تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷

گزارش از جلسات محرمانه سال 88/ کیهان به نقل از الویری: صدها میلیارد تومان صرف خرید رای برای احمدی نژاد شد

روزنامه کیهان در گزارشی، محتوای جلسه‌ای را منتشر کرده است که نمایندگان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در حضور رهبرمعظم انقلاب، دیدگاه‌های صریح خود را در باره انتخابات ۸۸ بیان کرده اند.
کد خبر: ۲۲۲۷۰
به گزارش معاصر و به نوشته کیهان، مرتضی الویری در این جلسه گفته است:

تخلّفات زیادی اتّفاق افتاده است که بعضی از مواردش را ما رونوشت _ بنده و آقای محتشمی که مسئول صیانت از آراء بودیم _ منعکس کردیم. استفاده کردن از رسانه‌های جمعی و روزنامه‌ها به نفع یک کاندیدای خاص؛ حتّی دادن وقت اضافی و اختصاصی به کاندیدای خاص به‌وسیله صداوسیما؛ هزینه کردن و پرداخت کردن پول‌های کلان و بسیار زیاد که دقیقاً می‌تواند مصداق خرید رأی تلقّی بشود. در بسیاری از انتخابات‌ها برای پرداخت‌های جزئی، یک نامزد کاندیدای مجلس را ردّ صلاحیّت می‌کردند، ولی در اینجا صد‌ها میلیارد از بیت‌المال پرداخت شده، دقیقاً در همین مدّت زمانی، حدود ۷۵ درصد بودجه کلّ سازمان تأمین اجتماعی و کمیته امداد در همین مدّت تخصیص داده شده. این هم باز یکی از موارد است. چون باز وقت کم است، از این سرفصل می‌گذرم؛ بنابراین تخطّی‌های مختلف قبل از برگزاری انتخابات.... در روز برگزاری انتخابات، ما را محروم کردند از ناظرینی که با تلاش زیاد سر صندوق‌های رأی خواستیم بفرستیم. اوّلاً تعداد زیادی از آن‌ها را کارت بهشان ندادند. در تهران ما ۳۱۰۰ نیرو آماده کردیم؛ فقط ۶۷۰ نفر کارت داده شده؛ [به]بعضی‌هایشان هم صبح همان روز کارت داده شد؛ بسیاری از این‌ها اجازه پیدا نکردند در موقع پلمپ کردن صندوق حضور داشته باشند.

از این بدتر، می‌بایستی از این‌ها ما گزارش دریافت می‌کردیم، و گفتند سیستم اس‌ام‌اس دایر است _ صریح به ما گفتند هفته قبلش _، ولی در همان روز تنها شبکه ارتباطی ما را قطع کردند با این نیروهایمان؛ بنابراین ابزار نظارتی ما را به کلّی فلج کردند. گزارش‌های متعدّدی به‌وسیله تلفن به ما داده می‌شد که [در]زمان رأی‌گیری جمعیّت زیادی پشت صندوق‌های رأی جمع می‌شدند، ولی اجازه داده نشد که این‌ها حضور پیدا کنند، رأی بدهند. در بسیاری از حوزه‌های انتخابیّه، گزارش به ما دادند که «گفته‌اند تعرفه‌ها تمام شده»؛ و اینکه چرا تمام شده [نمی دانیم]، درحالی‌که چند میلیون تعرفه اضافه چاپ شده بود؛ این‌ها محلّ تردید است. وقت من تمام شد.

آخرین مطلب درمورد نحوه شمارش آراء است. چیز بسیار عجیب و غریب، آرایش دادن یا به‌عبارت‌دیگر حل کردن معادله از یک طرف است که لااقل تردید‌های جدّی [ایجاد کرده]. تردید البتّه برای ما نیست، یعنی این‌قدر شبهات قوی است که به نظر می‌آید دقیقاً مهندسی شده. قرار بر این است که آقای کروبی ۳۰۰ هزار رأی بیشتر نداشته باشد؛ علیرغم اینکه دفعه قبل ۵ میلیون رأی را آورده؛ و گزارش‌های مختلفی ما داریم، یک نمونه‌اش من رودهن را خدمتتان عرض بکنم. فردی که از طرف یک کاندیدای دیگر ناظر بوده، گفت آقای کروبی آنجا ۱۶۰۰ رأی داشته؛ در تجمیع تبدیل شده به صفر! باز من، چون وقت ندارم، از این موارد عبور می‌کنم. نحوه آرایش به نحوی بود که به‌جای اینکه فرم‌های ۲۲ با همدیگر جمع بشود، برود تبدیل به فرم ۲۸ بشود و نوسانات استانی با همدیگر فرق بکند، یک‌مرتبه آمدند بر مبنای یک عددی _ که بایستی یک کاندیدای موردنظر ۲۴ میلیون، یعنی یک مقداری بیشتر از آقای خاتمی [در دوره]قبل رأی بیاورد و آقای کروبی حتماً به دلیل بیان یک سری دیدگاه‌های انتقادی باید بیشتر از ۳۰۰ هزار تا رأی نیاورد _ این‌طوری مهندسی شد. بنا به این دلایل هست که به‌هرحال ما شبهات جدّی‌ای داریم. ببخشید.

رهبر انقلاب: خیلی خوب، خیلی ممنون. خب، ستاد آقای مهندس موسوی؛ هرکدام از آقایان [می خواهند، بفرمایند].

[سخنان نماینده ستاد آقای موسوی]آقای محمّدرضا بهشتی: سلام علیکم.

رهبر انقلاب: سلام علیکم.

آقای بهشتی: جنابعالی فرمودید که اُذُن هستید و اشاره به آیه‌ای کردید که در آنجا آمده پیامبر اُذُنند و اُذُنِ خیرند. حقیقتش این است که من می‌خواستم سخنی نگویم، امّا فرمودید که سخن دل را در اینجا مطرح کنم. من به گمانم حاصل تلاش‌های چندین دهه مردم عزیز ما در انقلاب، جمهوری اسلامی است؛ آن‌هم مفهومی که هر دو بَخشَش برای ما باارزش است. هم جمهوریّت و هم اسلامیّت؛ و به گمان من این دستاورد عظیم را هیچ چیزی نباید تحت‌الشّعاع قرار بدهد. در این انتخابات اخیر به گمان من بخش اوّل یعنی جمهوریّت ما در معرض سؤال قرار گرفت. نحوه عمل در انتخابات به‌گونه‌ای بود که این سؤال در ذهن بخش بزرگی از جامعه ما مطرح هست که آیا این‌گونه نحوه عمل با آنچه که از جمهوریّت می‌فهمیدیم و آنچه که به‌عنوان سابقه پشت سر داریم، تا چه‌اندازه سازگار است. در این انتخابات آنچه که از همگان انتظار می‌رفت، برخورد صادقانه بود. آنچه که در مواردی شاهدش بودیم، برخورد هتّاکانه و پرده‌درانه بود. اگر کلّ حرکتی که انجام می‌دهیم به تأسّی از پیامبر اکرم (صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه) برای تتمیم مکارم اخلاق است، جا‌های زیادی به نظر می‌رسد که باید از خودمان سؤال کنیم که تا چه‌اندازه به یک چنین آرمانی نزدیک هستیم.

خوشبختانه دوستانِ قبل موارد زیادی را اشاره کردند؛ ما هم اعتقاد داریم که هم در مراحل قبل از انتخابات، هم در طیّ روز رأی‌گیری و هم در چند روز بعد از انتخابات، تخلّف‌های قابل‌ملاحظه‌ای صورت گرفته؛ به‌نحوی‌که از دیدگاه ما این انتخابات با این نحوه برگزاری که صورت گرفته بازگوکننده رأی واقعی مردم نیست. درخواست آقای مهندس میرحسین موسوی هم یک درخواست روشنی است؛ ایشان خواستار ابطال و تجدید انتخابات است؛ آن‌هم به دلایل متعدّدی که بخشی از آن در جلسه‌ای که با شورای نگهبان بوده منعکس شده. هرچند، چند نفر از اعضای شورای نگهبان خودشان در شرایط قبل از انتخابات مشخّصاً جانب‌داری از یک کاندید معیّن را کردند؛ ۷ نفر؛ در سخنرانی‌ها، در مجامع، در مطبوعات. آن‌هم جایی که علی‌القاعده از او انتظار می‌رفته که جانب بی‌طرفی را مراعات کند.

رهبر انقلاب: به ساعت هم نگاه کنید.

آقای بهشتی: دیگر عرضی ندارم اگر می‌فرمایید. همین‌طور درمورد رادیو و تلویزیون، درمورد امکانات فراوان دولتی که در اختیارنامزد حاکم قرار داشت. مجموعاً می‌خواهم عرض بکنم نحوه عمل به نحوی بود که این سؤال، بسیار جدّی برای بخش قابل‌ملاحظه‌ای از جامعه ما و مردم ما مطرح است که تا چه‌اندازه ما مراعات لوازم و ضوابط جمهوریّت را داشته‌ایم. دیگر عرضی ندارم.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز