تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

محسن هاشمی: کشور به توسعه پر فشار نیاز دارد

محسن هاشمی: در آستانه انتخابات باید توجه کنیم که کشور ما حتما به توسعه پر فشار نیاز دارد. امروز در زمینه اشتغال و معیشت رشد کم اقتصاد در کشور سبب شده تا وضعیت زندگی مردم سخت تر شود.
کد خبر: ۲۲۴۵۷
به گزارش معاصر به نقل از انتخاب، رییس شورای شهر تهران گفت: اهمیت حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل عمومی انبوه بر برای کلان شهر هابسیار بالاست. از سال ۱۳۶۳ و قبل تر از آن یعنی سال ۱۳۵۴ که شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تاسیس شد و بنا به دلایلی فعالیتش بعد از انقلاب متوقف شد، تا خطبه نماز جمعه آیت الله هاشمی در سال ۶۳ برای فعالیت مجدد ساخت مترو خواندند ۴۶ سال می گذرد یعنی از سال ۵۴ تاکنون.

رییس شورای شهر تهران در مراسم آغاز احداث ایستگاههای خط دهم مترو افزود: در طول این مدت خوشبختانه ۲۳۰ کیلومتر مترو ساخته شده یعنی متوسط سالی ۵ کیلومتر که اگر ما این حرکت در طول این سالها دو برابر می کردیم یعنی سالی ۱۰ کیلومتر می ساختیم اکنون شبکه کامل مترو بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران ساخته می شد یعنی در حدود ۴۶۰ کیلومتر خط مترو با دویست و پنجاه و اندی ایستگاه.

پروژه هایی مانند مترو در راستای کنترل آلودگی هوا، کاهش اثرات محیط زیستی، صرفه جویی کلان در وقت مردم و صرفه جویی در سوخت اثر گذار است و اصولا این نوع پروژه ها به پروژه های توسعه پایدار معروف هستند چرا که به هیچ وجه برای آیندگان مسئله ایجاد نمی کنند.در حالی که خیلی از پروژه ها بعضا ۵ یا ۱۰ درصد و یا حتی ۶۰ تا ۷۰ درصد اثرات مخرب محیط زیستی دارند.

در دوران ۴ سال شورای پنجم همانطور که بارها اعلام شد یکی از اولویت ها؛ حمل و نقل عمومی و کنترل الودگی هوا بوده لذا در این راستا بیش از ۲۶ ایستگاه مترو که چند روز آینده ۴ ایستگاه دیگر به آن افزوده می شود افتتاح شده یعنی در طول این مدت ۳۰ ایستگاه مترو افتتاح شده که عدد قابل قبولی است.

هر چند این پروژه ها در طول و روند فعالیت سالهای گذشته انجام می شود اما باید گفت در طول این ۴ سال طول خطوط مترو اضافه شده نیز بالغ بر ۴۰ کیلومتر بوده استکه البته نزدیک به ۲۰ کیلومتر باز افتتاح بوده که برای این موارد نیز هزینه زیادی شد تا به استاندارد برسد.

در اصول مهندسی خطوط مترو یکی از عواملی که سبب مسافر خیزی می شود ساخت انشعابات است ، شما می دانید که اگر خطی برای جابجایی یک میلیون مسافر طراحی شود در ابتدا تنها می تواند ۴۰۰ تا ۵۰۰هزار مسافر را جابجا کند و لذا باید با روش هایی موجبات افزایش مسافر را فراهم آورد. یکی از روش ها TOD است و یکی از روش ها نیز ایجاد آنتن ها یا انشعاب برای خطوط اصلی است، به عنوان مثال در خط 3 به سمت نیاوران یک انشعاب باید ساخته شود، یا در خط یک به سمت ولنجک که امیدواریم در این مدت باقی مانده از دستگاه های حفار مکانیزه در ساخت این انشعابات بهره گرفته شود. لذا ساخت انشعابات در انتهای خطوط باعث افزایش تعداد سفر به مقدار بسیار زیاد خواهد شد.

در خطوط هر دو دقیقه یک قطار اعزام می شود و لذا می توان در هر 6 شش دقیقه از سه نقطه قطار اعزام کرد که امیدواریم از این حربه در سیستم حمل و نقل عمومی استفاده شود.

در آستانه انتخابات باید توجه کنیم که کشور ما حتما به توسعه پر فشار نیاز دارد. امروز در زمینه اشتغال و معیشت رشد کم اقتصاد در کشور سبب شده تا وضعیت زندگی مردم سخت تر شود.

در برنامه ششم که اکنون به انتها رسیده و باید اکنون برنامه هفتم سیاست هایش از طرف رهبری ابلاغ و دولت بنویسد به مجلس بفرستد رشد اقتصادی ۸ درصد دیده شده بود در حالی که در این سالها به رشد منفی رسیدیم یعنی کشور به سمت مشکلات جدی برای مردم پیش رفته است.

وقتی رشد اقتصادی نباشد تولید، اجرا طرح ها، ایجاد اشتغال دچار مشکل می شود، شغل کاذب ایجاد می شود و خیلی به کشور ضرر می رساند. لذا برای اینکه علائم حیاتی کشور رشد مثبت داشته باشد تورم کنترل شود، رشد سرمایه گذاری اتفاق بیافتد ،شکاف طبقاتی کم شود، آلودگی هوا کم شود، علائم حیاتی کشور عمدتا باید با توسعه پر شتاب شود.

در توسعه پر شتاب اقتصادی باید عدالت نیز وجود داشته باشد و عدالت عمدتا از رفع تبعیض ها ایجاد می شود در نهایت به مبارزه با فساد احتمالی ختم می شود ، لذا باید گفت اگر وضعیت کشور رو به بهبود نهد فساد و رشوه نیز کاهش می یابید و این موضوعی است که در دولت آینده باید مورد توجه قرار گیرد یعنی دولت آینده باید شعار توسعه رفاه و شعار توسعه عدالت را در صدر فعالیت های خود قرار دهد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز