تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵

سازمان ملل: هند اکنون سرچشمه یک همه‌گیری جدید است

هند در وضعیت بدتری نسبت به کشورهای برزیل، آرژانتین، پرو و کلمبیا قرار دارد.
کد خبر: ۲۲۵۲۰
به گزارش معاصر به نقل از ایندیپندنت، بنا به پیش‌بینی‌های سازمان ملل، تولیدات هند در سال ۲۰۲۲ خیزی ۱۰.۱ درصدی خواهد داشت و بالنده‌ترین اقتصاد جهان از آن این کشور خواهد شد البته بعد از آنکه اقتصاد این کشور در مدت باقی‌مانده سال جاری (۲۰۲۱) میلادی به علت تداوم بحران کرونا دستخوش وضعیتی «بسیار شکننده» خواهد شد.

بر اساس گزارش اقتصادی نیم‌سال سازمان ملل با توجه به آنکه شیوع کوویدـ۱۹ در هند همچنان روند افزایشی دارد این کشور «سرچشمه جدید» همه‌‌گیری شده است.

سازمان ملل پیش‌بینی خود برای رشد اقتصادی هند در سال ۲۰۲۱ را به ۷.۵ درصد افزایش داد که البته از پیش‌بینی قبلی این سازمان در ماه ژانویه تنها ۰.۲ درصد بیشتر است.

چشم‌اندازها و وضعیت اقتصادی جهان بنا به گزارشی که سازمان ملل در روز سه‌شنبه (۱۱ مه) منتشر کرد نشان می‌دهد که «به ویژه موج دوم و مرگبار کرونا که در بخش‌های بزرگی از هند به سامانه بهداشت عمومی فشار آورده است، به اقتصاد این کشور لطمه زده است».

با توجه به آنکه در این گزارش رشد تولید ناخالص ملی (جی‌دی‌پی) هند در سال ۲۰۲۲ را ۱۰.۱ درصد پیش‌بینی کرده‌اند این کشور صاحب بالنده‌ترین اقتصاد جهان خواهد شد و گوی سبقت را از چین خواهد ربود. بر اساس پیش‌بینی این گزارش رشد اقتصادی هند در پی رشد ۸.۲ درصدی سال ۲۰۲۱ برابر با ۵.۸ درصد خواهد شد.
در این گزارش آمده است که با توجه به آنکه در هفته سوم ماه آوریل میانگین موارد ابتلای جدید به ویروس کرونا در هند بیش از ۳۰۰ هزار مورد در روز بوده است این کشور هم‌اکنون سرچشمه جدید همه‌گیری است و در وضعیت بدتری نسبت به کشورهای برزیل، آرژانتین، پرو و کلمبیا قرار دارد.

سازمان ملل چشم‌انداز «تیره‌ای» برای اغلب کشورهای آفریقایی، جنوب آسیا و همچنین آمریکای لاتین و منطقه کاراییب پیش‌بینی کرده است.

البته بر اساس این گزارش، رشد ۵.۴ درصدی اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ نسبت به آهنگ کند ۳.۶ درصدی رشد در سال ۲۰۲۰ روندی افزایشی داشته است.

با توجه به سرعت تزریق واکسن و استمرار پشتیبانی‌های پولی و مالی، دوتا از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان یعنی چین و ایالات متحده در مسیر احیا قرار گرفته‌اند.

در این گزارش آمده روند کند تزریق واکسن در هند و همچنین سایر کشورها، احیای فراگیر اقتصاد جهان را با تهدید مواجه خواهد کرد.

بنا به این گزارش تاکنون فقط ۱۰ درصد مردم هند واکسن تزریق کرده‌اند در حالی که این شاخص در ایالات متحده ۶۸.۲ درصد، در روسیه ۱۲.۴ درصد و در آمریکای لاتین و منطقه کاراییب ۱۳.۶ درصد است.

هند در میان کشورهایی در مجموعه اقتصادهای گروه ۲۰ که در سال ۲۰۲۰ دچار بیش‌ترین کاهش رشد سرمایه‌گذاری شده‌اند مقام سوم را دارد و با ۱۰.۲ درصد کاهش بعد از مکزیک با ۱۸.۲ درصد کاهش و آفریقای جنوبی با ۱۷.۵ درصد کاهش قرار دارد.

موسسه خدمات سرمایه‌گذاری مودی نیویورک نیز که در حوزه رتبه‌بندی اعتباری فعالیت می‌کند روز سه‌شنبه با توجه به شیوع کرونا پیش‌بینی خود برای رشد اقتصادی هند در سال ۲۰۲۱ را به ۹.۳ درصد کاهش داده است. به گفته این موسسه موج دوم کرونا مانعی در راه احیا اقتصاد ایجاد کرده است و خطر لطمات درازمدت را افزایش می‌دهد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز