تهران ۵.۹۹° كمينه ۵.۹۹°  بیشینه ۷.۷۹°
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳

ریزش دلار، سبزپوشی بورس، کاهش مقاومت سکه

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: کاهش قیمت طلا، ارز و سکه و بازگشت رنگ سبز به بازار سرمایه، تحولات بازارها در روز گذشته بود که بعد از سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری و اعلام شکسته شدن تحریم‌ها، رقم خورد.
کد خبر: ۲۲۰۲۷
به گزارش معاصر به نقل از ایرنا، پیشروی مثبت مذاکرات وین در هفته‌های اخیر تأثیر مثبتی بر بازارها داشته و کاهش نرخ ارز، طلا و سکه را شاهد بودیم. روز گذشته بازار بورس هم بعد از مدت‌ها افت شاخص، با رشد روبه‌رو شد. کارشناسان در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به چشم‌انداز مثبت مذاکرات، از ادامه این واکنش مثبت بازارها در روزها آینده خبر دادند.

رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت در روز چهارشنبه گفت: «قولی که به مردم دادیم این است که در این ماه‌های پایانی که حدود ۳ ماهی از دولت مانده همچنان ما اهدافمان را دنبال می‌کنیم. هدف ما این است که تحریم را برداریم، کرونا را مهار کنیم، معیشت مردم بهتر شود و تا آنجایی که می‌توانیم طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم. بانک مرکزی وظیفه مهمی بردوش دارد و کار بزرگی دارد انجام می‌دهد. اینکه قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند و ارزش پول ملی بالا می‌رود یعنی تورم  رو به کاهش است و مردم ‌می‌توانند اجناس مورد نیاز خود را راحت‌تر و با قیمت عادلانه‌تری خریداری کنند.» تحولات مثبت بازارها بعد از این ارزیابی روحانی از روند مذاکرات، با سرعت بیشتری پیش رفت.


دلار در محدوده ۲۰ هزار تومان

روند نزولی قیمت ارز در بازار چند هفته‌ای است که آرام و تدریجی ادامه دارد. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی روز سه‌شنبه با اشاره به کاهش قیمت دلار اظهار کرده بود که «احتمال رفع تحریم‌ها و آزادی منابع بانک مرکزی، انتظارات مثبتی در بازار ارز ایجاد کرده است و کاهش نرخ ارز در این بازار امری منطقی است.» به این ترتیب روز گذشته نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز پیش از آن با ۷۸۴ تومان کاهش به رقم ۲۰ هزار و ۹۴۷ تومان رسید.

قیمت فروش یورو نیز تا عصر روز گذشته با کاهش ۵۶۷ تومانی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار نیز روز چهارشنبه معادل ۲۰ هزار و ۵۳۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۴ هزار و ۷۹۹ تومان بود. روز گذشته همچنین نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۰ هزار و ۸۴۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۰ هزار و ۶۴۰ تومان اعلام شد. نرخ یورو در این بازار ۲۵ هزار و ۲۳۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۴ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام شد.

در روز کاری گذشته، در سامانه نیما، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۹۲۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۱ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. کارشناسان بازار ارز معتقدند تحولات سیاست خارجی، افزایش امیدواری به موفقیت مذاکرات وین، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و کاهش سفته‌بازی در بازار ارز، باعث شده قیمت انواع ارز در هفته‌های اخیر روند کاهشی داشته باشد. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به کاهش قیمت ارز در بازار به تسنیم گفته است که «نرخ کنونی ارز فراتر از ارزش واقعی بوده و ناشی از سفته‌بازی و فضای روانی است. نرخ ارز در روزهای آینده با توجه به کم شدن تقاضای کاذب در بازار کاهش یافته و به نرخ اقتصادی نزدیک می‌شود.»


کاهش قیمت طلا و سکه

روند نزولی قیمت روزهای اخیر، نرخ سکه را از بیش از ۱۱ میلیون تومان در آستانه قیمتی ۹ میلیون تومانی قرار داده است. نرخ طلا نیز با سرعت بیشتری از قیمت سکه در حال کاهش است.

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «ایران»، قیمت انس جهانی و نرخ ارز در بازار داخل را ۲ عامل تعیین کننده قیمت در بازار سکه و طلا عنوان کرد و گفت: روز گذشته انس جهانی تغییر قیمتی نداشت اما با کاهش نرخ ارز بازار سکه و طلا هم شاهد روند کاهشی قیمت بود. کشتی‌آرای گفت: کاهش قیمت طلا و سکه ۴ هفته به‌صورت مداوم ادامه داشته است. البته تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت طلا بیشتر بوده و روز گذشته شاهد کاهش بیشتر قیمت طلا نسبت به قیمت سکه بودیم.


مقاومت سکه

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت سکه از ۱۱ میلیون تومان به محدوده قیمتی ۹ میلیون تومان گفت: اما سکه در برابرکاهش قیمت مقاومت می‌کند و به همین دلیل روز گذشته دوباره سکه حباب قیمتی را تجربه کرد. کشتی‌آرای مقاومت سکه به کاهش بیشتر قیمت را کاهش عرضه عنوان کرد و گفت: به علت بسته بودن بازار طلا و جواهر، عرضه سکه بشدت کاهش یافته است از طرف دیگر فروش سکه هم کم شده است چون مردم سکه را در ماه‌های گذشته با قیمت بالا خریدند حاضر نیستند با قیمت پایین بفروشند و ضرر کنند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: برای ارزیابی دقیق قیمت‌ها در بازار سکه باید تا شنبه منتظر بمانیم. اگر ستاد کرونا بازشدن بازار را اعلام کند قطعاً در صبح شنبه شاهد نوسانات قیمتی سکه در بازار خواهیم بود. شروع داد و ستد، عرضه و تقاضا و قیمت ارز به گفته کشتی‌آرای ۳ عامل تعیین‌کننده قیمت سکه در روز شنبه و در صورت بازگشایی بازارها اعلام کرد.

کشتی‌آرای با اشاره به ارزیابی مثبت از مذاکرات گفت: اگر روز شنبه دلار کاهش قیمت داشت میزان عرضه سکه هم نقش مهمی در تعیین قیمت آن دارد، اگر عرضه مناسبی صورت بگیرد در انتظار کاهش قیمت بیشتر سکه خواهیم بود. در بازار روز چهارشنبه قیمت هر سکه تمام طرح قدیم ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، طرح جدید ۹ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۱۰۰، ربع سکه ۳ میلیون و ۲۰۰، سکه گرمی یک میلیون و ۸۵۰ و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۰۸ هزار تومان بود. قیمت هر انس طلا در بازار جهانی هم روز گذشته ۱۷۷۶ دلار بود.
شاخص مثبت شد
در بازار سرمایه، روز چهارشنبه بالاخره رشد به بورس برگشت و این بازار بعد از مدت‌ها سبز پوش شد. شاخص کل در بازار بورس روز گذشته پنج ‌هزار و ۲۰۳ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۱۷۲ هزار واحد رسید.

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با «ایران» تأکید کرد: لغو تحریم قطعاً بربازار سرمایه اثر مثبت دارد و این اثر به‌صورت رشد شاخص در کوتاه‌مدت نیست. در بلندمدت بازار سرمایه از ثبات سیاسی، کاهش تحریم‌ها و بهبود اوضاع اقتصادی تأثیر مثبت قابل‌توجهی می‌پذیرد. میرمعینی درخصوص رشد مثبت شاخص در روز گذشته گفت: نمی‌توان رشد مثبت بازار را در روز چهارشنبه به کاهش قیمت دلار تعمیم داد و گفت ریزش بازار پایان یافته و رشد شروع شده است. روز گذشته مثبت شدن سهام چند شرکت بزرگ موجب رشد مثبت بورس بود در حالی که سهام حدود ۸۰ درصد شرکت‌ها روز گذشته هم منفی بود.

میرمعینی گفت: در کوتاه‌مدت باید منتظر باشیم در صورت لغو تحریم نرخ ارز در چه نقطه‌ای به ثبات می‌رسد. در حال حاضر جهت بازار سرمایه تکلیف خود را با نرخ ارز نمی‌داند. بخشی از سهم‌ها در حال حاضر از کاهش قیمت دلار تأثیر گرفته و این سهم‌ها کاهش ارزش دارند. اگر قیمت ارز به نقطه ثبات و تعادل برسد در آن‌صورت معاملات به این نرخ واکنش نشان می‌دهد.

میرمعینی افزود: شرکت‌های صادراتی و وارداتی بیشترین تأثیر را از کاهش نرخ ارز دارند اما باید نرخ ارز به ثبات برسد تا ارزش‌گذاری دقیقی از سهام شرکت‌های بورسی بویژه شرکت‌های صادرات محور را داشته باشیم.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، کاهش تحریم در میان‌مدت و بلندمدت اثر مثبتی بر روند بورس بویژه شرکت‌های وارداتی دارد. این شرکت‌ها بسیاری از قطعات و ملزومات مورد نیاز را در زمان تحریم با قیمت چند برابری وارد می‌کردند که لغو تحریم و کاهش قیمت دلار ارزش سهام این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد البته شرکت‌های صادراتی هم در بلندمدت از روند مثبت کلی که بر اقتصاد حاکم می‌شود، سود می‌برند. در مجموع ارزیابی بسیار مثبتی از تأثیر کاهش تحریم و کاهش قیمت دلار بر بازار سرمایه در میان‌مدت و بلندمدت وجود دارد.

بازگشت آرامش به بازار سرمایه با مصوبات سران قوا

 نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مصوبات بورسی ستاد هماهنگی اقتصادی سران قوا، گفت: این موضوع نشان‌دهنده حمایت سران سه قوه از بازار است و می‌تواند آرامشی را در بازار بین سهامداران ایجاد کرده و به بازگشت تعادل به معاملات بورس کمک کند.
«عباس آرگون»، به مصوبات اخیر سران قوا برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و تأثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: سیاست‌هایی که مسئولان حاضر در کشور برای تغییر شرایط بازار در پیش گرفتند، نشان‌دهنده آن است که وسعت بازار و تعداد سهامدارانی که درگیر این بازار شده‌اند با سال‌های گذشته تغییر زیادی کرده است و اکنون رقمی بیش از ۵۰ میلیون سهامدار در این بازار حضور پیدا کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: گستردگی و وسعت بازار سهام باعث شده است تا سران قوا، مجلس، دولت و دیگر ارکان اصلی بازار تصمیمات لازم را برای بهبود وضعیت بازار اتخاذ کنند که این موضوع، نشان‌دهنده اهمیت بالای بازار سهام در میان مسئولان ارشد کشور است.

آرگون اظهار داشت: با توجه به بزرگی بازار سهام نباید از این به بعد به اظهارنظرهای غیرتخصصی در بورس برای خرید سهام توجه کرد بلکه بهتر است سهامداران با در نظر گرفتن زوایای مختلف معاملات بورس سرمایه‌های خود را وارد این بازار کنند. نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران معتقد است که بازار سهام از ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و باعث انتقال نقدینگی از بخش‌های غیرمولد به بخش مولد خواهد شد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز