تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳

افزایش دستمزدها، راه حل جدید آمازون برای مقابله با رقبا

به نظر می‌رسد که جنگ دستمزدها در دنیای تجارت الکترونیکی آغاز شده است، چرا که دومین کارفرمای بزرگ ایالات متحده شانس خود را برای سیطره بر بازار و شاید تغییر شکل آن را در افزایش دستمزدها می‌بیند.
کد خبر: ۲۱۷۲۲
به گزارش معاصر به نقل از بلومبرگ، برای نسل گذشته، آمازون در محور این دیدگاه قرار داشت که رشد کسب‌وکارهای اینترنتی تاثیر ضد تورمی داشته است. خرید آنلاین شفافیت را در هر جنبه‌ای از اقتصاد ایجاد می‌کند، رقابت را گسترش می‌دهد و قدرت قیمت‌گذاری را از شرکت‌های بزرگی می‌گیرد که پیش از این عادت به اعمال آن داشتند. 

آخرین اطلاعاتی که روز چهارشنبه منتشر شد، آمازون قرار است که 3 دلار بیشتر به ازای هر ساعت به پانصد هزار کارگر خود پرداخت کند. 

در طول چند سال گذشته، به واسطه اینکه آمازون به یک کارفرمای بزرگ تبدیل شده، زیر دقت نظر در خصوص شیوه‌های اعمال خود قرار گرفته و در همین زمان نیز جامعه کانون توجهات خود را بر روی پرداخت‌ها و رفتار با کارگران قرار داده است. همانطور که بنیانگذار آمازون و مدیر ارشد اجرایی آن، جف بزوس در نامه این ماه خود به سهامداران اشاره کرد، این شرکت دو سال و نیم پیش حداقل دستمزد خود را به 15 دلار در ساعت رسانده و اکنون به دنبال تبدیل شدن به «بهترین کارفرمای زمین» است.

طبیعی است که در مورد این رفتار جدید کمی بدبین باشید. رای گیری اخیر اتحادیه کارکنان آمازون در آلاباما از نزدیک مشاهده شده و نشان می‌دهد  چگونه  بر روی کارگران برای شنیده‌شدن صدایشان فشار وجود دارد. دموکرات ها، هم اکنون کاخ سفید و هم کنگره را کنترل می کنند و در حالی که قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری را مورد چالش قرار می‌دهند، به دنبال افزایش حداقل دستمزد ملی و تقویت اتحادیه‌های کارگری هستند. همه اینها بر آمازون تأثیر می گذارد، بنابراین منطقی است که این شرکت در حالی که به کانون توجهات بدل شده، به ارائه رفتاری مناسب و عامه‌پسند از خود باشد.

اما دلایل استراتژیک دیگری نیز وجود دارد که آمازون به طور ناگهانی بیشتر کارمند محور باشد. بزوس به دلیل اظهار نظر "حاشیه شما فرصت من است" شناخته شده است - این بدان معنی است که آمازون می تواند با شارژ کمتر از سایر محصولات خود، فروش و سهم خود را در بازار افزایش دهد. ماندگاری تجاری خرده فروشان بیش از هزینه ای که برای خرید آن لازم است برای محصول نیاز به شارژ دارد. هنگامی که رقیبی مانند آمازون موفق به دریافت شارژ کمتری می شود - یا با کارآیی بیشتر یا با پذیرش سود کمتری - این تجارت را تهدید می‌کند.

رشد تجارت تجارت الکترونیک آمازون در دو مرحله قابل مشاهده است. ابتدا محصولات خود را افزایش داد و فروش خود را با کاهش قیمت رقبای خود را از میدان به در کرد. در مرحله بعد، این شرکت در امور تدارکات، عملیات و تحقیق سرمایه گذاری کرد. ساخت انبار ، خرید کامیون و ارسال سفارش‌ها به مشتریان سریعتر و ارزان تر از سایر خرده فروشان الکترونیکی، تاکتیک آمازون برای غلبه بر رقبا بود.

با پیشرفتهای چشمگیر در زمینه قیمت گذاری و تدارکات، نیروی کار می تواند هدف بعدی آمازون برای شکست رقبا باشد. از لحاظ تاریخ ، ممکن است استدلال شود که آمازون با بهره‌گیری از بازارهای کارگران فشل در دهه 2000 و 2010، کارمندان خود را با داشتن یک کارفرمای طلبکار و پرداخت دستمزد پایین فشار می‌دهد. اما طی چند سال گذشته، و به ویژه در روزگار فعلی، رقابت فزاینده‌ای برای کارگران مورد نیاز برای پردازش و پرکردن سفارش‌ها و سپس تحویل سریع آن‌ها به مشتریان وجود دارد.

آمازون می تواند با دستیابی به کارایی بیشتر یا پذیرش سود کمتر، رقبا را از طریق دستمزد بالاتر تحت فشار قرار دهد تا  با استراتژی قیمت‌های پایین. چنین استراتژی عمدی‌ای توسط یک کارفرما با بیش از 1 میلیون نفر کارگر، گسست قابل توجهی از عملکرد سنتی شرکت‌های بزرگ خواهد بود و برای اقتصاد به طور کلی تأثیراتی خواهد داشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز