تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۸.۷۹°
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲

وسپا 75 ساله شد (+عکس)

موتورسیکلت وسپا ۷۵ سال پیش در ایتالیا عرضه شد.
کد خبر: ۲۱۳۶۰
به گزارش معاصر به نقل از دویچه وله، موتورسیکلت وسپا ۷۵ سال پیش در ایتالیا عرضه شد. این موتور با تعاریف بسیاری همراه شده است: نماد جوانی، مرکب عشاق، موتور سیکلت رمانتیک، نوستالژیک. هفتادوپنج سال وسپا را در این گزارش تصویری ببینید:

۷۵ سالگی رمانتیک‌ترین موتورسیکلت جهان (+عکس)

این مدل وسپا مجهز به سلاح ضد تانک نیز در سال ۱۹۵۶ برای ارتش فرانسه تولید شده بود که در موزه نگهداری می‌شود. وسپا بعدا وسیله نقلیه پستچی‌ها نیز شد.

با این حال هنوز هم برای بسیاری در اروپا، موتور وسپا یادآور دوران رمانتیک جوانی است و حتی جایی هم در آلبوم عکس عروسی دارد.

۷۵ سالگی رمانتیک‌ترین موتورسیکلت جهان (+عکس)

موتور وسپا تا سال ۱۹۶۵ بیش از سه میلیون بار به فروش رسید که بیشتر خریداران آن را جوانان تشکیل می‌دادند.



وسپا ۹۸، اولین مدل تولید سریالی این موتورسیکلت بود که در سال ۱۹۴۶ وارد بازار شد، سرعت آن به حداکثر ۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید که در بین جوانان به "جوجه اردک" (Paperino) مشهور شد.



در دهه‌های گذشته زنان در کشورهای اروپایی اجازه پوشیدن شلوار نداشتند و باید با دامن در مجامع عمومی ظاهر می‌شدند. به نظر می‌رسد گرچه تعمدی در طراحی فرم وسپا وجود نداشته، اما باز بودن قسمت جلو آن امکان رانندگی راحت این موتور سیکلت را به زنان هم می‌دهد. این موتور در بین زنان هم بسیار محبوب است.





در بسیاری از کشورهای اروپایی، هنوز هم جوان‌های قدیم (عکس از آلمان) به یاد آن روزها در کلوپ‌های وسپاداران فعال هستند و به وسپا وفادار مانده‌اند.



کیک تولد موتور وسپا.


در پایان دهه شصت میلادی میزان فروش موتور وسپا در اروپا کاهش یافت. دلیل آن نیز بهبود اوضاع اقتصادی مردم و بخصوص جوانان بود که حالا توان خرید اتومبیل را داشتند. بدین ترتیب تولید تحت امتیاز و بازار وسپا به هند، ایران، شرق آسیا و آفریقا منتقل شد.

۷۵ سالگی رمانتیک‌ترین موتورسیکلت جهان (+عکس)

طراحی موتور سیکلت وسپا به خواست "انریکو پیاجو" (عکس) کارخانه‌دار ایتالیایی و توسط "کورادینو د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آسکانیو" صورت گرفت. مهندسی که در آرزوی ساخت هلی‌کوپتر بود و هیچ تجربه‌ای در ساخت موتور سیکلت نداشت.

۷۵ سالگی رمانتیک‌ترین موتورسیکلت جهان (+عکس)

مدل بعدی وسپا که در سال ۱۹۵۳ وارد بازار شد و در اینجا توسط پاپ پیوس دوازدهم برایش دعای خیر خوانده می‌شود، دارای قدرت ۵ اسب بخار و سرعت ۷۵ کیلومتر در ساعت بود. تغییر دیگری که در این مدل نسبت به مدل قبلی صورت گرفت این بود که چراغی هم در قسمت بالای فرمان نصب شده بود.

۷۵ سالگی رمانتیک‌ترین موتورسیکلت جهان (+عکس)

گرچه نام موتورسیکلت وسپا ۷۵ سال پیش رسما در روز ۲۳ آوریل ۱۹۴۶به ثبت رسید، اما تولید آن پیشتر در بخشی از کارخانه پیاجو که تولیدات صنعتی دیگری داشت در شهر جنوا ایتالیا آغاز شده بود. وسپا به سرعت در ایتالیا و اروپا محبوب و به نمادی از زندگی جوانان تبدیل شد.

۷۵ سالگی رمانتیک‌ترین موتورسیکلت جهان (+عکس)

در سال ۱۹۵۳ فیلم کمدی رمانتیک "تعطیلات در رم" با ایفای نقش گریگوری پک (خبرنگار جوان) و اودری هپبورن (پرنسس کشوری ناشناخته) اکران می‌شود که چندین صحنه آن با موتور وسپا است.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز