تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷

کره جنوبی و استرالیا موفق به کاهش تاثیرات بحران شیوع کرونا

کد خبر: ۲۱۱۵۴
کره جنوبی و استرالیا دو مورد خاص در اقتصاد جهان هستند که به علت پیوند قوی با رشد اقتصادی چین و همچنین مزیتهای خاص خود موفق شده اند تاثیرات بحران شیوع کرونا را کاهش دهند.

به گزارش ایرنا به نقل از بلومبرگ ، ارتباط دو کشور کره جنوبی و استرالیا هم آشکار نیست بخصوص که کره یک قدرت تولیدی با نیروی کار ماهر است اما استرالیا به استخراج منابع عظیم قاره ای خود اتکا دارد. متغیر مشترک آنها اتصال به چین است ؛ کشوری که مقصد بیش از ۲۵ درصد صادرات کره جنوبی و ۴۳ درصد صادرات استرالیا است.

با این وجود این مساله هم توضیح کل ماجرا نیست چرا که چین بزرگترین بازار برای بسیاری از اقتصادهای آسیایی از جمله ژاپن است و بسیاری از آنها عملکرد ضعیفی در دوره شیوع کرونا داشته اند.

یکی دیگر از مشخصه های مشترک کره و استرالیا موفقیت نسبی آنها در کنترل پاندمی است. کرونا در استرالیا تقریبا مهار شده و در کره هم شمار کل مبتلایان حدود ۱۱۵ هزار بوده که کسری از کشورهای مشابه است.

کارشناسان اقتصادی می گویند استرالیا و کره همچنین از جمعیت ، مشارکت و بهره وری بهره مند هستند. پارک چونگ هون اقتصاددان بانک استاندارد چارترد در سئول گفت که پولهای کره و استرالیا در شرایط ریسک افزایش ارزش دارند هرچند پول کره (وان) با یوان چین هماهنگی بیشتری دارد.

این دو کشور که تنها اقتصادهای توسعه یافته بودند که رکود اقتصادی جهانی ۲۰۰۹ را کنار زدند و کاهش رشد اقتصادی آنها در سال گذشته هم کمتر از بسیاری از کشورها بود ، روابط اقتصادی نزدیکی با یکدیگر دارند. کره چهارمین شریک تجاری بزرگ استرلیا است و دو کشور از سال ۲۰۱۴ یک توافق تجارت آزاد دارند.

موسسه "ارنست اند یانگ" ماه گذشته اعلام کرد کره و استرالیا در کنار نیوزیلند و دانمارک چهار کشوری بوده اند که در طول دوره پاندمی موفق شدند به نتایج مثبت اقتصادی و بهداشتی برسند.

 این درحالی است که ارتباط آنها با چین همچنین ریسکهایی هم به همراه دارد. کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ بعد از توسعه سامانه ضد موشکی آمریکایی با تحریم گردشگری چین رو به رو شد. استرالیا نیز پس از درخواست تحقیقات مستقل درباره منشاء کرونا در ووهان ، با اقداماتی تجاری از سوی چین علیه کالاهای مختلف استرالیایی رو به رو شده است.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز