تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴

عربستان تعلیق سفر شهروندان سعودی را دو هفته دیگر لغو می کند

کد خبر: ۲۱۸۷۱
 
دولت عربستان اعلام کرد که روز هفدهم ماه می (۲۷ اردیبهشت) زمان لغو تعلیق سفر شهروندان این کشور و بازگشایی کامل گذرگاه‎های زمینی، دریایی و هوایی است. 

 به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از الشرق الاوسط، وزارت کشور عربستان دیروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت تصمیم دارد تعلیق سفر شهروندان سعودی به خارج از کشور را از تاریخ هفدهم ماه می (۲۷ اردیبهشت) لغو کند.

در این بیانیه آمده است: وزارت کشور عربستان به شهروندانی که دو دوره از واکسیناسیون کرونا یا یک دوره واکسینه دو هفته قبل از سفر انجام داده‌اند و همچنین مبتلایانی که دست کم شش ماه از دوره درمان آنها گذشته است، اجازه سفر به خارج از کشور را می‌دهد.

وزارت کشور عربستان افزود: همچنین سفر برای شهروندان زیر ۱۸ سال در صورتی آزاد خواهد بود  که طبق دستورالعمل‌های اعلام شده پیش از سفر، بیمه نامه مورد تایید بانک مرکزی عربستان ارائه دهند که خطرات کووید ۱۹ را در خارج از عربستان پوشش دهد.

در ادامه بیانیه تأکید شده که مسافران پس از بازگشت به مدت یک هفته قرنطینه می‌شوند و در پایان قرنطنیه نیز از آنها تست کرونا گرفته می‌شود، اما از کودکان زیر هشت سال تست گرفته نمی‌شود.

این تصمیم دولت سعودی در حالی گرفته می شود که نگرانی‌ها به خصوص در کشورهای غربی درباره شیوع گونه هندی ویروس کرونا و سرایت آن به دیگر کشورها افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، گونه هندی ویروس کرونا که با نام علمی B.۱.۶۱۷ شناخته می‌شود تاکنون دو نوع تغییر ژنتیکی در پروتئین سطح ویروس شامل E۴۸۴Q و L۴۵۲R داشته است.

جهش اول E۴۸۴Q مدتی است که شناخته شده و در گونه‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی ویروس کرونا نیز وجود داشت. جهش دوم L۴۵۲R نیز در ویروس کالیفرنیایی دیده شده بود.

در ویروس هندی اما هر دوی این جهش‌ها برای اولین بار با هم روی داده است و به همین دلیل در گزارش‌های علمی از آن با عنوان "جهش دوگانه" یاد می‌شود.اما به این معنی نیست که این نوع ویروس کرونا قطعا دوبرابر انواع قبلی خطرناک و مسری است.

با این حال موضوع همچنان در دست بررسی است و هنوز اطلاعات دقیقی برای اینکه بتوان با قاطعیت آن را تایید کرد به دست نیامده  است.

"جهش دوگانه" به تنهایی دلیل وضعیت اسف‌بار به وجود آمده در شبه قاره هند نیست اما قطعا یکی از دلایل آن است. تاکنون بیش از ۱۷ میلیون ابتلا به ویروس کرونا در میان جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیونی هند ثبت شده است.

هند پس از آمریکا دومین کشوری است که بیشترین میزان ابتلا به ویروس سارس-کوو۲ را داشته است. به این آمار البته باید میزان ابتلای پنهان را نیز افزود. تاکنون ۲۰۰ هزار نفر در هند بر اثر ویروس کرونا یا در ارتباط با آن جان‌شان را از دست داده‌اند.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : عربستان سفر کرونا
ارسال نظر

آخرین اخبار روز