تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳

محسن هاشمی: بودجه شهرداری تهران دو برابر شهرداری لندن بود

رئیس شورای شهر تهران با دفاع از عملکرد مدیریت اصلاح‌طلبان در دوره اخیر شورای شهر و شهرداری تهران، شفافیت را عمل کاهش مفاسد و رانت‌ها خواند. به نظر می‌رسد انتقادات محسن هاشمی به دوره مدیریت قالیباف در شهرداری تهران باز می‌گردد.
کد خبر: ۲۱۴۲۳
به گزارش معاصر به نقل از ایندیپندنت، رئیس شورای شهر تهران با دفاع از عملکرد مدیریت اصلاح‌طلبان در دوره اخیر شورای شهر و شهرداری تهران، شفافیت را عمل کاهش مفاسد و رانت‌ها خواند و گفت: «بودجه شهرداری تهران ۴ سال قبل دو برابر شهرداری لندن بود و تعداد کارکنان شهرداری نیز به شدت افزایش یافته بود.» اگرچه او توضیح بیشتری درباره محل هزینه این بودجه ارائه نکرد.

به نظر می‌رسد انتقادات محسن هاشمی به دوره مدیریت قالیباف در شهرداری تهران باز می‌گردد. بااین‌حال او بدون ذکر مسئولیت و دلایل سکوتش در آن دوره، به انتقاد از گذشته می‌پردازد.

در همین رابطه، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران، اخیرا در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت که در دوره شهرداری قالیباف قراردادهای محرمانه‌ای با قرارگاه خاتم منعقد شد که حجم آن از بودجه سالیانه شهرداری هم بیشتر بود: «قراردادی با عنوان فاینانس ۱ و فاینانس ۲ (با قرارگاه خاتم) بسته می‌شود و حجم آن به‌اندازه بودجه کل یک سال شهرداری است ... حجمی که هنوز بعد از ۵ سال راجع به این عدد داریم صحبت می‌کنیم، با قیمت امروز بالغ‌بر ۴۰ هزار میلیارد است.»

در دوران مدیریت قالیباف در شهرداری تهران عمده قراردادهای سپاه با شهرداری به‌صورت محرمانه منعقد شده است و به همین دلیل راهی برای سنجش میزان دقیق فساد رخ داده در آن‌ها وجود ندارد. محمدجواد حق‌شناس می‌گوید که تنها محمدباقر قالیباف و عیسی شریفی از این قراردادها اطلاع داشته‌اند و شورای شهر تهران در زمان امضای این قراردادها از محتوای آن بی‌خبر بوده است: «کسی در این سال‌ها سؤال نکرده که چرا باید این قراردادی که امروز آن را با عنوان فاینانس ۱ و فاینانس ۲ می‌شناسیم، محرمانه باشد؟! اصلاً مرجعیت تعیین‌کننده اینکه این قرارداد محرمانه باشد را چه کسی تشخیص داده است؟ درواقع سؤال اصلی این است که آقای شهردار! یا قائم‌مقام او، وقتی که این را امضا کردند بر چه مبنایی عنوان محرمانه روی آن گذاشتند؟ چرا باید یک قرارداد شهری که می‌خواهد در شهر تهران اجرا شود و برای آن چند هزار پروانه هولوگرام صادر می‌شود به جای اینکه این به خزانه شهرداری برود، به جای دیگری می‌رود! مبنا چه بوده است؟»
معضل ترافیک تهران

به جز فساد گسترده در شهرداری، مشکل ترافیک مدت‌هاست که به معضل اصلی شهر تهران بدل شده است.

محسن هاشمی روز گذشته در شورای شهر تهران با اشاره به مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی افزود به دلیل عدم حمایت دولت و سیستم بانکی افتتاح خطوط و ایستگاه‌های مترو و بهسازی ناوگان اتوبوس‌رانی به کندی پیش رفته است. او از دولت و مجلس خواست تا فراتر از وعده و مصوبات کاغذی عمل کنند.

او پیش‌تر نیز، با اشاره به عدم تأمین تجهیزات موردنیاز برای بازسازی و ارتقای حمل‌ونقل عمومی، مسئولیت فشار مضاعف بر روی سیستم حمل‌ونقل عمومی را ماحصل کمبودهای اقتصادی و بی‌توجهی دولت عنوان کرده بود.

تهران در حال حاضر نزدیک به ۹ میلیون نفر جمعیت دارد و این میزان در طول روزهای کاری به نزدیک به ۱۵ میلیون می‌رسد. تهران ۲۴امین شهر پرجمعیت جهان است، و سیستم مدیریت شهری آن به شدت با مشکل سوءمدیریت و تأمین منابع مواجه است.

در حال حاضر تنها ۵۵۰۰ اتوبوس در تهران فعالیت می‌کنند که بخش بزرگی از آنها نیز فرسوده هستند. همچنین سیستم حمل‌ونقل ریلی تهران نیز با کمبود شدید واگن و عدم توسعه در برخی قسمت‌ها مواجه است.

پرونده‌های متعدد فساد در شهرداری تهران از زمان مدیریت غلامحسین کرباسچی تا امروز در دادگاه‌های ایران گشوده شده، اما هیچ یک از آنها مانع از تداوم فساد نشده است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز