تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸

پرسپولیس از شجاع خلیل‌زاده و باشگاه الریان شکایت می‌کند

کد خبر: ۲۱۷۵۳
معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس اعلام کرد این باشگاه به‌زودی از مدافع پیشین تیمش و باشگاه قطری به فدراسیون جهانی فوتبال شکایت می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس، ایمان حسین‌پور شرفشاد، معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس در رابطه با شکایت این باشگاه علیه شجاع خلیل‌زاده و باشگاه الریان قطر اظهار کرد: شجاع خلیل‌زاده قرارداد داخلی خود را در مهرماه ۹۹ با استناد به دو ادعا فسخ کرد و بلافاصله نیز به تیم الریان قطر پیوست. در مسیر تنویر افکار عمومی، لازم به توضیح است که هیچ یک از مسائل مورد ادعای ایشان، محقق نشده و به همین علت فسخ‌ قرارداد توسط بازیکن، غیرموجه است. علاوه بر این که رسیدگی به فسخ غیرمجاز قرارداد داخلی بازیکن با باشگاه پرسپولیس، در صلاحیت ارکان قضایی فدراسیون فوتبال ایران است، مطابق مقررات بین‌المللی، ضمانت اجراهای سختی، برای بازیکن و تیمی که به آن منتقل شده در چنین مواردی تعیین شده است.


او تصریح کرد: در واقع اقدامات بازیکن یاد شده مشمول پیامدهای فسخ قرارداد بدون دلیل‌موجه مندرج در ماده ۱۷ آیین نامه وضعیت و انتقال بازیکنان فیفا خواهد بود. طبق بند یک این ماده در صورت فسخ غیرموجه، بازیکن باید به باشگاه خسارت پرداخت کند و طبق بند ۲ همین ماده، تیم جدید بازیکن یعنی تیم الریان موظف به پرداخت جریمه بازیکن به پرسپولیس است. ترغیب بازیکن توسط تیم جدید و مذاکره با او، بدون اطلاع‌رسانی مکتوب به باشگاه پرسپولیس نیز ازجمله تخلفات مطروحه است و باشگاه الریان باید در این زمینه پاسخگو باشد.

حسین‌پور افزود: طبق خواسته مدیریت باشگاه، به زودی شکایت پرسپولیس از شجاع خلیل‌زاده و باشگاه فعلی وی یعنی الریان قطر در DRC یا اتاق حل و فصل اختلافات فیفا ثبت و پیگیری خواهد شد. یکی از مستندات ادعایی خلیل‌زاده، ماده ۱۴ مکرر آیین نامه وضعیت و انتقال بازیکنان فیفا است که مطابق آن، در صورتی که بازیکن بیش از دو ماه دستمزد مورد توافق را دریافت نکرده باشد، می‌تواند ۱۵ روز قبل از اقدام حقوقی موضوع را به باشگاه اعلام کتبی کند و سپس قرارداد را فسخ کند. علاوه بر این که هیچ عنصر خارجی در قرارداد بین بازیکن و باشگاه پرسپولیس وجود نداشته و این قرارداد داخلی بود، ماده مورد اشاره بازیکن در مقررات نقل و انتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال ایران درج نشده و از جمله مقرراتی نیست که فدراسیون‌ها ملزم به درج آن ماده در مقررات داخلی خود باشند. پس لازم است شفاف‌سازی شود که بازیکن در زمان فسخ قرارداد، دستمزد عقب مانده‌ای نداشته و به همین دلیل پس از فسخ، مجدداً قرارداد خود را با باشگاه تمدید کرده است. با این حساب، فسخ یک‌جانبه قرارداد توسط این بازیکن غیرقانونی و بدون دلیل موجه است.

معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس اضافه کرد: بدون شک علیه بازیکن و باشگاه جدید وی شکایتی طرح می‌شود و ضمانت اجراهایی از جمله پرداخت جریمه و حتی بسته شدن پنجره نقل و انتقالات، شجاع خلیل‌زاده و باشگاه الریان قطر را تهدید خواهد کرد. در این میان، الریان قطر هم باید پاسخگوی اقدامات خود و فسخ غیرموجه خلیل‌زاده باشد. مطابق آیین نامه وضعیت و انتقال بازیکنان فیفا، این باشگاه مسوول پرداخت غرامت‌ها و جریمه‌های تعیینی برای خلیل‌زاده است. از سوی دیگر، طبق مقررات فیفا وقتی بازیکنی قرارداد خود را بدون علت موجه فسخ می‌کند و با باشگاه جدیدی قرارداد منعقد می‌کند، اصل بر این است که باشگاه جدید بازیکن را ترغیب به فسخ قرارداد خود با باشگاه قبلی کرده و این باشگاه جدید است که باید اثبات کند مرتکب چنین رفتار متخلفانه‌ای نشده است.

وی افزود: قرائن موجود نیز حاکی از بروز این تخلف است زیرا آقای شجاع خلیل‌زاده در فسخ قرارداد به بندی استناد کرده که مطابق آن، اگر بازیکن پیشنهاد خارجی داشته باشد، می‌تواند تحت شرایطی قرارداد را فسخ کند و این ماده دقیقاً حکایت از داشتن پیشنهاد از باشگاه خارجی دارد.

مشخص است که تیمی خارجی، پیش از فسخ قرارداد، مذاکرات خود را با بازیکن ایرانی شروع کرده که بازیکن نیز در فسخ خود به این موضوع اشاره کرده است و طبق بند ۴ ماده ۱۷ آیین نامه وضعیت و انتقال بازیکنان فیفا، مجازات چنین باشگاهی، ممنوعیت از ثبت بازیکنان داخلی و خارجی برای دو پنجره متوالی خواهد بود. حتی مطابق بند یک ماده ۶ همان مقررات، امکان اخذ دستور موقت برای ثبت نقل و انتقال جهت باشگاه جدید هم وجود ندارد.

وکیل باشگاه پرسپولیس همچنین گفت: در بند ۳ از ماده ۱۸ مقررات فیفا نیز آمده که اگر باشگاهی قصد مذاکره و انعقاد قرارداد با یک بازیکن را داشته باشد، باید پیش از هر اقدامی، مراتب را به طور مکتوب به باشگاه فعلی وی اطلاع دهد. الریان به این وظیفه عمل نکرده و نقض این ماده نیز مجازات متناسب خود را در پی خواهد داشت. شکایت از الریان و خلیل‌زاده آماده شده و در DRC طرح خواهد شد.

حسین‌پور در پایان گفت: با توجه به این که تیم الریان قطر، در لیگ قهرمانان آسیا در گروه پرسپولیس بوده، به دلیل جلوگیری از برهم خوردن تمرکز این بازیکن در مسابقات و رعایت اخلاق ورزشی که مورد تاکید مدیرعامل باشگاه پرسپولیس است، این موضوع در زمان برگزاری دور مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا  مطرح نشد اما حالا زمان رسیدگی حقوقی به این موضوع است. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز