تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳

موزه خودروهای تاریخی اوایل تابستان امسال افتتاح می‌شود

از بین آثار مربوط به موزه خودرو حدود ۴۹ دستگاه از خودروها که در محل ساختمان قدیم موزه در اختیار بازدیدکنندگان و علاقمندان به نمایش دربیایند.
کد خبر: ۲۱۲۸۱
مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان با اشاره به آخرین وضعیت احداث ساختمان جدید و مدرن موزه خودروهای تاریخی، از افتتاح این موزه در اوایل تابستان امسال خبر داد.

موزه خودروهای تاریخی اوایل تابستان امسال افتتاح می‌شود

به گزارش روز جمعه ایرنا از بنیاد مستضعفان «حشمت‌الله قنبری» با اشاره به بازسازی موزه خودروهای تاریخی ایران توسط موسسه فرهنگی موزه ای بنیاد مستضعفان اظهار کرد: در حال حاضر مجتمع فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی با دارا بودن چهار موزه هنراسلامی، موزه هنرجهان، موزه گوهر و آرایه‌های تاریخی و موزه پول ایران، همچنین مجتمع فرهنگی موزه‌ای شهدای رامسر با موزه‌های عمارت مرمر، موزه عاج ایران، موزه مردم‌شناسی شمال ایران، موزه آوندهای تاریخی و موزه حمام قدیم، مراکز فرهنگی موزه زمان و موزه هنر ایران تحت مدیریت موسسه فرهنگی موزه‌ای بنیاد فعالیت کرده و میزبان علاقمندان داخلی و خارجی هستند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان ادامه داد: عمده آثار فرهنگی، موزه‌ای و هنری در اختیار بنیاد مستضعفان در گنجینه‌ها و شرایط بهینه استاندارد نگهداری و بخشی از این آثار در موزه‌ها و مجتمع‌های اشاره شده، در دسترس اساتید، کارشناسان، علاقمندان، پژوهشگران و عموم مردم قرار گرفته و به نمایش درآمده‌اند.

وی با اشاره به رو به اتمام بودن مراحل بازسازی موزه خودروهای تاریخی بیان کرد: با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه پروژه بزرگ موزه خودروهای تاریخی و بررسی های انجام شده، ضرورت بازسازی و آماده‌سازی برخی از خودروهای تاریخی، به منظور نمایش در سالن‌های اصلی موزه احساس شد. لذا بلافاصله مطالعات و پژوهش‌های لازم ضمن بهره‌مندی از خدمات مشاورین داخلی و خارجی به منظور مرمت، بازسازی و آماده‌سازی خودروها آغاز و در زمانی نزدیک به ۱۰ ماه به پایان رسید.

مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان افزود: از بین آثار مربوط به موزه خودرو حدود ۴۹ دستگاه از خودروها که در محل ساختمان قدیم موزه در اختیار بازدیدکنندگان و علاقمندان قرار داشت به علاوه ۱۲ خودروی موجود در گنجینه مورد مطالعه و پژوهش، مرمت و بازسازی قرار گرفت تا در سالن های اصلی موزه خودروهای تاریخی به نمایش دربیایند.

موزه خودروهای تاریخی اوایل تابستان امسال افتتاح می‌شود

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که در این پروژه، برای برخی از خودروهای موجود در گنجینه همچون مرسدس-بنزهای سری ۶۰۰، رولزرویس‌های فانتوم در مدل‌های مختلف، لامبورگینی‌های کانتاش و میورا، پیرس- آرو، فراری سوپرفست، بیزارینی، موریس آکسفورد، پنتر و کالسکه‌های تاریخی که سابقه مرمت آنها در کشور کمتر موجود یا وجود نداشته، از مشاورین خارجی و برای بخشی از خودروها که دانش و سابقه مرمت و بازسازی آنها در کشور وجود داشت، از مشاورین مجرب داخلی استفاده شد.

او با تاکید بر اینکه تمام فرآیند بازسازی و مرمت این خودروها با افتخار توسط هنرمندان، اساتید و متخصصان ایرانی انجام گرفته است، افزود: مرمت این خودروها با بهره‌گیری از معتبرترین و به روزترین مواد و متریال بتونه، آسترهای دوجزئی، مواد زیرسازی، رنگ، کلر و... و مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی و توجه به ویژگی‌های هر اثر از قبیل جنس بدنه (فولاد و آهن، آلومینیوم، فایبرگلس، چوب و تلفیق انواع آنها) نوع تزئینات چرم، چوب، پارچه و سایر موارد در کارگاه‌های اختصاصی و تجهیز شده، که تنها برای مرمت این خودروها راه‌اندازی شد، انجام گرفته است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان با بیان اینکه هریک از این اقدامات در دپارتمان‌های تخصصی، مطابق با مبانی مرمت آثار تاریخی و با استفاده از خدمات متخصصین امور صورت گرفته است افزود: علاوه بر این موارد، در خصوص مرمت برخی از خودروهای آسیب دیده مذاکراتی با کمپانی‌های سازنده این خودروها صورت گرفت که به دلیل مشخصات رجیستری و شرایط تحریم‌های ظالمانه این امر میسر نشد.

او تصریح کرد: ما در بحث کسری و تأمین قطعات مورد نیاز خودروها نیز علیرغم شرایط تحریم و سختی واردات، توانستیم بخشی از قطعات را از بازار داخلی و برخی را نیز از سایر کشورها تامین کنیم.

وی همچنین در مورد ساختمان جدید موزه خودروهای تاریخی نیز گفت: ساختمان جدید موزه با زیربنایی حدود ۱۱ هزار مترمربع و ویژگی‌های معماری خلاقانه و منحصر به فرد از جمله ورودی با شیب معکوس ۴۵ درجه به ارتفاع ۱۲ متر، دهانه عریض ۱۷ متری تیرهای اصلی در لابی و ساختمان ورودی، سالن‌های چهار هزار متر مربعی نمایش، سالن اختصاصی رونمایی و نمایشگاه موقت، سالن‌های وسیع گنجینه، سالن جلسات و همایش و سایر فضاهای جانبی موزه‌ای با پیشرفت بالغ بر ۸۵ درصد در حال طی مراحل نهایی آماده سازی نمایشی است و به لطف خداوند و تلاش همکاران ما در بنیاد مستضعفان امید داریم تا موزه خودروهای تاریخی از اوایل تابستان سال جاری مورد بهره‌برداری و خدمت رسانی به عموم هموطنان عزیز، علاقمندان و بازدیدکنندگان خارجی قرار گیرد.

موزه خودروهای تاریخی اوایل تابستان امسال افتتاح می‌شود
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز