تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶

در ماه‌های آینده کدام بخش اقتصاد رونق می‌گیرد؟

اگرچه هنوز مذاکرات وین به نتیجه نرسیده اما رئیس دولت برگشت به برجام و از بین رفتن تحریم‌ها را تقریبا تمام شده می‌داند. با این فرض، در ماه‌های آینده کدام بخش اقتصاد زودتر از بقیه رونق می‌گیرد؟
کد خبر: ۲۲۴۲۹
به گزارش معاصر به نقل از تجارت‌نیوز، رئیس‌جمهور از بهبود اوضاع اقتصادی می‌گوید، او دو کار مهم را در ماه‌های آخر دولتش تقریبا تمام شده می‌داند، برجام و کرونا.

او گفته است: امیدوار بودیم در مهار کرونا و انجام واکسیناسیون عمومی به نقطه اطمینان و آرامش‌بخش برسیم که به نظر می‌رسد تا اینجای کار موفق بوده‌ایم. تحریم‌ها نیز به جایی رسیده‌ که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با صراحت اعلام می‌کنند راهی جز رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام نداریم. تقریبا همه تحریم‌های اصلی و اصولی برطرف شده و مذاکرات برای برخی جزئیات ادامه دارد.

از آنجایی که اقتصاددانان معتقدند واکسیناسیون مردم در مقابل ویروس کرونا بدون برجام هم می‌تواند اوضاع اقتصادی کشور را تا حدی بهبود دهد، بنابراین با برداشتن تحریم‌ها قاعدتا باید سرعت رونق بخش‌های مختلف اقتصاد بیشتر شود. با وجود موارد ذکر شده، کدام بخش از اقتصاد زودتر بهبود می‌یابد؟

کمیل طیبی، اقتصاددان معتقد است که اگر تحریم‌ها برداشته شود اولین اثر را در بخش خارجی اقتصاد می‌گذارد. از آنجایی که صادرات نفت ایران محدود به میزان ناچیزی شد با برگشت به برجام موتور تجارت فعال می‌شود، ابتدا صادرات نفتی و بعد صادرات غیرنفتی بیشتر می‌شود.

در بخش واردات نیز از آنجایی که برای واردات کالاهای سرمایه‌ای نیاز وجود دارد با فعال شدن بخش تجارت، دولت باید برمبنای تقویت و پشتیبانی بخش تجارت سیاست‌گذاری کند.

بخش گردشگری نیز جزء تجارت در خدمات شناخته می‌شود، این بخش چون هم تحت تاثیر کرونا و هم تحریم‌ها بوده، با توجه به عطشی که برای گردشگری در جهان وجود دارد این امید هست که چون کرونا از طریق واکسیناسیون کنترل می‌شود بتواند صنعت گردشگری را فعال کند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز