تهران ۱۸.۷۳° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳

وقتی امید حیات باغات زنده شد

کد خبر: ۲۰۷۱۸


مالکان باغ‌های تهران با برخورداری از امتیازات ویژه می‌توانند ملک خود را به خانه‌باغ تبدیل کنند

روز سه‌شنبه این هفته اعضای شورای شهر تهران طرح دوفوریتی «ارائه گزارش و سند تحویل و تحول شهرداری» را به تصویب رساندند؛ طرحی که مبتنی بر کارنامه مدیریت شهری در دوره پنجم شورای شهر تهران است. این گزارش مشخص خواهد کرد که مدیریت شهری فعلی از ابتدای شهریور 96تا اواخر دوره فعالیت خود که پایان مرداد امسال است، چه عملکرد و دستاوردهایی داشته است.

 این گزارش می‌تواند به‌عنوان سندی در اختیار دوره مدیریت شهری بعدی قرار گیرد؛ اقدامی که البته در دوره پیشین نیز رخ داد و محمدعلی نجفی، نخستین شهردار منتخب شورای پنجم، براساس آن در ابتدای کارش، گزارش را با توجه به بدهی‌ها تکمیل‌تر کرده و به‌عنوان سند تحویل و تحول ارائه کرد.

به گزارش همشهری، لغو مصوبه برج باغ‌ها را می‌توان نخستین دستاورد مهم مدیریت شهری پنجم دانست. مصوبه برج باغ‌ها که در شورای دوم شهر تهران به تصویب رسیده بود، در 22اسفند 96لغو شد. لغو این مصوبه با حمایت و همراهی شهرداری تهران روبه‌رو شد  و در ادامه شورای‌عالی معماری و شهرسازی کشور، موضوع را پذیرفت. البته قانونی شدن مصوبه چند ماهی طول کشید و سرانجام در نیمه نخست سال 97لغو مصوبه امتیاز برج باغ به‌ صورت  قانونی ابلاغ شد. در همین بازه چند ماهه برخی از مالکان باغات، درخواست خود را برای دریافت پروانه ساخت برج باغ ارائه کردند تا از حقوق مکتسبه ‌خود بهره‌مند شوند. با همه این ها پس از ابلاغ رسمی قانون لغو مصوبه برج باغ‌ها، دیگر باغی زیرساخت نرفت.

خانه باغ به جای برج‌ باغ

مصوبه شورای دوم شهر تهران اگرچه در ظاهر نشان می‌داد که به این طریق می‌توان باغات را زنده و مالکان آنها را راضی نگه داشت، اما در عمل مشخص شد که بسیاری از باغ های شهر نابوده شده‌اند؛ به‌گونه ای که دست‌کم طی دهه 80، تعداد زیادی از باغ ها نابود شدند و پس از احداث برج در مساحت 30درصدی آنها، هیچ اثری از درختان در 70درصد باقی نمانده است. دلیل آن هم واضح بود؛ کارگاهی ‌شدن فضای ملک برای ساخت‌وساز، امکان احداث پارکینگ در فضای زیرین و محدوده‌هایی که به ساخت رمپ و لوپ‌ها برای دسترسی خودروها و ساکنان اختصاص می‌یافت، ازجمله مهم‌ترین عواملی بودند که درختان همیشه سبز خشک و نابود شوند. با لغو این مصوبه اما از سوی شورای پنجم، امیدها برای حفظ باغ های شهر زنده شد.

 در ادامه بحث جایگزین برای آنکه حقوق مالکان نیز رعایت شود به میان آمد. به همین منظور در سال 97طرح خانه باغ به تصویب رسید. اساس این طرح، برای تبدیل باغ ها به فضاهای گردشگری، تفریحی و عمومی است تا مالک نیز بتواند ضمن حفظ باغ از امتیازی در راستای کسب درآمد بهره‌مند شود. به‌طور نمونه مالک می‌تواند از امتیاز ساخت بناها و سازه‌های سبک و کم‌ارتفاع با ایجاد کمترین عملیات کارگاهی برای ایجاد رستوران، کافه، گالری یا تالار بهره‌مند شوند.

علی اعطا، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره جزئیات این طرح می‌گوید: «مصوبه خانه‌باغ زیرمجموعه‌ای از دستورالعمل ماده‌۱۴ قانون زمین شهر تهران به‌حساب می‌آید. در باغ‌های با مساحت ۲هزار مترمربع و بیشتر درصورت ارائه درخواست کتبی و محضری مالک مبنی بر تبدیل ۷۰درصد از مساحت عرصه باغ به فضای سبز عمومی تجهیز شده و واگذاری قانونی آن به شهرداری، احداث بنا در ۳۰درصد باقیمانده به سطح اشغال ۶۰درصد و تراکم ۲۴۰درصد حداکثر در ۴طبقه مجاز است.» به‌گفته اعطا در تمامی اراضی دارای نوعیت باغ در شهر تهران، احداث زیرزمین حداکثر در یک‌طبقه (منفی) با رعایت عدم‌آسیب به ریشه درختان مجاز است، می‌گوید: «حداکثر تراز ارتفاع ‌کف زیرزمین نیز ۱۴۰سانتی‌متر پایین‌تر از کمترین تراز ارتفاعی محل توده‌گذاری ساختمان باید باشد. در ضمن تامین پارکینگ مورد نیاز به‌صورت روباز در سطح ناتراوا (سطح سخت و غیرقابل نفوذ) امکان‌پذیر است.»  

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : باغ تهران خانه باغ
ارسال نظر

آخرین اخبار روز