارگران فصلی استفاده می‌کنند. بنابر قاعده وقتی شبکه توزیع در فروش ناتوان شود، تولید نیز کاهش پیدا می‌کند و واحدها به تعدیل نیروی انسانی مجبور می‌شوند. به‌گفته او، ٧٠ درصد واحدهای صنفی اجاره‌ای هستند که به‌دلیل این تعطیلات، دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. او با اشاره به اینکه در شهرهای قرمز ۵۰ درصد اصناف و در شهرهای نارنجی ۹۹ درصد اصناف فعال هستند افزود: فعلا در ۲۵۷ شهر که در وضعیت قرمز قرار دارند، یک میلیون واحد صنفی مشمول تعطیلی شده‌اند. او گفت: در تعطیلات آذر‌ماه سال گذشته میزان فروش اصناف، ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت، براساس همان تجربه آذرماه، میزان کاهش درآمد و فرصت فروش اصناف در ۱۰ روز تعطیلات اخیر دست‌کم ۳۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود. مجتبایی افزود: اگر انتظار تورم را به‌صورت متوسط ۵۰‌درصد درنظر بگیریم، در این ۱۰‌روز اصناف با ۴۵ هزار میلیارد تومان کاهش فرصت فروش مواجه خواهند شد که بخشی از آن خسارت مستقیم و بخشی فروش‌نرفتن کالا و خسارت به زنجیره‌های بعدی است.

بسته حمایتی اصناف

دبیرکل اتاق اصناف ایران درباره حمایت از اصناف گفت: ۵۵‌پیشنهاد را به کمیته اقتصادی ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کرده‌ایم که بخشی از آن تصویب شده و بخش‌های مربوط به حمایت‌های تسهیلاتی و بیمه‌ای از واحدهای صنفی در حال بررسی است. مجتبایی افزود: در این برنامه، صنوف آسیب‌دیده از کرونا را به سه بخش تقسیم کرده‌ایم؛ صنوفی که تا ۳۰ درصد آسیب دیده‌اند، صنوفی که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد آسیب دیده‌اند. صنوفی را هم که بیش از ۵۰ درصد آسیب دیده‌اند به دو گروه A1 و A2 تقسیم کرده‌ایم. اصناف فعال در گروه A1، شامل صنوفی مثل تالارها، بیش از ۷۰ درصد خسارت دیده‌اند.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : اصناف تعطیلی خسارت
ارسال نظر

آخرین اخبار روز