تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸

کارشناسان مستقل: می‌شد جلوی همه‌گیری کرونا را گرفت

کمیسیونی متشکل از کارشناسان مستقل، در گزارش نهایی خود گفته که سازمان جهانی بهداشت بسیار کند به شیوع کرونا واکنش نشان داد. این کمیسیون سیستم کنونی این سازمان را برای جلوگیری از همه‌گیری‌ها را ناتوان دانسته است.
کد خبر: ۲۲۵۰۱
به گزارش معاصر به نقل از دویچه وله، سازمان جهانی بهداشت سال گذشته نسبت به تهدیدهای ناشی از شیوع کرونا بسیار آهسته و با سرعت کم واکنش نشان داد. این سازمان جهانی ابتدا در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ "وضعیت اضطراری بین‌المللی" اعلام کرد در حالی که چین در دسامبر ۲۰۱۹ از شیوع یک بیماری نادر ریوی در یوهان خبر داده بود.

تازه در ۱۱ مارس بود که سازمان جهانی بهداشت اعلام "پاندمی" کرد، یعنی بالاترین حد خطر و اضطرار.

این نتایج از سوی کمیسیون مستقلی اعلام شده که از طرف سازمان جهانی بهداشت مامور بررسی این موضوع شده است. در گزارش این  کمیسیون آمده است که بسیاری از کشورها تمام ماه فوریه ۲۰۲۰ را از دست دادند در حالی که می‌توانستند خود را برای مقابله با شیوع ویروس سارس-کوو۲ آماده کرده و خسارات جانی، مالی و اجتماعی ناشی از آن را کمتر کنند.

سازمان جهانی بهداشت ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ وضعیت اضطراری اعلام کرد اما کمیسیون می‌گوید این سازمان می‌توانست به جای این اعلام که کشورها را به کاری ملزم نمی‌کرد و راه‌کاری نداشت، واکنش بهتر و مناسب‌تری نشان می‌داد.

این کمیسیون مستقل در جمع بندی خود متذکر شده که سیستم کنونی به هیچ وجه برای جلوگیری از شیوع یک بیماری به شدت واگیر که هر لحظه می‌تواند روی دهد و سبب پدید آمدن یک پاندمی دیگر بشود، مناسب نیست.

پیشنهادهای کمیسیون

کمیسیون در گزارش خود می‌گوید که ابزار لازم برای مقابله با کرونا، از جمله واکسن، در دسترس است و باید به نحوی موثر و نتیجه‌بخش به کار گرفته شود.

کمیسیون با تاکید بر معیوب‌ و ناکارابودن نظام کنونی همکاری و هماهنگی بهداشتی در جهان طرح ایجاد یک شورای بهداشت جهانی را مطرح کرده است که باید چارچوبی برای بیشترین همکاری کشورها برای مقابله با پاندمی‌ها را ایجاد کند. 

همکاری تنگاتنگ سازمان بهداشت جهانی با سازندگان واکسن در جهان نیز از دیگر پیشنهادات مطرح در گزارش کمیسیون مستقل ۱۳ نفره است. این همکاری از جمله باید در یک مذاکره سه ماه به تعیین شرایط آزادسازی حق مالکیت و انحصار تولید واکسن‌ها و امکانات انتقال فناوری‌های لازم به بخش‌های مختلف جهان بپردازد و آن را عملی کند.

لزوم اقدام کشورهای ثروتمند برای تهیه و ارائه یک میلیارد واکسن جهت استفاده در ۹۲ کشور فقیر تا اکتبر امسال نیز از دیگر پیشنهادات گزارش است
مدیر سازمان بهداشت جهانی در واکنش به این گزارش از تمامی ۱۹۴ کشور عضو این نهاد خواسته تا نشستی برای بررسی و مرور پاندمی تشکیل دهند. این نشست به زودی برگزار خواهد شد.

نشست بررسی همه‌گیری کرونا با توجه به گزارش کمیسیون کارشناسان مستقل برگزار می‌شود و باید یک ساز و کار شفاف بین‌المللی برای بررسی شیوع این بیماری ارائه کند، تحقیقاتی سریع انجام دهد و نتایج آن را اعلام کند.

تدروس آدهانوم، مدیر سازمان جهانی بهداشت گفته است: «ما به دنبال آن هستیم تا در همکاری با کشورهای عضو درباره پیشنهاداتی برای این نشست و تشکیل کمیته‌های دیگر به منظور برساختن یک سازمان جهانی بهداشت سالم‌تر، امن‌تر و عادلانه‌تر برای آینده همه ما بحث و گفت و گو کنیم.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز