تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۸.۷۹°
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷

نشست مشترک ایران با چین و روسیه در آستانه دور سوم مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا

دور سوم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا به همراهی گروه ۱+۴ یعنی بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه به علاوه آلمان از امروز در وین از سرگرفته می‌شود. طرف‌ها در پایان دور پیشین گفته بودند که مذاکرات دشورای پیش رو دارند.
کد خبر: ۲۱۵۰۱
به گزارش معاصر به نقل از بی‌بی‌سی، پیش از شروع مذاکرات با حضور همه طرف های توافق هسته ای برجام، روسای هیات های ایران، چین و روسیه نشستی مشترک برگزار کرده اند.

رسانه های ایران می گویند که طرف ها در این نشست "خواستار لغو یکجای تحریم های آمریکا به عنوان یک شرط ضروری برای بازگشت ایالات متحده به برجام شدند". نشست مشترک در دفتر نمایندگی ایران در وین پایتخت اتریش برگزار شده است

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و مذاکره کننده اتمی ارشد ایران و رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران برای شرکت در این نشست عازم پایتخت اتریش شده اند.
در دو دور مذاکرات پیشین هیات‌های دو کشور در محلی جدا از هم مستقر شدند و پیام ها از طریق نماینده اتحادیه اروپا و گروه ۱+۴ میان هیات های ایران و آمریکا مبادله می شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، دولت این کشور را از تماس مستقیم با ایالات متحده منع کرده است. دیپلمات ها می گویند این وضع باعث طولاتی شدن روند مذاکرات شده است.

هدف از این مذاکرات بازگشت ایران به محدودیت دوباره برنامه اتمی‌اش در برابر رفع تحریم های اتمی ایالات متحده است که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شد. ایران می خواهد که تحریم های غیراتمی این دوره هم رفع شود اما ایالات می گوید صرفا تحریم هایی را رفع خواهد کرد که مانع اجرای توافق هسته ای برجام باشد.

عباس عراقچی دو روز پیش از شروع دور جدیدی از مذاکرات وین در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و درباره آن به نمایندگان حاضر توضیح داد.
به گفته آقای عراقچی تحریم ها دو نوع موضوعی مثل تحریم نفت و پتروشیمی و بیمه و صنایع خودرو و تحریم اشخاص هستند که فهرست آن شامل بیش از ۱۵۰۰ نفر است. وی گفته طرف های مذاکره مشغول بررسی درباره مسائل پیچیده هستند.

تاکنون دو کارگروه بازگرداندن ایران به محدودیت های اتمی و رفع تحریم های آمریکا در وین مشغول به کار بود اما قرار است در این دور از مذاکرات کار گروه تازه ای شروع به کار کند که بر زمان اجرای اقدامات متقابل ایران و آمریکا متمرکز باشد.
رهبر انقلاب گفته‌اند است پس از آنکه آمریکا تحریم ها را لغو کرد ایران باید آن را "راستی آزمایی" کند و در صورت اطمینان ار رفع تحریم به محدودیت های هسته ای باز می گردد. توقف غنی سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی، کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده و افزایش سطح بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی، اقداماتی است که ایران باید انجام دهد.

دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا می گوید که هدف از بازگشت احتمالی به توافق هسته ای برجام و رفع تحریم های ایران، واداشتن این کشور به مذاکرات بعدی برای محدود کردن برنامه موشکی و اقدامات منطقه این کشور است. دولت دونالد ترامپ با همین هدف از توافق برجام خارج شد و تحریم هایی تازه علیه ایران اعمال کرد.

همزمان با شروع دور سوم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ایران که بازوی مطالعاتی پارلمان است، در گزارشی گفته است که "آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران در تلاش است به‌گونه‌ای فضای روانی را مدیریت کند که در عین مداخله و اثرگذاری بر نتایج انتخابات بتواند یک توافق بد را به ایران تحمیل کند".

گزارش مرکز پژوهش های مجلس ایران گفته است "این هدف‌گذاری آمریکا ناشی از آن است که این کشور احتمال می‌دهد برخی در ایران به‌دلیل نیاز کوتاه‌مدت و در پیش بودن انتخابات بار دیگر برمبنای قاعده خطرناک 'هر توافقی بهتر از توافق نکردن است ' تصمیم‌گیری کنند".

حسن روحانی رئیس جمور ایران گفته است که مذاکرات مطابق توصیه ها و خط قرمزهای آیت الله خامنه‌ای انجام و عباس عراقچی مذاکره کننده اصلی ایران هم گفته است که جزئیات گفت‌وگوها به طور مرتب برای تصمیم گیری مقام های ارشد، به تهران ارسال می‌شود.

این دور از مذاکرات در حالی آغاز می شود که فضای سیاسی ایران متاثر از افشای یک مصاحبه محرمانه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه است که در آن گفته است روسیه علاقه ای به شکل گیری توافق هسته ای نداشت و پس از حصول آن با همکاری سپاه پاسداران در صدد ناکام گذاشتن اجرای آن بود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز