تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱

تلاش زیادی در راستای شکل گرفتن بورس نفت انجام شد؛اما نفت فروش نرفت/ لغو تحریم، فروش بورسی را زنده می‌کند؟

کد خبر: ۲۱۱۲۴
 
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تاکید کرد: با وجودی که تلاش زیادی در راستای شکل گرفتن بورس نفت انجام شد؛ از جمله اینکه در مورد قیمت‌ها کوتاه آمدند، ضمانت‌نامه‌ها را کم کردند، همه آنچه را که امکان داشت تسهیل کردند اما چون اصل کار در دوران تحریم جوابگو نبود، نتیجه نگرفتیم. 

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره دلیل عدم موفقیت بورس نفت ایران در مقایسه با کشورهای منطقه اظهار داشت: یکی از مهمترین علت‌ها این است که در دوران تحریم خواسته‌ایم از ابزار بورس برای فروش نفت استفاده کنیم، قطعا چون تجربه قبلی نداشتیم و ساز و کار آن فراهم نشده بود نمی‌توانیم انتظار موفقیت داشته باشیم.

وی افزود: بورس نفت با دیگر بازارهای سرمایه متفاوت است و قرار نیست نفت در داخل فروخته شود. بورس‌های دیگر دو جنبه دارند بخشی برای بازار داخل و بخشی برای فروش در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، یعنی اگر بازار خارج از کشور را نداشته باشند، می‌توانند تا حدودی بازار داخل را مدیریت کرده و بر این مبنا بقا داشته باشند اما بورس نفت کاملا صادراتی است، تاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفت اما مشخص شد که امکان‌پذیر نیست.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تاکید کرد: با وجودی که تلاش زیادی در راستای شکل گرفتن این بازار انجام شد، از جمله اینکه در مورد قیمت‌ها کوتاه آمدند، ضمانت‌نامه‌ها را کم کردند، همه آنچه را که امکان داشت تسهیل کردند، اما چون اصل کار در دوران تحریم جوابگو نبود، نتیجه نگرفتیم. 

وی تصریح کرد: کشوری مثل امارات که روابط بانکی و هم روابط بین‌الملل  بسیار خوبی دارد و هم اینکه پایه نفتی دبی- عمان یک پلتفرم و بعنوان پایه نفتی منطقه است، توانسته موفق باشد. هر چند این کشور هم در مقایسه با ما موفق بوده و بعید است که در سطح منطقه سهم عمده‌ای از فروش را از مسیر بازار سرمایه داشته باشد.

حسینی لغو تحریم را در تغییر وضعیت بورس ایران موثر دانست و گفت: اگر تحریم‌ها لغو شود وضعیت بورس نفت ایران هم قاعدتا خیلی متفاوت خواهد بود ولی بعید است بعد از تحریم، شرکت نفت علاقمند باشد که محموله‌های نفتی خود را از طریق بورس بفروشد، چون معمولا قراردادها دولتی و با شرکت‌های بزرگ است و آنها چندان تمایل چندانی به خرید و فروش از طریق بورس ندارند.
 
وی افزود: بنابراین امیدوار نیستم که بورس نفت در ایران حتی بعد از لغو تحریم‌ها جای پایی داشته باشد، زیرا فقط یک عرضه‌کننده داریم، در حالی که بورس جایی است که عرضه ذره‌ای است یعنی تعداد زیادی عرضه‌کننده و هم تعداد زیادی خریدار وجود دارد. 

وی خاطرنشان کرد: تنها در شرایطی می‌توانیم تعداد عرضه‌کنندگان را افزایش دهیم که پالایشگاه‌ها الزام به فروش نفت‌خام از مسیر بورس شوند.

این عضو اتاق بازرگانی یادآور شد: در هر حال امیدی به بورس ایران در مقایسه با بورس امارات که بین‌المللی بوده و احتمالا امکان فروش دیگر کشورها از جمله عمان و قطر را هم دارد، نیست.

انتهای پیام
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : بورس تحریم
ارسال نظر

آخرین اخبار روز