تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰

جزئیات طرح مجلس؛ زندان برای انتشار خبر از رسانه‌های امریکایی و انگلیسی

کد خبر: ۲۱۵۸۱
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هدف از طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران آمریکایی و انگلیسی به ایران را دفاع از حقوق خبرنگاران بین المللی کشور و مقابل به مثل با ایالات متحده در حوزه تحریم عنوان کرد.

«بهروز محبی نجم‌آبادی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی حامی تحریم به کشور ایران که اعلام وصول نیز شده بود، افزود: پیش از این به دلیل شرایط تحریمی، و محدودیت‌ها در حوزه کاری برای خبرنگاران ایرانی‌ خارج از کشور به ویژه در غرب ایجاد می‌شد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس با بیان اینکه مجلس یازدهم تلاش دارد خبرنگاران بین المللی ایران خارج از کشور از شرایط انفعال خارج شوند، اظهار داشت: برای این موضوع در مقابل ایالات متحده و حتی کشور انگلیس که محدودیت‌هایی را برای خبرنگاران ایجاد کردند، ‌مجلس مقابله به مثل کرده و در قالب طرحی از ورود خبرنگاران آمریکایی و انگلیسی حامی تحریم به کشور جلوگیری خواهد کرد.

نماینده مردم سبزوار ادامه داد:‌ اگر قرار است فضای آزاد خبر وجود داشته باشد، باید برای همه این موضوع رخ دهد و در صورت وجود محدودیت برای خبرنگاران ایرانی در کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده، ما نیز مقابله به مثل خواهیم کرد.

وی درباره نحوه شناسایی خبرنگاران آمریکایی حامی تحریم در این طرح عنوان کرد: وقتی طرح امضاء می‌شود، کلیات آن مورد توجه است و در حین تصویب با پیشنهادهایی که سایر نمایندگان ارائه می‌کنند، ‌طرح از کیفیت بهتری برخوردار خواهد شد. البته شناسایی خبرنگاران و رسانه‌های خبر پراکنی که در تحریم‌ها نقش دارند خیلی سخت نیست.

عضو کمیسیون برنامه بودجه با تاکید به اینکه باید از استقلال رسانه دفاع کنیم، خاطرنشان کرد: البته رسانه‌ها همیشه به یک جریانی وابسته هستند ولی گاهی حرکت یک رسانه به سمت دروغ پردازی و خلاف اخلاق حرفه‌ای پیش می‌رود که مجلس در مقابل چنین اقدامی موضع جدی اتخاذ می‌کند.

جزئیات طرح

به گزارش ایرنا در متن طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی آمده است:

«با توجه به اینکه رسانه‌های خارجی به ویژه رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی علیه منافع ملی ایران اقدامات متعددی را انجام می‌دهند و عاملان اصلی رسانه‌های مذکور یعنی خبرنگاران در اقدامات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا و کشورهای اروپایی نقش دارند، لذا برای مقابله با تحریم‌ها و جلوگیری از تشدید آنها ضروری است عاملان مؤثر در اقدامات ضد ایرانی، از فعالیت در ایران ممنوع شوند ورود آنها ممنوع گردد.

در ماده واحده طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی حامی تحریم به کشور ایران آمده است: ورود خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی حامی تحریم علیه کشور ایران به خاک جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و رسانه‌های داخلی مجاز به انتشار اخبار رسانه‌های مذکور نیستند.

همچنین بر اساس تبصره یک ماده واحده این طرح، تخلف از احکام این قانون مستوجب مجازات تعزیری درجه چهار است. (مجازات درجه چهار شامل حبس بیش از پنج تا ۱۰ سال، جزای نقدی بیش از ۱۸۰ میلیون ریال تا ۳۶۰ میلیون ریال و انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی می‌شود)

طبق تبصره ۲ طرح نیز آیین نامه اجرائی این قانون ظرف مدت دو ماه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های امور خارجه، اطلاعات و دادگستری تهیه‌ می‌شود و به تصویب هیأت وزیران‌ می‌رسد.» انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : مجلس
ارسال نظر

آخرین اخبار روز