تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲

ریزش ۱۵.۶ هزار واحدی شاخص در روز بد بورس

در حال حاضر شاخص کل فاصله چندانی با کف رقم شش ماه دوم سال ندارد. امروز شاخص کل ۱.۳۴ درصد ریزش داشت و شاخص هم‌وزن ۲۹ صدم درصد کاهش پیدا کرد. امروز نماد‌های فولاد، فارس، فملی، شستا، کچاد، تاپیکو و شپنا بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص کل گذاشتند
کد خبر: ۲۲۲۱۶
به گزارش معاصر به نقل از فرارو، فملی امروز شاخص بورس را تنها به حال رها کرد. اتفاقی که باعث شد دیگر هیچ نماد بزرگی به کمک شاخص کل نیاید و امروز شاهد ریزش هشت هزار و ۵۰۰ واحدی شاخص در ۳۰ دقیقه ابتدای معاملات باشیم. حالا شاخص و بازار هر دو یک رنگ هستند و تفاوتی بین شرکت‌های بزرگ و کوچک وجود ندارد.

 برخلاف دیروز که فملی و وپاسار جلوی ریزش بیش از حد شاخص کل را گرفتند، امروز تمام نماد‌های شاخص‌ساز قرمزپوش هستند و به ترتیب فولاد، فملی، شستا، فارس، وپاسار، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص کل داشتند. تا اینجای کار شاخص کل ۷۳ صدم درصد و شاخص هم‌وزن تنها هشت صدم درصد کاهش پیدا کرده که نشان می‌دهد عملا معامله‌ای در نماد‌های کوچک بازار انجام نمی‌شود که قیمت پایانی آن‌ها تغییر کند و تاثیری بر شاخص هم‌وزن بگذارد.

به گزارش فرارو در ابتدای ساعت کاری بازار امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، از بین بیش از ۳۰۰ نماد بورسی، تنها ۱۹۸ نماد معامله شده‌اند که از این تعداد ۱۸۴ نماد ارزش سهام خود را از دست داده و تنها ۱۴ نماد در مسیر صعودی حرکت می‌کنند. در بازار فرابورس هم تا اینجای کار ۹۰ نماد شاهد انجام حداقل یک معامله بودند که از بین آن‌ها ۷۳ نماد قرمزپوش هستند و ۱۷ نماد با افزایش نسبی قیمت سهام روبرو شده‌اند.

بازارگردان نمونه بورس، پشت سهامداران را خالی کرد. وپاسار چند روزی است به کمک سهامدار عمده‌ خود راهش را از کلیت بازار سرمایه جدا کرده بود، اما امروز دیگر خبری از بازارگردان و سفارش‌های سنگین خرید توسط او نیست. اتفاقی که باعث شده وپاسار بیشترین معاملات را به نام خود ثبت کند و با صف فروش به بزرگترین مستطیل قرمز نقشه بازار تبدیل شود. گروه بانک‌ها امروز حال و روز چندان خوشی ندارد و وتجارت و وبصادر هم در غیاب وبملت شاهد کاهش یک درصدی قیمت سهام هستند.

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری بعد بانک‌ها در رتبه دوم بیشترین معاملات قرار گرفته‌اند. دارا یکم و پالایش هر کدام دو تا سه درصد ارزش خود را از دست داده‌اند و دیگر صندوق‌های ETF سهامی هم عموما نزولی هستند. در گروه فلزات اساسی فولاد و فملی بیش از دو درصد کاهش قیمت پیدا کرده‌اند اما هنوز تا صف فروش فاصله دارند. دیگر نمادهای فلزی از جمله ذوب، هرمز، فجر، کاوه، فایرا و ... همگی صف فروش دارند. محصولات شیمیایی، رایانه، فرآورده‌های نفتی، هولدینگ‌ها، استخراج کانه‌های فلزی به جز اپال، خودرویی‌ها و انبوه‌سازی‌ها از جمله گروه‌های سراسر قرمزرنگ بازار امروز هستند. در گروه واسطه‌گری‌های مالی یا همان لیزینگ‌ها، شاهد تحرکات مثبت در دو نماد واحیا و ولانا هستیم. ساراب، سمازن، دعبید، واعتبار و ما از معدود نمادهای سبزرنگ بازار امروز به حساب می‌آیند.

۷۵ درصد نماد‌ها دست از صف فروش بر نمی‌دارند

بیش از ۴۰۰ نماد که سه چهارم بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند هر روز با صف فروش روبرو هستند. ارزش صف فروش این نماد‌های نفرین شده به بیش از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. در آن سو ارزش معدود صف‌های خرید نهایتا ۸۰ میلیارد تومان است. به خصوص که دیگر خبری از صف خرید غگیلا نیست و این روز‌ها شصدف و واعتبار تنها نماد‌های دارای صف خرید در بورس به حساب می‌آیند.  

رکوردشکنی خساپا در صف فروش

۵۲۰ میلیون سهام خساپا توسط سه هزار و ۷۰۰ نفر از سهامدارانش در حداقل قیمت به فروش گذاشته شده، اما تا پایان معاملات خریداری برای آن وجود ندارد. این یک رکورد عجیب از نظر حجم صف فروش به حساب می‌آید، هرچند از نظر ارزش صف، خساپا با صف فروش ۹۵ میلیاردی در رتبه پنجم ایستاده. مقام‌های برتر در اختیار کویر با صف ۱۷۴ میلیاردی، بنو با صف ۱۴۸ میلیاردی، سمگا با صف ۱۲۴ میلیاردی و برکت با صف ۱۱۶ میلیارد تومانی است. غصینو، قثابت، شپنا، کاذر، های‌وب، سنیر، خگستر، کزغال، خودرو، کسرا، ثنوسا، غدام، رکیش، خزامیا، سدور، اخابر، کطبس، کاما و گدنا به ترتیب دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین هستند که ارزش صف همه آن‌ها بالاتر از ۴۰ میلیارد تومان است.

ریزش ۱۵.۶ هزار واحدی شاخص در روز بد بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه انگار که تازه یک هفته از شروع ریزش بورس گذشته باشد و تازه اول راه باشیم، معادل ۱۵ هزار و ۵۹۱ واحد کاهش پیدا کرد و به یک میلیون ۱۵۱ هزار و ۸۷۱ واحد رسید. در حال حاضر شاخص کل فاصله چندانی با کف رقم شش ماه دوم سال ندارد. امروز شاخص کل ۱.۳۴ درصد ریزش داشت و شاخص هم‌وزن ۲۹ صدم درصد کاهش پیدا کرد. امروز نماد‌های فولاد، فارس، فملی، شستا، کچاد، تاپیکو و شپنا بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص کل گذاشتند.
نقشه بازار رنگ قرمز خود را تا پایان معاملات نگه داشت. بدترین شرایط مخصوص پالایش و دارا یکم بود که هر کدام با تشکیل صف فروش چهار درصد ارزش خود را از دست داد. دیگر صندوق‌های ETF سهامی هم چندان عملکرد قابل قبولی نداشتند. با اینکه وپاسار از نیمه معاملات جان تازه گرفت و قیمت روز گذشته برگشت، اما وتجارت تا صف فروش پیش رفت و وبصادر نزولی باقی ماند. فلزات اساسی تا آخرین ساعات همگی به صف فروش رسیدند و مشابه همین اتفاق را برای محصولات شیمیایی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، سرمایه‌گذاری‌ها به جز وسپهر، سیمانی‌ها به جز سیتا، فرآورده‌های نفتی، استخراج کانه‌های فلزی به جز اپال، عرضه برق و گاز به جز دماوند، دارویی‌ها، محصولات غذایی و خودرویی‌ها شاهد بودیم.رانفور، واعتبار، دماوند، ما و آریان از معدود نمادهای سبزرنگ در نقشه بازار امروز بودند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز