تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲

تفاهم عراق با ۳ کشور غربی برای ساخت راکتورهای هسته‌ ای

سازمان کنترل منابع رادیو اکتیو عراق بر وجود تفاهماتی با سه کشور روسیه، فرانسه و آمریکا برای ساخت راکتورهای هسته‌ای تاکید کرد.
کد خبر: ۲۱۲۷۰
سازمان کنترل منابع رادیو اکتیو عراق بر وجود تفاهماتی با سه کشور روسیه، فرانسه و آمریکا برای ساخت راکتورهای هسته‌ای تاکید کرد.

به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، کمال حسین لطیف، رئیس سازمان کنترل منابع رادیو اکتیو گفت: کمیته دولتی ساخت راکتورهای هسته‌ای برای اهداف پژوهشی چندین نشست اولیه برای بررسی داده‌ها و دستورالعمل‌های سازمان بین‌المللی اتمی برای ساخت راکتورها برگزار کرده و در این باره گفت‌وگوهایی با سفارت روسیه در بغداد انجام شده است.

وی با بیان اینکه دیدارها با طرف روسی منجر به نگارش یادداشت تفاهمی چند بندی برای تسریع در ساخت راکتورها شده است، تاکید کرد همچنین دیداری دیگر با مسئولان سفارت فرانسه در بغداد انجام شد و طی آن، درباره نیاز عراق به راکتورهای هسته‌ای برای تولید برق گفت‌وگو شد.

لطیف با اشاره به اینکه بغداد خواهان همکاری مشترک با فرانسه و اتحادیه اروپا برای تقویت توانمندی هسته‌ای عراق در زمینه کاربردهای صلح‌آمیز است، اظهار داشت: طرف فرانسوی مشتاق همکاری با عراق در زمینه استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای است و ما منتظر حصول موافقت کامل برای اطلاع از جزئیات این همکاری هستیم.

وی ادامه داد: ما همچنین درخواست دیدار با مسئولان مربوطه امریکا را مطرح کردیم که به زودی هیات عالی رتبه دولتی در این باره دیدارهایی انجام خواهد داد.

به گزارش میدل ایست نیوز، سعران الاعاجیبی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز ابراز امیدواری کرد که عراق همانند دیگر کشورهای منطقه و جهان دارای راکتورهای هسته‌ای شود.

وی گفت: راکتورهای هسته‌ای تنها برای اهداف نظامی نیست، بلکه بسیاری از کشورهای جهان از آن برای تولید انرژی هسته‌ای و مسائل صلح‌آمیز دیگر استفاده می‌کنند.

الاعاجیبی با بیان اینکه راکتورهای هسته‌ای نیازمند زیرساخت‌ها و بودجه هنگفتی است که بار مالی سنگینی بر دولت کنونی تحمیل خواهد کرد، اظهار داشت: راکتورهای هسته‌ای عراق پیش از ۲۰۰۳ میلادی منجر به مشکلات بسیاری شد و چندبار مورد هدف قرار گرفت اما راکتورهای جدید باید برای اهداف صلح‌آمیز باشد.

سازمان کنترل منابع رادیو اکتیو عراق در اکتبر ۲۰۲۰ تاکید کرده بود پنج کشور امریکا، روسیه، آرژانتین، کره جنوبی و فرانسه خواهان مشارکت در ساخت راکتور هسته‌ای جدید در عراق هستند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز