تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۶.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷

افزایش تورم با کاهش عرضه «نفت جدید»

در سال جاری تولید ناخالص داخلی از این کمبود ممکن است ۰.۵ درصد و افزایش قیمت برای کالاهای تحت تاثیر می‌تواند ۳درصد باشد.
کد خبر: ۲۱۲۸۸
کمبود نیمه‌هادی‌ها که «نفت جدید» نامیده می‌شوند، می‌توانند رشد تولید ناخالص داخلی را کاهش دهد و باعث افزایش تورم شود.

افزایش تورم با کاهش عرضه «نفت جدید»

به گزارش ان بی سی، روری گرین، اقتصاددان شرکت پژوهشی تی اس لومبارد اظهار کرد: در سال جاری تولید ناخالص داخلی از این کمبود ممکن است ۰.۵ درصد و افزایش قیمت برای کالاهای تحت تاثیر می‌تواند ۳درصد باشد. وی که نیمه‌هادی‌ها را «نفت جدید» می‌خواند، گفت که کمبود در تولید نیمه‌هادی‌ها می‌تواند اختلالاتی در اقتصاد جهانی ایجاد کند.

اقتصاددانان ذکر می‌کنند که رشد اقتصادی ممکن است کند شود و تورم آنی با بدتر شدن کمبود نیمه‌هادی‌ها بالاتر خواهد رفت.

عوامل مختلفی برای کمبود تراشه‌های رایانه‌ای پرکاربرد عنوان‌شده‌ است. افزایش تقاضا همراه با مشکلات عرضه به وضعیتی منجرشده‌ که سفارش‌ها برای همه چیز از خودرو گرفته تا تلویزیون و رایانه‌های صفحه لمسی و موارد دیگر  به مدت ۶ ماه یا بیشتر به تعویق افتاده‌اند. با قرار داشتن نیمه‌هادی‌ها در هسته فعالیت‌های اقتصادی ایالات‌متحده، مشکلات زیادی در عرضه محصولات وجود دارد.

اسپنسر هیل، اقتصاددان شرکت گلدمن ساکس بیان کرد که برای سال ۲۰۲۱، این کمبود به یک مالیات تورمی تبدیل می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها تا ۳درصد برای کالاهای آسیب‌دیده شود. شرکت تی اس لومبارد گفت: این کمبود ممکن است میزان تورم را تا پایان سال، به میزان ۰.۴ درصد افزایش دهد.

شرکت گلدمن، در یادداشتی افزود: «در مجموع، در حالی که پیامدهای نسبتا کمی از کمبود نیمه‌هادی‌ها برای رشد تولید ناخالص داخلی و بخش صنعتی می‌بینیم، اما انتظار می‌رود تورم کالاهای اصلی همچنان ثابت بماند.»

حتی اگر این ضربه باعث کاهش چشمگیر رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۱ نشود، تاثیر آن همچنان قابل توجه خواهد بود. گلدمن ادامه داد: این تاثیر می‌تواند به اندازه یک درصد کسر فعالیت برسد و به احتمال زیاد به ۰.۵ درصد نزدیک خواهد بود.

اختلال در تولید «نفت جدید»

هیل بیان کرد: «در حالی که نیمه‌هادی‌ها تنها ۰.۳درصد از تولید آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند، اما آن‌ها محصول مهمی در  ۱۲درصد از تولید ناخالص داخلی هستند.» در واقع، چندین خودروساز به دلیل کمبود تراشه‌های اصلی برای وسایل نقلیه خود، تولید خود را محدود کرده‌اند.

ابرشرکت خودروسازی استلانتیس گفت: کارگران کارخانه جیپ دیترویت خود را به‌طور موقت اخراج خواهد کرد، همچنین ولوو  گفته‌ است که مشکلات تراشه باعث می‌شود برخی از کارخانه‌ها تا زمان حل وضعیت تعطیل شوند.

شایان‌ذکر است، تاثیرات ناگهانی هرگونه اختلال در صنعت نیمه‌هادی‌ها به‌طور فزاینده‌ای آشکار خواهد شد.

گرین اظهار کرد: «هرچه جهان به هم پیوسته‌تر، خودکارتر و سبزتر شود، هر واحد رشد تولید ناخالص داخلی حاوی محتوای بالاتر نیمه‌هادی‌ها خواهد بود. مدارهای مجتمع در حال تبدیل شدن به کالای اصلی برای فعالیت اقتصادی هستند. گرین برای تاثیر جهانی که این اختلالات ایجاد می‌کنند، نیمه‌هادی‌ها را «نفت جدید» می‌نامد.»

وی افزود: «کمبود شدید نیمه‌هادی‌های فعلی، تولید خودرو را در سراسر جهان متوقف می‌کند، سرعت و مقیاس تغییرات در حال انجام را تحت تاثیر شدید خود قرار می‌دهد. تراشه‌ها همیشه یک بخش مهم برای تولید لوازم الکترونیکی مصرفی بوده‌اند، اما استفاده از آن‌ها برای حمل‌ونقل و خدمات دیجیتالی گسترش خواهد یافت.»

هیل خاطرنشان کرد: احتمالا تاثیر تورمی پس از افزایش عرضه در اواخر سال جاری و تا سال ۲۰۲۲ از بین خواهد رفت، اما این کمبود اکنون دلیل دیگری برای ثابت نگه داشتن تورم کالاهای اصلی در سال جاری است. 
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز