تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶

آمریکا: اختلافات عمده‌ای با ایران داریم

مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش نشود، بیان کرد که اختلافات اصلی بر سر این است که آمریکا بایستی نخست چه تحریم‌هایی را لغو کند و در مقابل، ایران بایستی چه اقداماتی برای از سرگیری تعهادات خود در خصوص مهار برنامه هسته‌ای خود، انجام دهد.
کد خبر: ۲۱۲۰۳
 یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه بیان کرد که اختلافات جدی میان ایران و ایالات متحده بر سر چگونگی از سر گیری توافق برجام وجود دارد. 

ایالات متحده اختلافات عمده‌ای با ایران در مذاکرات هسته‌ای دارد

به گزارش معاصر به نقل از رویترز، این مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا به خبرنگاران بیان کرد که این گفت‌وگوها به احتمال فراوان به چندین دور نیاز دارد، نتیجه آن نامشخص است و نزدیک به توافق هم نیست. 

این مقام ارشد که نخواست نامش فاش نشود، بیان کرد که اختلافات اصلی بر سر این است که آمریکا بایستی نخست چه تحریم‌هایی را لغو کند و در مقابل، ایران بایستی چه اقداماتی برای از سرگیری تعهادات خود در خصوص مهار برنامه هسته‌ای خود، انجام دهد. 

وی گفت: «همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد و در برخی موارد بسیار مهم است. ما به پایان این مذاکرات نزدیک نیستیم، نتیجه همچنان نامشخص است اما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم».

پیش از این، طرف‌های اروپایی برجام بیان کرده بودند که در دور نخست مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا پیشرفت‌هایی مشاهده شده است اما همچنان موانع عمده‌ای باقی مانده است. 

ایران و گروه 4+1 در وین با یکدیگر دیدار کرده‌اند تا برای احیا توافق برجام، که در سال 2018 توسط دونالد ترامپ کنار گذاشته شد، اقدامات لازم را انجام دهند.

وال استریت ژورنال به نقل از دو فرد آشنا به روند مذاکرات گفته که واشتگتن برای تخفیف در تحریم‌های تروریسم مرتبط با بانک مرکزی، شرکت‌ ملی نفت ایران و نفت‌کش‌ها و بخش‌های کلیدی صنعت فولاد و آلومینیوم، دستی باز و امکان مانور دارد. 

تحلیل‌گران بیان کرده‌اند که در صورت احیای برجام، ایالات متحده مجبور است در خصوص پاره‌ای از تحریم‌های مربوط به تروریسم تخفیف دهد، چرا که در غیر این صورت ایران قادر به فروش نفت نخواهد بود. 
همچنین این روزنامه به نقل از مقام‌های اروپایی خبر داده است که واشنگتن نیز خبر تخفیف بالقوه در تحریم‌های بخش‌های نساجی، خودرو، حمل و نقل و بیمه خبر داده است. 

این مقام آمریکایی از اظهار نظر در خصوص گزارش روزنامه مذکور خودداری کرد اما بیان کرد که هیئت ایالات متحده نمونه‌هایی از تحریم‌ها را به طرف ایرانی ارائه کرده است، در خصوص بخشی از تحریم‌ها معتقد است که می‌باید برای انجام تعهدات لغو شوند، دسته‌ای از تحریم‌ها نیازی به لغوشان نیست و دسته‌ای از تحریم‌ها نیز برای لغو در وضعیت «دشوار» قرار دارند. 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز