تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲

انتقاد ناسا از پکن به دلیل سقوط «غیرمسئولانه» راکت چینی

جاناتان مک‌دوول، اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد، گفت محل فرود احتمالی بازمانده‌های فضاپیما می‌توانست شهری در شمال مانند نیویورک، مادرید یا پکن، یا شهری جنوبی مانند جنوب شیلی، ولینگتون یا نیوزیلند باشد.
کد خبر: ۲۲۲۶۸
به گزارش معاصر به نقل از ایندیپندنت،  فضانورد و سناتور سابق است از رویکرد چین نسبت به استانداردهای ایمنی و شفافیت در این عرصه انتقاد کرد.

او گفت: «کشورهایی که به اکتشافات فضایی می‌پردازند باید خطرات بازگشت اشیای به فضا فرستاده شده را برای افراد و املاک روی زمین به حداقل رسانده و شفافیت درباره این گونه عملیات‌های خود را به حداکثر برسانند. واضح است که چین مسئولانه از استانداردهای مربوط به زباله‌های فضایی پیروی نمی‌کند.»

او افزود: «بسیار حیاتی است که چین و سایر نهادهای تجاری و کشورهایی که به اکتشافات فضایی می‌پردازند به شکلی مسئولانه و شفاف در فضا عمل کنند» تا از ایمنی و ادامه‌دار بودن اقدامات فضایی در آینده اطمینان خاطر حاصل کرد.

فضاپیمای لانگ مارچ در ۲۹ آوریل از ایستگاه هاینان چین به فضا ارسال شد و اولین بخش از قسمت تیانهی ایستگاه فضایی که قرار است به عنوان مرکز انرژی آن عمل کند را با خود حمل کرد.
به گفته مقام‌های چینی این فضاپیما در ساعت ۳:۲۴ بامداد به وقت محلی در غرب مالدیو به زمین بازگشت.

جاناتان مک‌دوول، اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد، گفت محل فرود احتمالی بازمانده‌های فضاپیما می‌توانست شهری در شمال مانند نیویورک، مادرید یا پکن، یا شهری جنوبی مانند جنوب شیلی، ولینگتون یا نیوزیلند باشد.

او گفت: «این اتفاق باعث می‌شود مهندسان فضاپیمای چینی که به چنین موضوعی اشاره نکرده‌اند، تنبل به نظر برسند.»

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مصاحبه‌ای مطبوعاتی پیش از بازگشت مجدد فضاپیما گفت: این «رفتاری عادی» است که بخش‌هایی از فضاپیما رها شده تا هنگام برخورد به جو زمین بسوزند و از بین بروند.

او گفت: «احتمال وارد شدن خسارت به تسهیلات هوایی یا روی زمین بسیار پایین است.»

جاناتان مک‌دوول، اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد که این فضاپیما را از زمان سقوط ردیابی کرده است، گفت: «فرود در اقیانوس از نظر آماری همواره محتمل‌ترین گزینه بوده» ولی تضمینی نیست.

او توییت کرد: «به نظر می‌رسد چین قمار خود را برد ولی به هر صورت بی‌احتیاطی بود.»

اولین فضاپیمای لانگ مارچ ۵بی در ماه مه سال گذشته (۲۰۲۰) ارسال شد و بخش‌هایی از آن فضاپیما به ساحل عاج اصابت کرد و به چند ساختمان آسیب رساند.

۱۰ ماموریت دیگر اعزام فضاپیما برای تکمیل ایستگاه فضایی چین تا سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده‌ است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز