تهران ۱۰.۶۷° كمينه ۱۰.۴°  بیشینه ۱۰.۹۹°
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲

خودروهای برقی: چه سرنوشتی در انتظار باتری‌های از کارافتاده است؟

باتری‌های خودروهای برقی بزرگتر و سنگین‌تر از باتری‌های خودروهای معمولی هستند و از چند صد سلول یونی لیتیوم جدا ساخته شده‌اند که همه آنها نیاز به تجزیه دارند. آن‌ها حاوی مواد خطرناکی هستند و در صورت جداسازی نادرست، منفجر می‌شوند.
کد خبر: ۲۱۵۶۱
به گزارش معاصر به نقل از بی‌بی‌سی، پل اندرسون از دانشگاه بیرمنگام می‌گوید: «سرعت رشد صنعت کاملا ترسناک است». او در خصوص بازارهای اتوموبیل‌های الکترونیکی صحبت می‌کند. تا سال 2030 اتحادیه اروپا انتظار دارد که 30 میلیون خودروی الکتریکی در جاده‌ها رانده شوند. 

دکتر اندرسون، که همچنین مدیر مشترک مرکز عناصر استراتژیک و مواد حیاتی بیرمنگام است، می‌گوید: «این کاری است که قبلاً هرگز با این سرعت رشد بالا برای یک محصول کاملاً جدید، انجام نشده است».

اگرچه وسایل نقلیه الکتریکی (EV) ممکن است در طول کار خود کربن خنثی باشند، اما او نگران این است که چه اتفاقی می افتد که عمر مفید این خودروها به پایان برسد؛ به خصوص چه سرنوشتی در انتظار باتری‌های این خودروهاست؟

وی خاطرنشان كرد: «طی 10 تا 15 سال كه عمر تعداد زیادی از این باتری‌ها به پایان آنها می‌رسد، بسیار مهم خواهد بود كه ما صنعت بازیافت داشته باشیم.»

در حالی که بیشتر اجزای EV کاملاً مشابه اجزای سازنده خودروهای معمولی است اما با این حال، تفاوت عمده آن‌ها در باتری است. در حالی که باتری‌های اسید سرب سنتی به طور گسترده بازیافت می‌شوند، اما در خصوص نسخه‌های یون لیتیوم که در خودروهای الکتریکی مورد استفاده واقع می‌گردد، چنین قاعده‌ای حاکم نیست.

باتری های EV بزرگتر و سنگین‌تر از باتری‌های خودروهای معمولی هستند و از چند صد سلول یونی لیتیوم جدا ساخته شده‌اند که همه آنها نیاز به تجزیه دارند. آن‌ها حاوی مواد خطرناکی هستند و در صورت جداسازی نادرست، منفجر می‌شوند.

دکتر اندرسون می گوید: «در حال حاضر ، در سطح جهانی، دستیابی به ارقام دقیق در مورد بازیافت چند درصدی باتری‌های یون لیتیوم بسیار دشوار است، اما نرخی که همه نقل می کنند حدود 5٪ است. در بعضی از نقاط جهان به میزان قابل توجهی کمتر است.»

پیشنهادهای اخیر اتحادیه اروپا تأمین کنندگان EV را متقاعد می‌کند اطمینان حاصل کنند که محصولات آنها در پایان عمر خود به راحتی دور ریخته نمی‌شوند و تولید کنندگان در حال شروع به افزایش قیمت محصولات خود هستند.

به عنوان مثال، شرکت نیسان اکنون در حال استفاده مجدد از باتری های قدیمی خودروهای  Leaf خود در خودروهای هدایت شده خودکار است که قطعات را به کارگران کارخانه‌های خود می رساند.
فولکس واگن نیز همین کار را انجام می‌دهد، همچنین اخیراً اولین کارخانه بازیافت خود را در Salzgitter آلمان افتتاح کرده است و قصد دارد در مرحله آزمایشی سالانه 3600 سیستم باتری را بازیافت کند.

توماس تیدجه، رئیس برنامه ریزی برای بازیافت در اجزای گروه فولکس واگن  می‌گوید: «در نتیجه فرآیند بازیافت، مواد مختلف بسیاری بازیافت می‌شود. به عنوان اولین قدم ما بر روی فلزات کاتد مانند کبالت، نیکل، لیتیوم و منگنز تمرکز می کنیم.»

وی افزود: «قطعات از هم پاشیده شده سیستم های باتری مانند آلومینیوم و مس در جریان بازیافت مستقر قرار می گیرند».

در همین حال، رنو هم اکنون در حال بازیافت تمام باتری‌های خودروهای برقی خود است - هرچند که در شرایط فعلی وجود دارد، اما این میزان فقط سالانه حدود دویست دستگاه است. این کار را از طریق کنسرسیومی با شرکت مدیریت پسماند فرانسوی Veolia و شرکت شیمیایی بلژیکی Solvay انجام می‌دهد.

ژان فیلیپ هرمین، معاون اصلی رنو در زمینه استراتژیک محیط زیست می گوید: «ما در تلاشیم تا بتوانیم 25٪ از بازار بازیافت را برطرف کنیم. ما می‌خواهیم این سطح از پوشش را حفظ کنیم و البته این تا حد زیادی نیازهای رنو را پوشش می دهد».

وی ادامه داد: «این یک پروژه کاملاً باز است - فقط برای بازیافت باتری های رنو بلکه تمام باتری ها و همچنین ضایعات تولیدی از کارخانه های تولید باتری استفاده نمی شود.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز