تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸

ربیعی:همه سلایق باید بتوانند کاندیدای خود را داشته باشند/ دیپلماسی در وین به خوبی پیش می‌رود

سخنگوی دولت گفت: همه سلایق باید بتوانند کاندیدای خود را در انتخابات داشته باشند. هر انتخاباتی در مقایسه با انتخابات در مقاطع پیشین، باید مشارکتی‌تر، رقابتی‌تر و در یک کلام کامل‌ تر از پیش برگزار شود.
کد خبر: ۲۲۳۷۶
به گزارش معاصر به نقل از ایسنا، علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود که به صورت آنلاین برگزار شد،  اظهار کرد: عید سعید فطر را در پیش رو داریم. این عید را بر همه ملت ایران و مسلمانان جهان تهنیت می گویم. و در آستانه این روز مبارک، فرصتی برای تامل در مسیر طی شده ی فردی و اجتماعی بدست می آید.

وی ادامه داد: هرچند در این باره حرف های زیادی برای گفتن هست، اما می خواهم از این فرصت برای اشاره به یکی از مظاهر اجتماعی و ملی رمضان و عید سعید فطر که به درستی و به زیبایی "دیپلماسی رمضان" نام گرفته، استفاده کنم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: موازنه  قوا آن چنان که رهبری معظم انقلاب اسلامی در پیام ماندگار روز قدس فرمودند، به سود مردم مظلوم فلسطین و موضوع قدس شریف به عنوان اولویت نخست امت مسلمان به پیش می رود.

دیپلماسی ایران در وین به خوبی پیش می رود

وی افزود: دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در وین، در عرصه ی رفع تحریم ها و در سطح دوستی های منطقه ای و همسایگان برای حل مسائل جعلی و گسترش مناسبات به خوبی به پیش می رود.

ربیعی سپس گفت: کاهش سطح تنش و افزایش امید به اعاده ی وحدت امت اسلامی اولویت سیاست خارجی ما است، مسائلی نظیر موضوع حقوق فلسطینی ها و تلاش مشترک برای بازسازی منطقه  را در دستور کار همسایگان قرار خواهیم داد.


دولت و ملت ایران در کنار مردم افغانستان است

سخنگوی دولت در رابطه با حادثه تروریستی اخیر در افغانستان نیز واکنش نشان داد و گفت:خنجر افراطی گری و خشونت کور از پشت وارد آمد و پیکر امت را مجروح کرد. تروریست ها در کابل یک بار دیگر و این بار دردناک تر از همیشه، کودکان و دانش آموزان و جگر پاره های ما را به هنگام بازگشت از مدرسه در خون خود غلتان کردند و ملت های مسلمان را به سوگ نشاندند. آن پیکرهای پاره پاره، دانش آموزان و آن دفترها و کتاب های آغشته به خون بی گناهان، نشان از دشمنی داعش و داعشیان با دانش دارد. دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در این سوگ جانگداز در کنار ملت و دولت جمهوری اسلامی افغانستان است.

 وی افزود: در ادامه این آتش افروزی و این جان ستانی ها فاجعه ای دیگر توسط صهیونیست ها قلب بیت المقدس را به درد آورد. جمهوری اسلامی ایران نمی تواند در برابر این جنایت ها سکوت اختیار کند و امروز بهترین راه برای مسدود کردن راه خشونت و ترور چه در شمایل صهیونیستی و چه در تصویر داعشی آن، تقویت همکاری های منطقه ای با کشورهای مسئولیت پذیر با هدف بازگرداندن صلح و آرامش پایدار به ملت های همسایه و مأیوس کردن تروریست ها از دستیابی به اهدافشان و خشکاندن ریشه های افراطی گری از افغانستان تا یمن و فلسطین است.
ربیعی در ادامه تصریح کرد: این ترورها و خشونت ورزی ها آن هم در چنین روزهای مبارکی، نه تنها ما را ناامید نمی کند، بلکه بر همت ما در شتاب دادن به روندهای صلح آمیز، پایان دادن به اختلافات و تعمیق گفتگو با همسایگان و مقابله بی امان با تفرقه افکنی و ظلم صهیونیستی و خشونت و ترور … می افزاید .

دولت معتقد به مشارکت حداکثری در انتخابات است

سخنگوی دولت در ارتباط با آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز گفت: از امروز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود. درباره جایگاه انتخابات، توصیف دقیق و حکمیانه مقام معظم رهبری، راهنمایِ عملی دولت جمهوری اسلامی است که فرمودند «هیچ چیز دیگری جای انتخابات را برای کشور و استحکام پایه‌های اقتدار کشور،‌ نمی‌گیرد.»
وی ادامه داد: در همین راستا،‌ دولت معتقد به مشارکت حداکثری و حضور همه جانبه و تمام عیار مردم در انتخابات است و همه توان خود را برای انجامِ چنین رسالتی مستند به قانون اساسی ، به کار خواهد گرفت. آن چه که رهبری به نقش انتخابات در استحکام پایه‌های اقتدار کشور، تعبیر کردند، هنگامی جنبه اجرایی به خود خواهد گرفت که منتخب ملت، برخاسته از یک مشارکت وسیع و حداکثری با تکیه بر آرای بالا باشد تا بتواند به حل مسائل و چالش‌های گوناگون داخلی بپردازد و در همان حال، مواجهه پرقدرت بین‌المللی داشته باشد.

 همچنین در ادامه ربیعی یادآور شد: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در امتداد یک فرایند چهل و دو ساله از " تمرین مردم سالاری" برگزار می شود. این به آن معنا است که در این فرایند طولانی، هر انتخاباتی در مقایسه با انتخابات در مقاطع پیشین، باید مشارکتی‌تر ، رقابتی‌تر  و در یک کلام کامل‌ تر از پیش برگزار شود. یعنی همه گرایش‌های سیاسی، اقشار گوناگون ملت و همه سلایق بتوانند نماینده خود را در سطح نامزدهای انتخاباتی داشته باشند . سطح فراگیری و شمول این حماسه بزرگ اراده ملی، باید متناسب با سطحِ چالش‌های گوناگون داخلی و سطح تهدیدهای منطقه‌ای و جهانی ارتقائ ‌یابد.
وی افزود: اکنون که در راه مقابله با چالش تحریم و کرونا، روزهای سخت را سپری کرده ایم و زمان بهره مندی از فرصت های آن رسیده، همه ما باید تلاش کنیم که با انتخاباتی پرشور، دولتی با رای حداکثری را انتخاب کنیم که با پشتوانه مردمی هدایت اداره کشور را در شرایط دشوار بدست بگیرد.

تصمیمات دولت برای رونق اقتصادی در سیستان و بلوچستان

این عضو هیئت دولت در ارتباط با  مصوبات اخیر دولت نیز گفت: به منظور ایجاد رونق اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان دولت موافقت کرد تا سقف یکصد میلیون دلار از بازارچه های مشترک مرزی میرجاوه، کوهک و پشین با کشور پاکستان ؛ برای عرضه به صورت خورده فروشی در محوطه بازارچه ارائه شود.
وی ادامه داد: بدین ترتیب صادراتی هم که از این بازارچه ها صورت خواهد گرفت علاوه بر ایجاد درآمد برای مرزنشیان مشاغل جانبی خدماتی نیز شکل خواهد گرفت. و همچنین صنعت بسته بندی و فرآوری نیز به وجود خواهد آمد.
سخنگوی دولت خبر داد: در مصوبه دیگری برای باسازی بخش های خسارت دیدگاه زلزله زده فروردین ۱۴۰۰ استان کردستان ۳۸۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال اعتبار به بنیاد مسکن تخصیص یافت.
وی همچنین یادآور شد: همچنین به همین منظور با تصمیم دولت ۷۱۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با بازپرداخت ۱۵ ساله اختصاص یافت.

ادامه مذاکره بین ایران وعربستان در سطح نمایندگان ویژه

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اخبار اعلام شده درباره گفت و گوهای ایران و عربستان گفت: مذاکرات در سطح نمایندگان ویژه در دولت انجام شده است و این مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه دارد.

وی با مثبت خواندن روند مذاکرات گفت: در طول سال های گذشته از گفتگو میان همسایگان از جمله عربستان سعودی حمایت و استقبال کرده ایم و امروز روزنه های امیدواری به رفع اختلافات گشوده شده است. در سال های اخیر و مداخله های غیرسازنده که ناامنی های گسترده ای را از یمن تا سوریه موجب شده، به کدورت و سوء تفاهم میان کشورهای منطقه منجر شده است.

وی ادامه داد: به منظور رفع این سوءتفاهم‌ها و اختلافات، تاکنون دو دور مذاکره بین دو کشور انجام شده است. علاوه بر مسائل دو جانبه، درباره مسائل منطقه‌ای هم گفتگو شد، اما فعلا تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسیده، امکان ورود به جزییاتش را نداریم.

ربیعی تصریح کرد که مصمم هستیم به همه این مسائل که ملت های منطقه را آزار می دهد، رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: باور داریم که اکنون زمان مناسبی برای خاتمه دادن به این اختلافات و احیای سنت همسایگی حسنه و برادرانه است.

ربیعی تصریح کرد: دیپلماسی در حال حاضر بین ما و کشورهای همسایه باز است و در برخی موارد نشانه های مثبتی دیده می شود، اما همه طرف ها همچنان به تلاش بیشتری نیاز دارند تا اطمینان پیدا کنیم که بازگرداندن ثبات به منطقه و ایجاد صلحی پایدار برای همه ملت های منطقه در مسیری که شایسته است، پیش می رود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز