تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵

رقابت تا مریخ: پای چین برای اولین بار به مریخ رسید

سیاره‌پیمای ژرانگ چین که توسط فضاپیمای تیان‌ون۱ در ماه فوریه به مدار مریخ رسیده بود، صبح روز شنبه ۱۵ مه بر سطح سیاره سرخ فرود آمد. بدین ترتیب چین پس از امریکا دومین کشوری است که پایش به مریخ رسیده است.
کد خبر: ۲۲۶۰۴
به گزارش معاصر به نقل از دویچه وله، ظاهرا چین نه تنها در اقتصاد که در عرصه فضایی نیز کم کم به رقیب آمریکا بدل می‌شود. این کشور اولین کشور بعد از آمریکاست که توانسته یک سیاره‌پیما را بر سطح مریخ فرود آورد.

سیاره پیمای ژرانگ در ماه ژوئیه سال گذشته توسط فضاپیمای تیان‌ون۱ به فضا پرتاب شده و در فوریه به مدار مریخ رسیده بود. به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، این سیاره‌پیما سرانجام صبح روز شنبه ۱۵ مه توانست بر سطح مریخ فرود آید.

فرود بر سطح مریخ بسیار مشکل است و تا کنون غیر از آمریکا تنها شوروی سابق در دهه ۷۰ میلادی توانسته بود از عهده انجام این کار برآید اما بلافاصله پس از فرود، ارتباط سیاره‌پیمایش با زمین قطع شد.

ایالات متحده آمریکا در ماه فوریه سیاره‌پیمای "استقامت" Perseverance را بر سطح مریخ فرود آورد. امارات متحده عربی نیز سیاره‌پیمایی به سمت مریخ پرتاب کرده اما هنوز نتوانسته بر سطح سیاره سرخ فرود آید.
به گزارش خبرگزاری رسمی چین "همه چیز مطابق برنامه پیش می‌رود" و انتظار می‌رود که ژرانگ به مدت سه ماه بر روی مریخ به اکتشاف و تحقیق مشغول باشد. این سیاره‌پیمای شش چرخه ۲۴۰ کیلوگرم وزن دارد و مجهز به چهار پنل خورشیدی است. سرعت حرکت ژرانگ ۲۰۰ متر در ساعت است.

این مریخ نورد مجهز به ابزار علمی است که می‌تواند اطلاعات درباره ترکیب مواد سازنده سطح مریخ و ساختار زمین شناسی  و نیز آب و هوای این سیاره را جمع آوری کند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز