تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶

لغو شش دهه تحریم‌؛ مطالبه وزارت امور خارجه کوبا از آمریکا

وزیر امور خارجه کوبا با تاکید بر بحران شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ از دولت آمریکا خواست به حدود شش دهه تحریم علیه این کشور پایان داده و بیش از ۲۴۰ اقدام خصمانه اعمال شده از سوی دولت دونالد ترامپ را لغو کند.
کد خبر: ۲۲۰۴۸
به گزارش معاصر به نقل از ایرنا، «برونو رودریگس» وزیر امور خارجه کوبا با انتشار پیامی در صفحه توییترش، خطاب به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: اگر بلینکن به حقوق بشر کوبایی‌ها علاقه‌مند باشد، تحریم اقتصادی و ۲۴۳ اقدام دولت قبلی را با توجه به اینکه امروز در میانه همه‌گیری کووید-۱۹ قرار داریم، لغو خواهد کرد.

همچنین جوآنا تابلادا معاون مدیرکل بخش آمریکا در وزارت خارجه کوبا، حذف کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریست را خواستار شد.

آنتونی بلینکن روز سه شنبه در سخنانی از پیش ضبط شده در کنفرانسی درباره آمریکای لاتین گفت که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به انتقاد از «سرکوب حقوق بشر» در کوبا ادامه می‌دهد.

کوبا در آخرین گزارش سالانه (اکتبر ۲۰۲۰) خود پیرامون خسارت‌های ناشی از تحریم‌ها، درآمد از دست رفته این کشور در بازه زمانی آوریل ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ (فروردین تا اسفند ۹۸) را رقم رکورد پنج میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار برآورد کرد.

به گفته مقام‌های کوبایی، بر اساس قیمت‌های فعلی، مجموع زیان انباشته این کشور در شش دهه محاصره اقتصادی، ۱۴۴ میلیارد و ۴۱۳ میلیون دلار است.  

میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا به تازگی اعلام کرد: سیاست ظالمانه آمریکا اگر در بیش از شش دهه گذشته، خانواده های کوبایی را با کمبودها مواجه کرده، در یکسال اخیر و در دوران بیماری همه‌گیر، (این تحریم‌ها) تقریبا خفه‌کننده بوده است.

در سال ۲۰۰۸ زمانی که برادر فیدل کاسترو (رهبر انقلابی کوبا و اسطوره مبارزه با امپریالیسم آمریکا) «رائول کاسترو» بر سر کار آمد، اقداماتی در جهت برداشتن محدودیت‌ها برای کوبایی‌ها آغاز شد. در مقابل هم باراک اوباما تصمیم گرفت تا برخی محدودیت‌ها برای کوبایی‌ها را لغو کند، از سال ۲۰۱۴ زمزمه‌های روابط دو کشور آغاز شد. در نتیجه در همان سال در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و با ایجاد تغییرات در سیاست خارجی آمریکا، پس از نیم قرن تحریم و محاصره کامل اقتصادی کوبا، روابط دو کشور از سر گرفته شد.

اما این توافق دوامی نداشت و با روی کار آمدن دونالد ترامپ جمهوری‌خواه این توافق به صورت یکجانبه لغو شد و فشارها علیه این کشور ضد امپریالیست آمریکای لاتین افزایش یافت.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید، پیشتر (در ماه مارس) اعلام کرد، نزدیکی روابط با کوبا مشابه دوران ریاست اوباما از اولویت برنامه‌های جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیست اما اطمینان داد که تصمیمات گرفته شده توسط ترامپ بررسی خواهد شد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز