تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵

ادامه تنش‌ها در قدس با صدها زخمی/ شورای امنیت تشکیل جلسه می‌دهد

عصر جمعه بیش از ۲۰۰ نفر که اغلب فلسطینی بودند در درگیری‌‌ها زخمی شدند. قرار است جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز به درخواست تونس درباره وضعیت بیت‌المقدس به طور غیرعلنی برگزار شود.
کد خبر: ۲۲۳۰۷
به گزارش معاصر به نقل از یورونیوز، در حالی مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا «نگرانی جدی» این کشور را نسبت به درگیری‌های خشونت‌آمیز در بیت‌المقدس ابراز داشت که قرار است امروز شورای امنیت به درخواست تونس در این رابطه تشکیل جلسه دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) در یک تماس تلفنی با مائیر بن شبات، همتای اسرائیلی خود، نگرانی جدی آمریکا از اوضاع در بیت‌المقدس از جمله برخوردهای خشونت آمیز در حرم شریف (کوه معبد) در آخرین روزهای ماه رمضان را بیان کرد.

آقای سالیون همچنین نگرانی‌های جدی ایالات متحده از اخراج احتمالی خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح را تکرار کرد.


این دو مقام همچنین تاکید کردند که شروع حملات موشکی و ارسال بالن‌های آتش‌زا از غزه به سمت اسرائیل غیرقابل قبول است و باید محکوم شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا تعهد دولت این کشور به امنیت اسرائیل و حمایت از صلح و ثبات در سراسر خاورمیانه را تکرار کرد و به آقای بن شبات اطمینان داد که آمریکا در روزهای آینده برای ایجاد آرامش در بیت‌المقدس کاملا ورود پیدا خواهد کرد.

صدها فلسطینی در درگیری‌های بامداد دوشنبه زخمی شدند

همزمان طبق گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از امدادگران فلسطینی، صدها نفر روز دوشنبه در درگیری‌های جدید با پلیس اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی زخمی شدند.

قرار است جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز به درخواست تونس درباره وضعیت بیت‌المقدس به طور غیرعلنی برگزار شود.

بامداد روز دوشنبه ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) صدها فلسطینی به سمت ماموران اسرائیلی که داخل مساجد حرم شریف حضور داشتند سنگ پرتاب کردند.

هلال احمر فلسطین در پیام کوتاه خود به خبرنگاران گفت: «در درگیری‌ها صدها نفر زخمی شدند که حدود ۵۰ تن از آن‌ها در بیمارستان بستری شدند.»

پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد در تلاش است تا از خشونت‌های موجود در حرم شریف و همچنین بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس جلوگیری کند.

پلیس افزود: «اقامه نماز به‌طور معمول ادامه می‌یابد اما ما اجازه نخواهیم داد که افراط‌گرایان امنیت مردم را تهدید کنند.» آسوشیتدپرس اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی به سمت معترضان گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی پرتاب کردند.

عصر جمعه بیش از ۲۰۰ نفر که اغلب فلسطینی بودند در درگیری‌‌ها زخمی شدند. به گفته هلال احمر فلسطین، در روزهای شنبه و یکشنبه آرامش در محوطه مسجد الاقصی برقرار بود اما درگیری‌ها در مناطق دیگر بیت‌المقدس شرقی ادامه داشت که در آن‌ها بیش از ۱۰۰ فلسطینی زخمی شدند.

ده‌ها پلیس اسرائیلی زخمی شدند

پلیس اسرائیل نیز می‌گوید که در بین نیروهایش تعدادی زخمی شده‌اند. آسوشیتدپرس شمار نیروهای اسرائیلی زخمی شده را ده‌ها نفر ذکر کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه هشدار داد اجازه نمی‌دهد شورش‌های خشونت‌آمیز ادامه پیدا کند.

نتانیاهو مدعی شد: اورشلیم پایتخت اسرائیل است. همانطور که هر ملتی پایتخت خود را می‌سازد ما هم حق ساختن اورشلیم (بیت‌القمدس) را داریم.

وی با دفاع از توسعه شهرک‌های یهودی در قدس شرقی گفت: «ما با قاطعیت و مسئولیت از قانون و نظم پیروی می‌کنیم. اورشلیم پایتخت اسرائیل است. همانطور که هر ملتی پایتخت خود را می‌سازد ما هم حق ساختن اورشلیم (بیت‌القمدس) را داریم. این کاری است که ما انجام داده‌ایم و همان کاری است که ادامه خواهیم داد.»

موج جدید اعتراض فلسطینی‌ها به دنبال احتمال اخراج شماری از ساکنان محله شیخ جراح از خانه‌هایشان آغاز شد. اسرائیل این منطقه را در جنگ سال ۱۹۶۷ به تصرف خود درآورد.

دیوان عالی اسرائیل قرار بود روز دوشنبه تصمیم خود درباره اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان را اعلام کند اما وزارت دادگستری اسرائیل روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «با توجه به شرایط کنونی و بنا به درخواست دادستان کل، جلسه روز دوشنبه [دیوان عالی] به تعویق افتاد.»

پرتاب موشک و بالن‌های آتش‌زا به سمت اسرائیل و پاسخ اسرائیل

علاوه بر این، در نوار غزه که تحت کنترل نیروهای حماس است، در حمایت از تظاهرکنندگان در بیت‌المقدس، بالُن‌های آتش‌زا و موشک به سمت اسرائیل پرتاب شد.

ارتش اسرائیل شلیک هفت موشک جدید در عصر یکشنبه و اوایل روز دوشنبه از غزه به جنوب اسرائیل را تایید کرد که دو مورد آن‌ها از سوی سیستم ضد موشکی «گنبد آهنین» رهگیری شد و سه موشک دیگر بدون ایجاد آسیب در فضای خالی سقوط کرد.

ارتش اسرائیل تاکید کرد در تلافی این موضوع، تانک‌های اسرائیلی به مواضع حماس در جنوب نوار غزه حمله کردند.

امارات، بحرین، مراکش و سودان چهار کشور عربی که در ماه‌های اخیر روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند، با ابراز نگرانی عمیق در این زمینه اسرائیل را به آرامش فراخواندند.

در اردن کشوری که از سال ۱۹۹۴ با اسرائیل صلح کرده است، صدها تظاهرکننده در پایتخت خواستار تعطیلی سفارت اسرائیل و اخراج سفیر آن شدند. این کشور روز یکشنبه کاردار سفارت اسرائیل در امان را در این رابطه احضار کرد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز