تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹

کرونا عامل افزایش پس انداز مردم کشورهای پیشرفته

کد خبر: ۲۱۱۵۰
بحران کرونا باعث فقیرتر شدن بیشتر اقشار کم‌درآمد و افزایش بیشتر پس‌انداز گروه‌هایی از مردم در کشورهای پیشرفته شده است. مخارج زندگی این گروه‌ها کاهش و موجودی حساب‌های بانکی آن‌ها افزایش یافته است.

تعطیلی فروشگاه‌ها در اثر محدودیدت‌های کرونایی
به گزارش معاصرنیوز به نقل ازدویچه وله، بر اساس تحقیقی که روزنامه "فاینانشال تایمز" منتشر کرده، مردم جهان در مجموع در سال گذشته میلادی ۵۴۰۰ میلیارد دلار بیشتر از سال پیش از آن پس‌انداز کرده‌اند.

دو سوم این پس‌انداز مربوط به ایالات متحده آمریکا و کشورهای صنعتی و پیشرفته می‌شود. این میزان پس‌انداز معادل شش درصد تولید ناخالص داخلی کل کشورهای جهان در آن سال بوده است.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

بازگشت این پول به چرخه اقتصاد پس از رفع محدودیت‌های کرونایی می‌تواند باعث رونق بیشتر اقتصاد در سراسر جهان شود.

پیش بینی شده است که حتی اگر یک سوم این پس‌اندازها پس از بازگشایی فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و رونق گرفتن صنعت گردشگری به اقتصاد جهان باز گردد، دو درصد بر نرخ رشد اقتصادی در جهان خواهد افزود.

عمیق‌تر شدن شکاف اجتماعی
این در حالی است که تاثیر بحران کرونا در جهان بر خرج و دخل خانوارها یکسان نبوده است. بسیاری از خانوارها به علت محدودیت‌های کرونایی درآمد خود را از دست داده‌اند. بسیاری از شرکت‌های خصوصی و صاحبان فروشگاه‌ها ورشکست شده و محل کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند.

بنابراین گفته می‌شود که این پس‌انداز کلان تنها شامل خانواده‌های پردرآمد می‌شود. این نگرانی نیز وجود دارد که اقشار پردرآمد حتی پس از رفع محدودیت‌ها اقدام به افزایش مخارج و هزینه‌های خود نکنند
.
آدام سلاتر، اقتصاددان موسسه "آکسفورد اکونومیکس" بر این باور است که هرگاه خانواده‌های پردرآمد از پس‌انداز‌سال ۲۰۲۰ خود به عنوان امکانی برای افزایش دارایی‌های مالی خود بهره گیرند، آنگاه این احتمال وجود دارد که بخش قابل ملاحظه‌ای از این پول به چرخه اقتصادی باز نگردد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز