تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

طرح کمیسیون اروپا برای مقابله با گسترش نفوذ شرکت‌های چینی در کشورهای عضو

کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه پیشنهادی ارائه کرد که براساس آن امکان جلوگیری از فعالیت و سرمایه گذاری آن دسته از شرکت های خارجی که از اعتبارات دولتی بهره می‌برند، فراهم می‌شود.
کد خبر: ۲۲۰۳۳
به گزارش معاصر به نقل از یورونیوز، هرچند در این طرح پیشنهادی نامی از شرکت‌های چینی برده نشده است اما هدف از آن مقابله با حضور طرف‌های چینی در بازار خریدهای دولتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. چین با این که دومین شریک تجاری اتحادیه اروپا پس از آمریکا محسوب می‌شود اما بروکسل به دنبال ایجاد توازن در رابطه اقتصادی و تجاری با این کشور است.

این در حالی است که در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز رویکرد یکسانی در قبال پکن مشاهده نمی‌شود. از یک سو آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا به دنبال حفظ روابط تجاری خود با چین است تا یکی از مهمترین بازارها برای صادرات کالاهای خود را از دست ندهد. از سوی دیگر برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از رقابت «ناعادلانه» برخی از شرکت‌های چینی که از اعتبارات دولتی بهره می‌برند در بازارهای داخلی خود ناخرسند هستند.

تنش‌ها بین چین و اتحادیه اروپا تنها به عرصه اقتصادی محدود نمی‌شود. بروکسل در واکنش به نقض حقوق بشر در چین به ویژه در منطقه سین کیانگ تحریم‌هایی را علیه پکن وضع کرده است. چین نیز در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا شماری از اعضای پارلمان اروپا، دانشگاهیان و یک اندیشکده آلمانی را تحریم کرده است.
در طرح پیشنهادی کمیسیون اتحادیه اروپا که اکنون باید از سوی کشورهای عضو و پارلمان اروپا بررسی شود به این کمیسیون اجازه داده شده است تا در مورد آن دسته از شرکت های خارجی که به دنبال خرید شرکت‌هایی با بیش از ۵۰۰ میلیون یورو سود سالانه هستند تحقیق کند. از سوی دیگر امکان تحقیق درباره شرکت‌های خارجی مشتاق به سرمایه‌گذاری در بخش‌های دولتی مانند حمل و نقل ریلی یا مخابرات با سود سالانه بیش از ۲۵۰ میلیون یورو نیز فراهم می‌شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا در حالی این طرح را پیشنهاد کرده است که بروکسل در پایان ماه دسامبر سال گذشته با چین به توافق سرمایه گذاری دست یافت.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز