تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

۲۵ استان ایران از اوج موج چهارم کرونا عبور میکنند

کد خبر: ۲۱۸۴۹
روند ابتلا و مرگ در پیوند با کرونا در شش استان ایران، از جمله تهران همچنان افزایشی است و در بقیه استان‌ها نزولی. دولت تا کنون در تامین واکسن ناتوان بوده و وزیر نیرو وعده داده بخشی از طلب ایران از عراق صرف این کار شود.

با وجود افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و مرگ در میان مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در شبانه‌روز منتهی به ۱۲ اردیبهشت به نسبت روز گذشته، به نظر می‌رسد در اغلب مناطق ایران پاندمی از نقطه اوج خود فاصله می‌گیرد.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته نزدیک به ۱۸ هزار و ۷۰۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و ۳۹۴ نفر از مبتلایان جان باخته‌اند.

آمار کرونا در ایران به نسبت روز گذشته در تمام شاخص‌ها افزایشی بوده است اما در قیاس با اوج موج چهارم در یک هفته پیش به شکل محسوسی کاهشی شده است.

کاهش ۱۰۰ نفری تلفات در یک هفته
به عنوان مثال ششم اردیبهشت شمار قربانیان کرونا به ۴۹۶ رسید. این بالاترین میزان تلفات روزانه از زمان تائید رسمی شیوع کرونا در ایران بود و حدود ۱۰۰ نفر بیش از قربانیان بیماری کووید۱۹ در شبانه‌روز گذشته.

پیش از این بالاترین میزان مرگ در میان مبتلایان به کووید۱۹ در اوج موج سوم پاندمی و در ۲۶ آبان ماه سال پیش ثبت شده بود که ۱۰ نفر کمتر از آمار ششم اردیبهشت بود.

این روند کاهشی با نوسان‌هایی همراه بوده و هنوز تثبیت نشده است. با این همه در چهار روز گذشته شمار مبتلایان جدید زیر ۲۰ هزار نفر بود در حالی که در برخی روزهای فروردین این رقم از ۲۵ هزار نفر هم فراتر رفت.

تازه‌ترین نقشه رنگ‌بندی کرونایی ایران نیز عدم تثبیت سیر نزولی شیوع کرونا را تائید می‌کند. مطابق گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۹۸ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر نارنجی، ۸۴ شهر زرد و فقط ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. این رنگ‌بندی به نسبت یک هفته پیش تغییری نکرده و شهرهای آبی همه در جنوب شرق قرار دارند.

توقف روند افزایشی کرونا در ۲۵ استان
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه نشست ۱۱ اردیبهشت این ستاد از توقف روند افزایشی کرونا در ۲۵ استان ایران، به رغم بالا بودن میزان ابتلای جدید خبر داد.

به گفته علیرضا رئیسی در ۱۵ استان روند نزولی ابتلا به کووید۱۹ آغاز شده و در ۱۰ استان "تقریبا به اوج بیماری رسیدیم". او می‌گوید انتظار می‌رود طی این هفته و هفته آینده در این استان‌ها نیز روند نزولی آغاز شود و شمار بستری شدگان کاهش یابد.

رئیسی گفت: «شش استان هنوز روند نزولی ندارند و نیاز است مراقبت بیشتری انجام دهند؛ گرچه بر اساس شواهد این استان‌ها به قله بیماری نزدیک هستند که با رعایت مناسب پروتکل‌ها یک هفته پس از آن سیر افزایش یابنده بیماری متوقف خواهد شد.»

او می‌گوید این استان‌ها شامل تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است و "به نظر می‌رسد طی روزهای آینده احتمالا به اوج بیماری برسند و بعد از آن باید شاهد روند نزولی بیماری در این استان‌ها باشیم‌".

ناتوانی و تعلل دولت در تامین واکسن مورد نیاز
رئیس دولت دوازدهم، حسن روحانی در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی گفت: «مقابله با کرونا در گرو دو اصل رعایت دستورالعمل‌ها و واکسیناسیون است. همانطور که رعایت دستورالعمل‌ها وظیفه همه اقشار مردم است، دولت نیز تامین و ساخت واکسن را به عنوان اصل اول همه فعالیت‌های خود تعیین کرده است.»

مسئولان ارشد دولت از بهمن ماه سال پیش تا کنون مدام وعده تامین واکسن کرونا را می‌دهند اما در عمل نه تنها میزان واکسن‌های وارداتی تا کنون ناچیز بوده که حسن روحانی در سال جدید چند بار از بخش خصوصی دعوت کرد در این زمینه فعال شوند که به نوعی تایید ناکارآمدی دولت است.

روحانی بارها تعلل در واردات واکسن کرونا را  به مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا نسبت داده ولی دعوت از بخش خصوصی برای فعال شدن در این زمینه نشان می‌دهد که مسئله فقط تحریم، که شامل بخش خصوصی هم می‌شود، نیست.

علیرضا رئیسی اسفند ماه وعده داده بود دست‌کم یک میلیون نفر از افراد اولویت نخست واکسیناسیون که شامل کادر درمانی و گروه‌های در معرض خطر می‌شود تا پایان سال واکسینه شوند.

کندی واکسیناسیون و عقب ماندن از همسایگان
با وجود این وعده، برپایه آمار رسمی وزارت بهداشت از ۲۱ بهمن که واکسیناسیون در ایران آغاز شد تا ۱۲ اردیبهشت در مجموع اندکی بیش از یک میلیون و ۱۷۵ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده و شمار افرادی که دو دوز لازم واکسن را دریافت کرده‌اند به ۲۲۰ هزار نفر نمی‌رسد.

از میانه بهمن ماه سال پیش تا نهم اردیبهشت در مجموع هفت محموله با ۷۲۰ هزار دوز واکسن روسی، دو محموله ۶۵۰ هزار دوز واکسن چینی ،  ۱۲۵ هزار دوز واکسن هندی و حدود ۷۰۰ هزار دوز واکسن بریتانیایی- سوئدی آسترازنکا وارد ایران شده است.

به این ترتیب کل واکسن‌هایی که طی حدود سه ماه وارد ایران شده کمتر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دوز بوده که فقط حدود نیمی از آنها تزریق شده است.

از نظر واکسینه کردن شهروندان، ایران به جز معدود کشورهای منطقه نظیر افغانستان از بقیه بسیار عقب‌تر است و در قیاس با کشوری مانند ترکیه با جمعیتی تقریبا یک‌سان گام‌های اول را هم بر نداشته است. در ترکیه تا پایان فروردین ۲۰ برابر ایران واکسن تزریق شده بود.

وعده خرید واکسن با طلب ایران از عراق
واکسن‌های آسترازنکا از کره جنوبی وارد و هزینه آن از منابع ارزی بلوکه شده جمهوری اسلامی در این کشور تامین شده است. حمید حسینی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید قرار است بخشی از مطالبات ارزی بابت صادرات برق و گاز برای واردات واکسن استفاده شود.

وزیر نیرو، رضا اردکانیان ۱۲ اردیبهشت پس از رایزنی با ماجد مهدی حنتوش، وزیر برق عراق این خبر را تائید کرد و گفت یک و نیم میلیون دلار از طلب ایران صرف خرید واکسن می‌شود.

حمید حسینی به خبرگزاری ایلنا گفته ایران طی سه سال گذشته روزانه به طور میانگین ۲۷ میلیارد مترمکعب گاز به ارزش حدود پنج میلیون دلار به عراق صادر کرده و بانک مرکزی طلب ایران به خاطر این صادرات را بین پنج تا شش میلیارد دلار ارزیابی می‌کند.

او می‌گوید ایران با بخشی از طلب خود واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک را خریداری و وارد می‌کند. تا کنون به طور دقیق مشخص نشده چه تعداد واکسن و چه زمانی قرار است با این منابع تهیه و وارد ایران شود.

مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی از اقلامی هستند که مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند اما تحریم‌های بانکی و حضور جمهوری اسلامی در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) داد و ستد این گونه کالاها را هم دشوار کرده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : کرونا استان
ارسال نظر

آخرین اخبار روز