تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

رویترز: آبشارهای غنی سازی ۶۰ درصدی در نطنز کاهش یافته‌اند

طبق گزارش رویترز، آژانس انرژی اتمی تایید کرده است که ایران تعداد سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی در تاسیسات نطنز را از دو آبشار به یک آبشار کاهش داده است.
کد خبر: ۲۱۲۵۶
خبرگزاری رویترز با استناد به یک سند محرمانه آژانس، از کاهش تعداد سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات نطنز خبر داد و نوشت آبشارهای غنی‌سازی از دو مجموعه یه یک مجموعه کاهش یافته‌اند.

به گزارش معاصر به نقل از دویچه وله، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ایران تنها از یک آبشار سانتریفوژهای نسل ششم برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم استفاده می‌کند. 

طبق گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تایید کرده است که ایران تعداد سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی در تاسیسات نطنز را از دو آبشار به یک آبشار کاهش داده است.

رویترز این خبر را با استناد به اطلاعاتی منتشر کرده که ۲۲ آوریل به آن درسترسی پیدا کرده است.

جمهوری اسلامی برای ساختن بمب اتمی به غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصدی نیاز دارد. ایران اما طبق توافقنامه برجام که در سال ۲۰۱۵ امضا کرده مجاز است فقط تا چهاردرصد دست به غنی‌سازی اورانیوم بزند.

رویترز یک روز پیش‌تر نیز گزارش داده بود که ایران سانتریفوژهای پیشرفته‌ای را در تاسیسات زیرزمینی نطنز نصب کرده است. 

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یک هفته قبل (۱۶ آوریل) گفته بود که غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن در جریان است. آلمان، فرانسه و بریتانیا تروئیکای امضاکننده برجام نسبت به تصمیم ایران مبنی بر افزایش غنی‌سازی ۶۰درصدی به صورت جدی ابراز نگرانی کردند.

با این وجود مذاکرات کشورهای چهار به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) با ایران ادامه دارد. هدف این مذاکرات که آمریکا نیز غیرمستقیم در آن حضور دارد، بازگشت به برجام است.

جمهوری اسلامی می‌گوید تا برداشتن تمام تحریم‌ها به گسترش فعالیت‌های اتمی‌اش ادامه خواهد داد. اما در صورت لغو تحریم‌ها این فعالیت‌ها را متوقف خواهد کرد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز