تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

پیشنهاد ورود ممنوع و تنبیه برای خارجی‌ها!

نه تنها هیچ نیاز و ضرورتی برای حضور خارجی‌ها در کشور نیست، بلکه باید موانعی ایجاد کنیم تا پنج سال آینده شرکت‌های خارجی به کشور وارد نشوند.
کد خبر: ۲۰۷۰۲
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است نه تنها هیچ نیاز و ضرورتی برای حضور خارجی‌ها در کشور نیست، بلکه باید موانعی ایجاد کنیم تا پنج سال آینده شرکت‌های خارجی به کشور وارد نشوند و به ویژه باید برای شرکت‌هایی که در شرایط سخت ایران را رها کردند، تنبیهاتی در نظر گرفته شود. 

پیشنهاد ورود ممنوع و تنبیه برای خارجی‌ها!

به گزارش ایسنا، دو سال پیش و با تشدید تحریم‌های آمریکا دو شرکت کره‌ای ال جی و سامسونگ که در صنعت لوازم خانگی سرمایه گذاری کرده بودند ایران را ترک کردند. در حال حاضر برند این دو شرکت در ایران به جی پلاس و سام تغییر کرده و قطعات از کشورهای دیگری به جز کره به ایران وارد می‌شود. هر چند همچنان این دو برند معروف به صورت قاچاق به کشور وارد می شود و در سطح بازار وجود دارد، اما خریداران برای تشخیص این امر می‌توانند به گارانتی کالا توجه کنند، چراکه کالای بدون گارانتی قاچاق است. 

وضعیت تقریبا مشابهی در صنعت خودرو با برند رنو نیز رخ داد، اما حالا با آغاز مذاکرات ایران با کشورهای اروپا و تقویت احتمال بازگشت برجام، گمانه‌زنی‌هایی از بازگشت شرکت‌های خارجی به ایران مطرح شده که موافقان و مخالفانی دارد. تا جایی که اخیرا معاون دادستان کل کشور گفته بود: امروز در حوزه قضایی اجازه نمی دهیم که دوباره برای شرکت های خارجی فرش قرمز پهن کنیم. قوه قضاییه نه در حوزه لوازم خانگی و نه هیچ محصولی که مشابه داخلی دارد، اجازه واردات نمی‌دهد.

در این رابطه حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زمانی که به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز است، منافع ملی و مردم ایجاب می‌کند که علیرغم همه بدی‌هایی که به کشور شده، خارجی‌ها جذب شوند، اما اما وقتی تولیدکنندگان داخلی در نبود کشورهای خارجی توانسته‌اند روی پای خودشان بایستند، بازار را تامین کنند و به لحاظ کیفیت هم جوابگو باشند دیگر دلیلی برای حضور خارجی‌ها وجود ندارد. 

وی با اشاره به اعلام اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با خودکفا شدن در صنعت لوازم خانگی، تصریح کرد: در حال حاضر حتی در برخی از محصولات میزان تولید بیش از نیاز بازار است. دلیل رسیدن به این نقطه هم عدم حضور شرکت‌های خارجی است. چرا که بعد از اینکه آنها بازار را رها کردند، این بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت و تولید افزایش یافت. 

چگونه هویت صنعتی پیدا کنیم؟

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه وعده داد که کیفیت و تنوع کالاهای ایرانی افزایش یابد و گفت: ایران باید یک کشور صنعتی باشد و نه مصرف کننده و با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارد باید امنیت اقتصادی داشته باشیم. برای داشتن امنیت اقتصاد نیز نیاز به هویت صنعتی است در حال حاضر در حوزه صنایع غذایی در کشور فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌شود، اما آن‌ها هویت صنعتی ندارند. در دنیا هم کالاهایی مثل خودرو و لوازم خانگی به کشور هویت صنعتی می‌دهند، برای مثال آلمان با بنز و ژاپن با پاناسونیک و تویوتا شناخته می‌شود. 

از طرف دیگر به گفته وی سرمایه گذاری در لوازم خانگی آسانتر از سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو است و اگر حمایت از صنایع لوازم خانگی کمی دیگر ادامه داشته باشد تا تولیدکنندگان داخلی در بازارهای جهانی قرار گیرند، کشور هویت صنعتی پیدا می‌کند. ایجاد هویت صنعتی خود به افزایش اشتغال، تعمیق ساخت داخل و امنیت اقتصادی کمک می‌کند. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۰۰ شرکت برای صنایع لوازم خانگی  قطعه و مواد اولیه تولید می‌کنند، اظهار کرد: بنابراین نه تنها هیچ نیاز و ضرورتی برای حضور خارجی‌ها در کشور نیست  بلکه باید موانعی ایجاد کنیم تا پنج سال آینده شرکت‌های خارجی به کشور وارد نشوند. به ویژه باید برای شرکت‌هایی که در شرایط سخت ایران را رها کردند تنبیهاتی در نظر گرفته شود. 

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مجموع با بازگشت شرکت‌های خارجی در صنعت لوازم خانگی مخالفت کرد و گفت: وقتی اکنون بازار در در داخل تامین و تکمیل شده و سرمایه گذاران در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند، نیازی به حضور شرکت‌های خارجی نیست. اگر این امنیت از تولیدکنندگان داخلی گرفته شود دیگر سرمایه گذاری انجام نمی‌شود. 

نمی شود جوان‌ها بیکار باشند و یخچال خانه ما سامسونگ!

غزنوی در پاسخ به اینکه تکلیف تقاضایی که در بازار برای این محصولات وجود دارد و سلیقه مردم چیست؟ تصریح کرد: این برندها با تبلیغات گسترده برندسازی کردند. تولیدکنندگان داخلی نیز برای رقابت باید هر روز کیفیت خود را افزایش دهند و اکنون هم باید ارتقا کیفیت نسبت به گذشته به مردم نمایش داده شود تا دلخوش شوند. نکته سوم فرهنگسازی است. برندهای کره ای با حمایت دولت و مردم کشور خود به این نقطه رسیدند و توانستند بازارهای جهانی را فتح کنند. ما هم باید همین مسیر را طی کنیم و به این نکته توجه کنیم که نمی‌شود جوانان در کشور بیکار باشند اما یخچال‌ ما در خانه سامسونگ باشد! 

وی افزود: هنگام خرید کالای ایرانی به شرایط کلی اقتصاد کشور دقت کنیم و به این نکته هم توجه کنیم که در حال حاضر کیفیت لوازم خانگی ایرانی در کلاس جهانی است و خریداران آن ضرر نمی‌کنند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز